Cornel Amariei s-a remarcat în ultimii ani prin distincțiile primite, fiind inventator și antreprenor. De-a lungul timpului Forbes l-a inclus în topul celor mai influenți 300 de oameni din Europa, a fost premiat la Global Business Hall of Fame, iar produsul său, .lumen, a fost Red Dot Lumminary, adică a luat un Premiu Nobel pentru Design practic.
.lumen este cofondat de Cornel Amariei, Mihai Ivașcu și Dr. Gabriel Chindriș.
A înființat prima companie în clasa a XI-a, diar apoi a înființat .lumen încă din timpul facultății. Cornel Amariei a coordonat grupul de inovare din cadrul Continental Automotive și are peste 30 de brevete solicitate și 10 proiecte de inovare dezvoltate.
.lumen este un produs hardware care permite persoanelor nevăzătoare să înțeleagă mai bine lumea, chiar și fără ajutorul unui câine-ghid. Practic, aceștia primesc impulsuri haptice și auditive pentru a înțelege mediul înconjurător. Produsul a fost susținut inclusiv de Kaufland, ca parte a inițiativei retailerului de incluziune pentru angajații cu probleme de vedere.
După investiția de 9,3 milioane de euro primită de la European Innovation Council Accelerator, .lumen va anunța în curând o alta de la angeli investori. De asemenea, urmează teste publice cu dispozitivul pentru ca acesta să fie ulterior mai ușor de comercializat. De altfel, Cornel Amariei menționează că nu nevăzătorii vor plăti pentru dispozitiv, ci se bazează pe o rețea de parteneri și vânzări rambursate de către state.
În momentul de față .lumen se dezvoltă accelerat și chiar caută să angajeze noi specialiști, așa că dacă vrei să schimbi lumea cu ajutorul lor poți să le scrii la [email protected].
Poți urmări interviul video mai sus sau poți să alegi să îl asculți în format de podcast.
Ascultă interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Abonează-te și descarcă episoadele ca să le asculți oriunde.
- Google Podcasts - https://bit.ly/3jXjjdk
- Apple Podcasts - https://apple.co/3pUPttH
- Anchor FM - https://bit.ly/3BIINRK
- Spotify - https://spoti.fi/3CCpQBb
Am discutat cu Cornel Amariei în timp ce era la biroul companiei din Cluj-Napoca. Un rezumat al discuției în format scris poți găsi și mai jos, organizat în cele mai importante teme.
Drumul .lumen de la idee la produs
- Am început proiectul în facultate. Pe vremea aceea puteam să facem lucruri bune în laborator, dar tehnologia nu-ți permitea să consturiești un asemenea sistem. La primul patent în 2014 lumea arăta diferit tehnologic. Am studiat și am încercat să vedem când tehnologia va permite acest lucru. Momentul perfect a fost la final de 2019, atunci tehnologia putea să dea semne că e unde avem nevoie. În mai 2020 ne-am format drept companie, am închis o investiție de 9,3 milioane de euro prin EIC, iar acum urmează să mai anunțăm o rundă.
- Mi-a plăcut să construiesc foarte mult lucruri care ajută. M-am născut într-o familie unde ambii părinți au dizabilități și din acest motiv am vrut să construiesc lucruri ce ajută.
- Sunt 40 de milioane de nevăzători în lume. Soluțiile pentru ei sunt diverse. Când vine vorba de mobilitate există doar două soluții - câinele ghid sau bastonul pentru nevăzători. Câinele ghid e o soluție bună, dar să antrenezi unul costă 60.000 de dolari și să ai grijă de unul e foarte greu. Sunt doar 28.000 de câini ghid astăzi la 40 de milioane de nevăzători. În România există 90.000 de nevăzători și sunt doar 21 de câini ghid.
- Ochelarii .lumen fac ceea ce face un câine ghid. Îi poți spune vocal să te ducă unde dorești și te va ghida, dar în loc să te tragă de mână, te va trage de cap. Practic simți cum ceva te ține de cap și te ghidează. Nevăzătorii au provocări majore precum cititul, aceasta e o provocare rezolvată, o putem face și noi. Collision avoidance, să nu te lovești de lucruri, o avem și noi, e o tehnologie împrumutată din automotive. Bastonul face foarte bine, dar cu minusuri. Nu simți uneori deasupra.
.lumen - ca o mașină autonomă, dar pe capul oamenilor
- A trebuit să facem și primul studiu din lume legat de fruntea omului. Pentru că dispozitivul trebuie să funcționeze pe orice cap, indiferent dacă este unul mic sau unul mare.
- O altă provocare e să ai un dispozitiv care să meargă de la 45 de grade la -20 de grade. Ce faci dacă se aburesc lentilele camerelor de pe dispozitiv? E important să detectăm când sistemul nu funcționează bine și să anunțăm utilizatorul. Sunt puține situații în care te poate pune în pericol real. Când lucrurile sunt complicate, te anunță.
- E o tehnologie din lumea mașinilor autonome. A fost foarte greu să scalăm la ceva atât de mic. Partea de inginerie e o bună parte, dar partea socială e extrem de importantă. Mobilitatea mai bună și accesibilizarea mai bună rezultă într-o educație mai bună, joburi mai bune și o viață socială mai bună pentru nevăzători.
- Noi înțelegem mediul din jur. Ce faci într-un birou dacă vrei să afli dacă există un scaun? Ce faci dacă vrei să pui mâna pe cana ta de cafea. .lumen reprezintă spațial lucrurile dintr-o încăpere.
- Câinele ghid nu știe locații noi, dar oamenii pot să le știu. Nevăzătorii folosesc Google Maps. Durează să antrenezi un câine ghid. Într-o singură soluție, adică .lumen, putem să ghidăm nevăzătorii într-un loc complet nou.
- Autonomia poate fi de o zi fără probleme pentru dispozitiv. Provocărea e ca produsul să meargă în toate condițiile. Merge în 90% din locuri acum, dar vrem să ajungem la 100%.
- Avem provocarea de a identifica modul cum arată trecerile de pietoni în mai multe țări, pentru că trebuie să funcționăm și în India și în România.
- De asemenea, o provocare e criza semiconductorilor pentru că nu găsim de multe ori piese. Situația stocurilor de componente la nivel mondial este horror, din acest motiv trebuie să facem designuri redundante.
Ascultă direct în playerul de mai jos podcastul realizat cu fondatorul .lumen, Cornel Amariei. Sau dă click pe linkurile de mai sus ca să fii abonat mereu.
Primele teste publice în 2022 cu peste 200 de unități
- Costul unui nevăzător în Statele Unite pe an este de 27.000 de dolari. Sunt un milion de nevăzători în Statele Unite, așa că e o problemă mare.
- Dorința noastră este să ajutăm oamenii. .lumen este un business și trebuie să fie sustenabil. Nu dorim ca nevăzătorii să plătească. În toate țările dezvoltate din lume există sisteme de rambursare pentru astfel de tehnologii. Vrem ca sistemele de rambursare să ne plătească, iar utilizatorul să primească dispozitivul gratuit. Provocarea este că legislația este diferită în diverse țări.
- Urmează să lansăm 100-200 de unități .lumen public pentru a testa în viața de zi cu zi cu persoane nevăzători. Deja avem multe lucruri pe care vrem să le aflăm. Trebuie să studiem inclusiv cum își mișcă oamenii capul și cât de mult. Pentru că mișcarea schimbă activitatea senzorilor.
- Prețul va fi de 5.000 de euro, un cost mic pentru tehnologia folosită. Și este un preț care e în regulă cu majoritatea sistemelor de subvenționare din lume.
- Noi vom vinde dispozitivul printr-o rețea de parteneri care se vor ocupa de marketing către nevăzători, vânzare și training. Sunt două tipuri de organizații pe care le vânăm, asociațiile de nevăzători și dealeri de tehnologii asistive
Investiția EIC - Horizon Europe, dar și noi oportunități financiare care urmează
- Am mai închis o rundă de investiție pe lângă cele 9,3 milioane de euro și totalul investiției va fi mai mare.
- Am aplicat al Horizon Europe - European Innovation Council cu ajutorul partenerilor noștri de la Civitta. Ne-au spus de oportunitate în februarie 2021.
- Am scris proiectul și au urmat 3 faze. Prima fază de short application a fost de 15-20 de pagini și un video. Am primit acceptul de a merge la propunerea completă. A fost de muncă și câteva luni bune. Ultima fază a fost interviul în care am primit tot felul de întrebări.
- Am primit o investiție blended, care înseamnă un grant și o investiție. Investiția înseamnă și o componentă de cofinanțare din partea noastră. Practic, EIC poate dubla prin investiția sa orice altă investiție pe care o atragem noi. Grantul înseamnă 2,5 milioane de euro, iar pe lângă acest grant trebuie să vii cu un investitor.
- După ce am anunțat public joi investiția de la EIC am fost sunat la 25 de minute de un fond de investiții.
Cornel Amariei: „După facultate nu trebuie să-ți faci startup, ci să câștigi experiență”
- Cineva după facultate nu ar trebui să-și facă un startup. Trebuie să meargă să lucreze într-o companie mare, apoi într-o companie mică, iar apoi după cu experiența aceasta să fondeze companii.
- Sunt prea puține exemple de companii mari începute de tineri care au renunțat la facultate sau care nu aveau experiență anterioară. Sunt puține companii, de fapt, care au ajuns uriașe de la copii din facultate.
- Îți trebuie ani de experiență, să lucrezi cu oameni, să înțelegi business. Aceasta e recomandarea pe care o dau în general. 2-3 ani lucrează într-o companie mare. .lumen va deveni o corporație la un moment dat și e un lucru bun, pentru că înseamnă procese. Acesta e scopul unui startup, să devină o corporație.
- Am un noroc incredibil să putem să greșim și acum. Am făcut foarte multe greșeli în ultimii doi ani și vom face multe greșeli în următorii doi. Învățăm mereu din greșeli. Avem oameni de la 50 de ani la 25 de ani.