Înainte de a dezvolta propria afacere - KIM, a digitalizat sistemul de monitorizare a traficului aerian din Vietnam, a implementat un sistem de climatologie în Iran, în Insulele Maldive, iar în Pakistan un sistem de avertizare tsunami.

Cum s-a născut ideea de a lansa un business care să digitalizeze procesele operaționale ale companiilor românești?

Ideea de business s-a înfiripat în 2012, de la o problemă reală pe care am identificat-o pe piața locală de la acea vreme și anume lipsa de mobilitate. Am observat că majoritatea operațiunilor făcute în teren nu erau evidențiate în timp real în sistemele informatice ale companiilor. De exemplu, în zona industrială existau mii de ore de manoperă efectuate în fabricile de producție care erau introduse în sistemele informatice la o distanță de zile, chiar și săptămâni. În anii următori, întrucât cerințele și tehnologia au evoluat,soluțiile software KIM au ajuns să optimizeze procese de business mai complexe. În implementare, practic pornim de la operațiunile de business existente ale unei companii, iar prin digitalizare le îmbunătățim și maximizăm mai multe componente: creștem productivitatea angajaților, -în unele cazuri cu până la 50%, eficientizăm consumul de materii prime, se planifică mai bine orele de manoperă și crește controlul calității.

Singura infrastructură necesară o reprezintă oamenii care să dorească să învețe și să accepte schimbarea, practic nu avem nevoie nici măcar de internet pentru că putem veni cu terminale 3G.

Care au fost investițiile de la lansarea din 2012 și cât vă propuneți să investiți pe termen scurt?

Încă de la înființare ne-am preocupat să investim cu prioritate în dezvoltarea soluțiilor software proprii, iar astăzi lansăm platforma www.kim4industry.com cu 3 soluții dedicate KIM for Manufacturing, KIM for Logistics și KIM for Field Service, cu care automatizăm procesele dintr-o fabrică, din logistică, respectiv din teren. Totalul investițiilor se ridică azi la peste 1 milion de euro și, pe măsură ce vom lansa aceste produse la nivel internațional, plănuim sa investim încă 500.000 euro în următorii 2 ani.

Ce provocări au apărut de la lansarea business-ului și pana acum?

Capitalul de lucru este prima provocare pentru un start-up românesc. Tot la început, în perioada 2012-2015, ne-am confruntat și cu reticența la digitalizare din cauza lipsei de cunoștiințe tehnice pentru personalul operațional al clientilor. Eram și o companie tânără, fără produse proprii mature la acea vreme, ceea ce transmitea neîncredere, având în același timp și concurența marilor producători de software internaționali.

Însă perioada pandemiei a fost pe departe cea mai provocatoare întrucât ne-am confruntat cu o sistare a proiectelor în derulare din cauza înghețării activității unor companii cu care lucram. Rezultatul s-a văzut imediat în cash-flow. Ca și măsuri imediate am decis să nu beneficiez de măsura șomajului tehnic întrucât am vrut să îi feresc pe colegii mei de anxietatea din piață, așadar am relocat activitatea de pe proiectele înghețate pe proiectele care au beneficiat de accelerare a digitalizării, am accesat programul IMM Invest prin care am am crescut forța de vânzări și am modernizat întreaga aparatură de calcul a colegiilor, beneficiind astfel de o creștere în livrarea soluțiilor.

Cum vedeți evoluția business-ului în 2021 și ce planuri de viitor aveți pentru KIM?

În prima parte a anului 2021 evoluția business-ului a fost foarte bună și ne-a dat foarte mare încredere în viitor. Un motiv ar fi și faptul că mediul românesc de business s-a schimbat mult mai ales în contextul pandemic și este orientat foarte mult spre digitalizare.

Anul acesta ne-am propus să scalăm produsele noastre în mediul internațional - vizăm piața din Asia dar și din Europa de Vest, ceea ce estimăm că ne va aduce venituri de 1 milion de euro. Ne bazăm și pe dezvoltările de produse, tehnologii noi ce pot fi ușor scalabile și cu care înaintăm spre alte piețele internaționale .

Care este dimensiunea echipei? Există în plan noi recrutări?

În prezent suntem o echipă de 15 oameni, dar avem în plan pentru anul acesta să angajăm încă 4-5 persoane noi full time, iar dacă vom atrage finanțări probabil vom crește echipa exponențial.

Care sunt beneficiile companiilor care aleg implentarea soluțiilor software KIM?

Ce facem noi prin produsele noastre, practic oferim beneficiarilor vizibilitate asupra business-ului, îi conectăm în timp real cu clienții lor și cu nevoile acestora. În felul acesta, beneficiarii, pe lângă vizibilitatea asupra stadiului producției și automatizarea fluxurilor, au șansa de a oferi, la rândul lor, servicii software ca o valoare adăugată.

Cum vedeți digitalizarea industriei din România în prezent comparativ cu alte piețe?

La nivelul întregii țări ne confruntam cu o nevoie mult mai mare de digitalizare comparativ cu alte state. Nu suntem familiarizați cu rezolvarea problemei productivității prin achiziția de soluții software, ceea ce îngreunează nivelul de adopție.

Cred că 90% dintre managerii români sunt conștienți de urgența digitalizării, dar din păcate încă avem destul de multe companii care sunt la stadiu de pix și hârtie. Mare parte din piață prestează servicii și nu livrează produse, astfel suntem dependenți de costul cu resursele umane, care a tot crescut în ultimii ani. Cred că singura noastră șansă în momentul de față este eficientizarea, care poate veni doar prin digitalizare.