IMM-urile și Covid-19: o poveste despre schimbare și perseverență
E aproape o certitudine: pentru întreprinderile mici, perioada aceasta a fost extrem de dificilă. Străzile erau pustii, magazinele erau închise, concedierile erau la ordinea zilei și bilanțurile erau pe roșu. Multe dintre companii au apelat la tehnologia digitală pentru a-și extinde activitatea atunci când le-a devenit dificil sau chiar imposibil să mai funcționeze ca înainte.
Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
Opinie de Robert Bednarski, Country Director CEE, Facebook
În lume, peste 160 de milioane de companii folosesc platformele noastre. Acest lucru ne-a motivat să facem tot posibilul pentru a livra instrumente și produse care să le ajute să rămână în contact cu clienții și comunitatea lor, ba chiar să devină creative - de la săli de sport care transmit cursuri online până la restaurante care folosesc WhatsApp și messenger pentru a coordona livrarea comenzilor.
Dimensiunea provocării cu care se confruntă întreprinderile mici în contextul actual este prezentată acum în Raportul Global Privind Starea Întreprinderilor Mici, realizat de Facebook, în parteneriat cu Banca Mondială și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). În cadrul cercetării am intervievat 30.000 de întreprinderi, din peste 50 de de țări, iar ceea ce am descoperit a fost îngrijorător.
În primul rând, aproape un sfert dintre IMM-urile chestionate au raportat suspendări ale activității în intervalul ianuarie - mai 2020, iar România nu face excepție. Conform raportului, 33% dintre IMM-urile operaționale au raportat o scădere a numărului de angajați, ca urmare a pandemiei Covid-19. Din fericire, în România, procentul se situează sub medie: doar 26% dintre companiile de aici au raportat reduceri ale numărului de angajați. Statistica este și mai importantă, dacă ne gândim că 64% dintre acestea au raportat vânzări mai mici decât anul precedent.
În raport se evidențiază, de asemenea, sectoarele și tipurile de afaceri care au fost cel mai grav afectate de Covid-19. Poate că nu este deloc surprinzător, însă turismul și industria ospitalității sunt în topul listei, așa cum sunt și acele companii deținute și operate de o singură persoană.
Comparația între IMM-urile deținute de bărbați și cele deținute de femei generează, de asemenea, perspective interesante – companiile deținute de femei erau cu 6 puncte procentuale mai probabil să fie închise decât IMM-urile deținute de bărbați. La nivel european, 23% dintre IMM-urile deținute de femei au fost închise, procentul fiind de 17% în cazul celor deținute de bărbați. În România situația este diferită – o rată mai mare de suspendări a activității a fost raportată în cazul companiilor deținute de bărbați, față de companiile deținute de femei.
Și totuși, în ciuda tuturor greutăților, sondajul nostru a arătat că, în rândul comunității întreprinderilor mici, există încă optimism și o dorință puternică de a face performanță: 74% dintre IMM-urile chestionate se așteaptă să își reia activitatea pe măsură ce măsurile de prevenire a răspândirii Covid-19 vor fi ridicate.
Pentru mine este clar că revenirea nu se va întâmpla peste noapte și nici nu există o soluție rapidă. Cu toții trebuie să ne jucăm propriul rol, motiv pentru care am sprijinit cu mândrie inițiativele Facebook, inclusiv Facebook Shops, pentru a facilita vânzarea online a produselor companiilor, precum și sprijinirea hub-ului Business Resources Hub, unde antreprenorii pot beneficia de instruire, sfaturi și informații utile în acest moment crucial. După cum știe orice proprietar de afacere, pentru a supraviețui în lumea comerțului ai nevoie de curaj, determinare și de capacitatea de a te adapta. Întreprinderile noastre mici beneficiază de aceste avantaje și sper să depășească acest moment și să avem perioade mai bune.