Andra Bria este un designer cu background în zona de produse digitale și industrii creative. Andra oferă consultanță de comunicare pentru startup-uri și a fondat Meet Replika, un chatbot care e un about.me, dar pentru boți. Acum, la finalul anului 2020, a publicat o carte dedicată copiilor care folosește realitatea augmentată pentru a spune povești. Are șase ani de experiență în product development, growth hacking și comunicare.
Tales for the Future e o carte pentru copii care are povești scrise chiar de Andra despre egalitate, activism și alte teme actuale. Toate poveștile sunt completate și de elemente de realitate augmentată ce pot fi văzute digital cu ajutorul unui telefon mobil. Cu ajutorul cărții, Andra încearcă să educe, dar să îmbine și tehnologia cu modalitatea tradițională de a consuma povești.
Ideea a crescut vreme de mai mult timp, pentru că Andra spune că a fost implicată în proiecte care au avut ca utilizatori copii și părinți. „Întotdeauna mi-am dorit să creez ceva pentru cei mici, ceva care să-i formeze cu o educație progresistă și să le dea încredere”, spune Andra Bria.
Cum a pornit ideea unei cărți cu AR despre egalitate
Tematica unei cărți despre egalitate a venit cumva normal. În ultima perioada, Andra a lansat Craft Product School, o școală pentru dezvoltarea de produse. Acolo, spune ea, că lucrează cu tehnologia ca instrument activist. „Avem un curs numit Design for Equality, în care prototipăm produse și servicii cu principii de eglaitate de bază”, spune Andra Bria. Ea menționează că astfel de direcții sunt o fundație potrivită pentru generația copiilor de astăzi.
„Integrarea AR mi s-a părut excelentă pentru educație. AR-ul practic transformă imaginile statice în personaje tridimensionale care se mișcă sau vorbesc cu tine, creând un mediu mult mai interactiv și mai interesant pentru copii”, menționează Andra Bria.
Impactul AR asupra celor mici
Realitatea augmentată poate aduce elemente digitale în fața ochilor noștri, cu care să putem interacționa. Exemple simple sunt, de exemplu, dinozaurii de pe Google. Dacă te duci pe Google și cauți dinozaur, poți să pornești camera telefonului, iar un dinozaur va apărea în cameră. O modalitate simplă pentru a lucra cu imaginația celor mici.
„Generația de azi e născută odată cu iPhone-urile și aplicațiile. Ei devin influenceri la 8 ani. Așa că, pentru ei, să urmărească lecturile din manuelele școlare scrise pentru prima oară acum zeci de ani, atât din punct de vedere al conținutului, cât și ca mediu de prezentare în sine, nu este foarte entertaining”, spune Andra Bria.
Ea consideră că realitatea augmentată îi ajută pe cei mici să memoreze informațiile pe care tocmai le-au citit și le oferă un conținut digital mult mai antrenant care-i atrage și-i face pe aceștia să privească lectura sau învățatul dintr-o perspectivă ludică.
13 artiști din toată lumea au contribuit la o carte în AR
Pentru a realiza „Tales of the Future”, Andra a colaborat cu mai mulți artiști din toată lumea. După ce a avut ideea, a folosit comunitățile de Facebook de design și ilustrație pentru a găsi artiști interesați să contribuie la o carte despre egalitate și activism. „Avem artiști din Guatemala, Madagascar, Costa Rica sau Hong Kong. E o carte care îmbrățișează multiculturalismul și diversitatea”, spune Andra.
S-a dus către artiști din toată lumea pentru că a vrut ca cei mici să urmărească poveștile prin ochii unei palete diverse de creatori. „Expunerea la o gamă largă de ilustrații și stiluri extinde imaginația unui copil și asigură că aceștia primesc o viziune echilibrată asupra lumii într-un moment formativ”, spune Andra Bria.
Cartea conține 11 povești, fiecare având o ilustrație alăturată și un QR Code. Când scanezi codul QR acesta te duce în camera foto a Facebook (se folosește motorul de inteligență artificială al Facebook), iar copiii îndreaptă ulterior camera spre ilustrația din carte. Ilustrația prinde viață și se animă.
„Copiii pot privi ilustrațiile prin camerele de Facebook ale părinților. Am folosit Facebook și nu o aplicație separată pentru că programul de Augmented Reality folosit, Spark AR, este o tehnologie Facebook, dar pe viitor e posibil să dezvoltăm propria aplicație de AR”, spune creatoarea cărții.
10 dintre povești au fost scrise chiar de Andra, iar a 11-a de o colaboratoare din Marea Britanie. „A scris o poveste despre body positivity și încredere: Rosa the Rhino este un rinocer care urmărind mass-media și reprezentările din media și de pe internet cu unicorni care mai de care mai fabuloși precum Magicorn Melissa, își dorește să devină și ea unicorn. Însă învață că nu-i nimic în neregulă cu ea și se iubește așa cum este”, explică Andra Bria.
Provocarea de a lansa o carte pentru copii fără o editură
Andra spune că principala provocare atunci când realizezi un produs pentru copii e că e greu să abordezi teme serioase precum egalitatea sau activismul într-un limbaj accesibil copiilor. „Pentru a scrie poveștile și a intra în universul copiilor m-am întors la autori ca Neil Gaiman și am citit „Cronicile din Narnia”, dar am vizionat și desene animate, totul în numele research-ului”, explică autoarea „Tales for the Future”.
De asemenea, a discutat cu o editură pentru publicarea cărții, dar nu a considerat că reprezintă un avantaj semnificativ să te afiliezi.
„Cred că self-publishing-ul îți oferă o putere creativă completă, inclusiv în modul în care dorești să promovezi cartea, te obligă să devii creativ în a găsi metode de promovare. Pentru mine a fost un proces empowering să supervizez totul, de la calitatea hârtiei, la administrarea contului de Instagram, la livrarea propriu-zisă a cărților”, explică aceasta.
De ce e important să existe cărți pentru copii despre eglaitate și activism
Subiectele pot fi polarizante, mai ales în societatea de astăzi, dar sunt importante și esențiale. Andra consideră că generația de astăzi e cea a egalității.
„Totul se schimbă și sunt portretizate simboluri ale curentului body positivity, personaje principale care au corpul de diferite mărimi și culori, diferite feluri de a fi, diferite orientări sexuale și personalități neașteptate”, spune Andra Bria.
În plus, consideră ea, activismul e în creștere în rândul tinerilor, dând două exemple celebre, Greta Thunberg și Malala Yousasfai. De asemenea, tinerii au și uneltele pentru a milita și crește, adică Instagram, Twitter, Twitch.
„Copiii sunt mai inovatori ca niciodată și au nevoie de povești care să le hrănească imaginația, spiritul civic și dorința de a schimba lumea”, crede Andra Bria.
Pe lângă „Tales for the Future”, ea se ocupă în această perioadă și de școala de produs digital numită Craft Product School, acolo unde a lansat de curând o serie de „non-boring courses” cu tematici precum designing for wellbeing, education in 2050 și multe altele.
De asemenea, a lansat o aplicație de VR nnumită Omniversity, care vrea să promoveze și să implementeze proiecte VR pentru universități, practic o universitate în VR.