Aceasta a fost una dintre cele mai mari creșteri ale investițiilor în tehnologie din istorie - liderii IT din lume cheltuind în trei luni mai mult decât creșterea bugetului pe un an, pe măsură ce criza mondială a lovit și carantina a fost instituită peste tot în lume.
Cel mai mare studiu de piață pentru liderii din domeniul tehnologiei din întreaga lume, cu peste 4.200 de respondenți din organizații aflte în 83 de țări și cu un buget combinat de peste 250 miliarde de dolari în domeniul tehnologiei, a descoperit, de asemenea, că în ciuda acestei uriașe creșteri a investițiilor, din care costurile cu securitatea și protecția datelor au avut cea mai mare pondere în timpul pandemiei COVID-19, 4 din 10 lideri în tehnologia informației au raportat că organizațiile lor au experimentat mai multe atacuri cibernetice decât de obicei. Peste trei sferturi din aceste atacuri au fost de tip Phishing (83%) și aproape două treimi au fost tip Malware (62%), sugerând că migrarea masivă la munca de la distanță („telemuncă”) a crescut expunerea companiei la atacuri cibernetice din cauza angajaților.
În același timp, organizațiile s-au străduit să găsească profesioniști calificați în domeniul securității cibernetice pentru a sprijini această schimbare către munca la domiciliu și au raportat că securitatea cibernetică (35%) este acum cea mai „solicitată” competență tehnologică în lumea întreagă. Este pentru prima dată în mai mult de un deceniu când abilitățile legate de securitatea cibernetică au ajuns în fruntea listei de roluri și abilități tehnologice deficitare în cadrul companiilor.
„Nimeni nu ar fi putut prezice mutarea neașteptată în masă a forței de muncă din întreaga lume din perimetrul sigur ale rețelei corporative în camere de zi, dormitoare și pe mese de bucătărie. Prin urmare, expunerea organizației la atacuri cibernetice s-a extins considerabil”, observă Gabriel Tănase, Partener în cadrul departamentului Cyber & Tehnologie al KPMG România. „Prin urmare, nu este o surpriză că atacurile cibernetice au crescut ca urmare a influenței induse de condițiile pandemice Covid-19” continuă el. „Deoarece atacul de tip Spear Phishing a devenit principalul vector de atac, organizația ar trebui să se concentreze mai degrabă pe educarea oamenilor din punct de vedere al securității cibernetice, decât pe securizarea prin măsuri tehnice a noului perimetru”, concluzionează Gabriel.
Deși cheltuielile cu tehnologia au crescut dramatic în timpul pandemiei, studiul de piață a constatat că bugetele alocate tehnologiei vor fi supuse unei presiuni mai mari în anul următor. Înainte de apariția pandemiei COVID-19, peste jumătate (51%) dintre liderii IT se așteptau la o creștere a bugetului în următoarele 12 luni, dar în timpul pandemiei, acest număr a scăzut la 43%. Aceasta reprezintă totuși o creștere netă a bugetelor și rămâne aproape de două ori mai mare decât cheltuielile IT înregistrate în anul 2009 - în urma Crizei Financiare Globale din 2008.
Mai mult de jumătate dintre respondenți (47%) susțin că pandemia a accelerat permanent transformarea digitală și adoptarea tehnologiilor emergente. Tehnologia reprezintă factorul cheie în efortul organizațiilor de a deveni mai flexibile și mai eficiente în operațiunile pe care le efectuează. Cu toate acestea, tehnologia introduce noi riscuri, rezultate din folosirea din ce în ce mai extinsă a aplicațiilor software în Cloud, accesul de la distanță de pe dispozitivele personale și gestionarea unor cantități imense de date în medii tehnologice din ce în ce mai complexe. Prin urmare, nu este nicio surpriză faptul că studiul nostru de piață a demonstrat că securitatea și protecția datelor reprezintă cea mai importantă investiție în Noua Realitate.
„Funcțiile IT și de business recunosc faptul că pot aduce îmbunătățiri semnificative în procesele de afaceri și relația cu clienții, pot reduce riscul și pot inova mai repede dacă lucrează împreună”, spune Gheorghe Vlad, Director în cadrul departamentului Cyber & Tehnologie al KPMG în România. „Pe măsură ce am trecut de primul șoc al crizei generate de pandemie, când accentul a fost pus mai degrabă pe asigurarea continuității afacerii decât pe planificarea pe termen lung, a venit vremea acum ca funcția IT să se adapteze la Noua Realitate și să intensifice utilizarea tehnologiilor emergente (cum ar fi platforme în Cloud, de tip SaaS, automatizare inteligentă sau învățare automată prin intermediul mașinilor) în beneficiul companiei și al clienților acesteia”, concluzionează el.
Alte constatări importante din studiul nostru includ:
- Companiile orientate către digitalizare iau avânt – Liderii companiilor orientate către digitalizare au făcut investiții în tehnologie mai mult și mai repede decât ceilalți ca urmare a CODIV-19 - cu 50% mai multe organizații care sunt „foarte” sau „extrem de eficace” în utilizarea tehnologiilor digitale cheltuind mai mult cu 21-50%. Aceste investiții s-au concentrat în principal pe implementări la scară largă a tehnologiilor distribuite în Cloud (42%) precum și SaaS-Software as a Service (34%). Mai mult, criza a contribuit la accentuarea tot mai mare a divizării între organizațiile care își conduc strategia de afacere prin exploatarea intensivă a tehnologiei și cele care nu fac acest lucru.
- Îngrijorări legate de sănătatea mentală - 8 din 10 lideri IT susțin că în timpul pandemiei COVID-19 sănătatea mentală a echipei lor reprezintă o îngrijorare a acestora, fapt care a condus la implementarea unor programe de sprijin emoțional al personalului de către 58% din organizațiile unde activează aceștia.
- Investițiile în Cloud sunt în creștere - După investițiile în securitate și protecția datelor (47%), investițiile în infrastructură și Cloud au reprezentat cea de-a treia cea mai importantă investiție în tehnologie în timpul pandemiei COVID-19, numărul liderilor IT care iau în considerare în mod activ implementarea conceptului de Cloud Distribuit aproape dublându-se în doar 12 luni (de la 11% la 21%).
- Lipsa competențelor - Înainte de apariția pandemiei COVID-19, lipsa competențelor în IT înregistrată în anul 2020 rămânea aproape de un nivel istoric. Ulterior, lipsa competențelor IT a rămas ridicată, scăzând nesemnificativ în comparație cu Criza Financiară Globală din 2008. Pe lângă competențele în “securitate cibernetică” (35%), cel mai greu de găsit sunt cele în „managementul schimbărilor organizaționale” (27%), „arhitectura întreprinderii” (23%) precum și „arhitectura tehnică” și „abilități analitice avansate”, ambele cu un deficit de 22%.
- Munca de la distanță și noul pariu cu angajații – Telemunca este aici și nu va pleca nicăieri: 86% dintre liderii în IT și-au mutat o parte semnificativă a forței de muncă din birou „la distanță” și 43% dintre aceștia se așteaptă ca mai mult de jumătate din angajații lor să lucreze de acasă și după Pandemie. Importanța muncii de la distanță (de acasă sau alta locație decât biroul) a crescut pentru a deveni unul dintre cei mai importanți cinci factori în procesul de recrutare și păstrare a talentelor tehnologice cheie în timpul și după pandemia COVID-19. Prin urmare, liderii vor trebui să regândească modul în care își atrag și angajează personalul într-o lume în care locația fizică nu mai reprezintă un avantaj (sau dezavantaj).