Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 16 noiembrie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


În scrisori anterioare, ți-am mai vorbit despre importanța procrastinării, despre avantajele pe care le obții prin a nu face nimic aparent productiv. Azi vreau să țin o pledoarie în favoarea lucrurilor care îți distrag atenția. Cum ar fi acest email.

Tot pare că încerc să-mi găsesc scuze pentru lipsa proprie de productivitate cu aceste materiale (și, sigur, poate fac și asta până la un anumit grad), dar îți promit că merită să citești rândurile de mai jos și să te rupi un pic de rutina zilnică și să vezi lucrurile dintr-o perspectivă ușor diferită.

Sunt o persoană foarte ușor de distras. Dacă ar fi să fac o comparație ușor forțată, pentru mine Internetul e ca un magazin jucării pentru un copil de 5 ani hiperactiv și cu deficit de atenție. Și sunt studii care zic că însuși Internetul și rețelele sociale ar fi de vină pentru acest comportament, dar revenim mai târziu la această informație, cu scuzele de rigoare că am distras atenția de la subiectul principal.

Revenind - pe lângă Internet, mai sunt distras constant de pisici, de curierii care sună la interfon, de zgomote aleatorii din clădire sau de afară. Când lucram de la birou, îmi sâcâiam colegii, făceam glume și purtam dezbateri protești care ar intra în categoria celor de tipul ”dacă s-ar bate pirații cu zombii, cine ar câștiga?”. Și mereu, pe fundal, aceste distrageri (și distracții de moment) sunt urmate de mici remușcări, de gânduri care-mi zic că aș putea fi mai productiv sau mai eficient dacă mi-aș controla impulsurile mai bine.

Dar productivitatea și eficiența nu sunt suficiente pentru a-ți duce business-ul la alt nivel, nu sunt suficiente pentru a fi un angajat extraordinar și, cu siguranță, nu pot schimba lumea.

Unul dintre lucrurile care ne deosebește de alte mamifere este curiozitatea. Știu că pare o platitudine, dar uneori am impresia că ignorăm importanța creativității în business sau la job. Iar creativitatea are nevoie de stimuli exteriori, de informație nouă, pentru a putea oferi rezultate unice și gânduri cu potențial de transforma totul în jur. Pe scurt, avem nevoie să fim distrași pentru a evolua ca specie.

Nu mă crezi? Unele dintre cele mai importante invenții și descoperiri au venit ca urmare a unor distrageri de moment. Mărul lui Newton ne-a învățat ce înseamnă gravitația, iar vasele nespălate ale lui Alexander Fleming ne-au dat penicilina, cât el era plecat într-o vacanță de câteva zile. Ariciul de la haine a venit după ce un posesor de câine a fost distras de scaieții care tot i se prindeau de blană, iar Big Bang-ul a fost teoretizat după cei doi ingineri au fost distrași de un sunet static ciudat captat de o antenă radio. Sunt mici momente de aparentă absență care ne dau acele momente de ”eureka!” cu ajutorul cărora se poate schimba tot.

Cele mai bune idei pe care le-am avut nu au venit în timp ce eram extraordinar de productiv sau când rezolvam task-uri mecanice (în cazul meu, asta înseamnă urcarea de știri pe site, în cazul tău poate însemna revizuirea de contracte), ci în momentele în care eram distras de un milion de alte lucruri din jurul meu. Aplicația de Notepad a telefonului este plină cu idei notate târziu în noapte, în timpul unui serial sau a ultimului scroll pe Facebook dinainte de culcare. Un click dat aparent aleatoriu în timpul programului poate da naștere unei strategii noi de monetizare, o glumă cu un coleg se poate transforma într-un succes de viitor. Acest text s-a născut în timp ce încercam să-mi dau seama ce ar trebui să scriu și săream pe Internet din link în link, spunându-mi că ar trebui să nu mă mai las distras precum acel copil de 5 ani în magazinul cu jucării.

Dar nu îți zic să fii distras constant, ci doar să nu mai încerci atât de tare să fii imposibil de distras. Munca pe care o făceai înainte de a deschide acest email nu e lipsită de importanță și e vital să o duci până la capăt, dar dacă ți-a venit o idee nesperată citind aceste rânduri, înseamnă că mi-am demonstrat punctul de vedere.

Și lucrurile care ne distrag atenția nu sunt suficiente pentru ideile creativite capabile să transforme lumea - e nevoie și de cunoștințe aprofundate, de multă experiență, pentru a pune respectivele idei într-un context valoros. Dar să nu uiți faptul că neuronii tăi nu se opresc din muncit chiar dacă tu ți-ai luat o pauză neprogramată pentru a urmări un clip amuzant trimis de alt coleg pe grupul de muncă.