Adițional, la nivel european se încurajează programe ce dezvoltă și alte competențe în rândul profesorilor precum: competențele digitale, dezvoltarea creativității la clasă sau pregătirea tinerilor pentru piața muncii.
„În bagajul de expertiză, profesorul de azi e nevoie să dețină cât mai multe metode de predare, contact direct cu piața muncii și o mentalitate centrată pe tineri”, declară Mădălina Hodorog, fondatorul programului FUTURE – Construiește cu pasiune.
În România, cursurile de formare pentru cadrele didactice sunt oferite fie de centre de educație din cadrul sistemului educațional, fie de organizații non-guvernamentale și actori în educație specializați în dezvoltarea competențelor în rândul profesorilor. FUTURE – Construiește cu pasiune este primul programul din România unde profesorii își dezvoltă competențe noi de predare într-o manieră inedită.
Timp de 8 săptămâni, profesorii universitari din cadrul programului participă la sesiuni de training săptămânale alături de studenți și angajatori. „Construit în parteneriat cu SYKES România, programul FUTURE reunește astfel în aceeași sesiune de training studenți – profesori – angajatori. Sesiunile sunt facilitate de 2 traineri, iar profesorii – angajatorii – studenții lucrează la comun în aceleași activități practice. Adică toți sunt participanți.”, continuă Mădălina care a dezvoltat programul FUTURE în 2018 alături de Călin Crețu, co-fondator FUTURE.
Cum se dezvoltă profesorii diferit în sesiuni comune de training?
Atunci când profesorii, studenții și angajatorii lucrează împreună în sesiuni de training facilitate, profesorii învață și ei diferit, anunță organizatorii programului care a pregătit deja peste 150 de profesori în programul FUTURE și alți +2500 de cadre didactice în rândul altor programe dedicate profesorilor din România.
- Profesorii experimentează metode de predare și diferite instrumente online din postura de participant. Astfel, aceștia înțeleg concret cum funcționează o anumită metodă de lucru și cum se implementează.
- În sesiunile de training din cadrul programului FUTURE – ediția SYKES, profesorii interacționează direct cu studenți și angajatori și astfel înțeleg diferit modul prin care gândesc fiecare dintre ei. Bariera profesor – student sau profesor – piața muncii lipsește în aceste contexte.
- Pentru că lucrează în sesiuni comune de training, profesorii își dezvoltă și ei o serie de competențe care sunt căutate azi în piața muncii: lucrul în echipă, comunicare sau creativitate
Cu o experiență de 8 ani în educație, Mădălina Hodorog a construit programul FUTURE din „dorința de a pregăti mai bine tinerii pentru viitor și de a acoperi prăpastia dintre sistemul educațional și piața muncii. Împreună cu colegul meu Călin Crețu ne-am dat seama că schimbarea trebuie să se producă în spații în care studenții – profesorii – angajatorii lucrează cot la cot și se pregătesc fiecare pentru viitor.”
În sesiunile de training, fiecare participant primește astfel ceea ce vrea: studentul se pregătește concret pentru piața muncii, profesorii experimentează metode și instrumente de predare diverse, iar angajatorii transmit din propria experiență și înțeleg locul în care e nevoie de adaptare.
Pe lângă sesiunile comune, profesorii din cadrul programului FUTURE au parte și de sesiuni dedicate în care înțeleg structura, învață metode noi de predare sau găsesc soluții pentru cursurile și seminariile acestora. Ediția 4 susținută oficial de compania SYKES România reunește 50 de cadre didactice din mediul universitar, alături de 60 de tineri ce urmează să intre în piața muncii.