Ascultă interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Abonează-te și descarcă episoadele ca să le asculți oriunde.

Mike Parsons a fost numit CEO al Qualitance oficial din mai 2020. Fondatorii Qualitance i-au încredințat lui Mike Parsons noul rol după 4 ani de activitate ca director de inovație, în care și-a adus contribuția la cea mai importantă etapă de reinventare și dezvoltare a companiei. Fondatorii companiei, Ioan Iacob și Radu Constantinescu, au rămas activi în Consiliul de Administrație, iar Radu ca director general adjunct. De asemenea, Ioan Iacob a fondat startup-ul FlowX.ai.

Parsons s-a alăturat echipei în 2016, după ce startup-ul său de experience design și storytelling, LaunchPodium, a fost achiziționat de către Qualitance. În 2019, Mike Parsons a contribuit la extinderea afacerilor Qualitance în Australia și SUA.

Poți asculta interviul cu Mike Parsons în playerul de mai sus și te poți abona pe platformele de streaming favorite.

Cum e să preiei funcția de CEO în pandemie?

Mike a avut misiunea ingrată de a prelua funcția de CEO de la distanță. Era în Australia, la el acasă, iar lockdown-ul l-a prins acolo. Nu a putut călători în România până în octombrie 2021. În același timp Qualitance are echipă tehnică aici, dar și birouri în Statele Unite și Australia.

„Mă trezeam dimineața pentru call-uri cu SUA, apoi se trezea Australia și stăteam în call-uri până seara, iar apoi discutam cu România”, povestește Mike. Spune că a fost un challenge enorm să fie un CEO remote, dar faptul că „suntem încă aici și trăim e deja o victorie”.

Mike a avut provocarea de a schimba acest rol și am vrut să aflu cum diferă poziția de CEO cu cea de Innovation Lead.

„Când te ocupi de inovație ești obsedat de o zonă. De inovație, agile, design thinking, lean startup. Când ești CEO trebuie să ai capacitatea de a fi generalist când vine vorba de oameni, produse. Mulți manageri au dificultăți când devin CEO pentru că au nevoie să fie generaliști și să trainuiască toată echipa”, spune Mike Parsons.

El menționează că atunci când ești expert în domeniul tău poți avea un impact individual și solitar. Dar când ești CEO ești responsabil de performanța echipei.

„Trebuie să petreci timp ca să faci mentorat și coaching. Provocarea e ca oamenii să devină experți în jurul tău. Trebuie să-ți schimbi mentalitatea spre una de coach sau mentor. Și nu mulți înțeleg această paradigmă”, explică CEO-ul Qualitance.

Cum a evoluat Qualitance în ultimele 20 de luni

Pandemia a prins Qualitance într-un moment bun. Dar evident că au existat provocări. Atât când vine vorba de angajați, dar și de business.

„Am luat o decizie de a nu lăsa pe nimeni în urmă. În acel al doilea trimestru din 2020 când mulți dintre clienții noștri aveau dificultăți și neclarități am vrut să luăm decizia conștientă de a nu da afară oameni dacă nu era necesar. Am încercat să ținem echipa unită și am simțit-o exact ca la criza din 2008”, spune Parsons.

Și deși Qualitance e o companie obișnuită să lucreze hibrid pe 3 continente, pandemia a provocat establishment-ul. „Eram obișnuiți cu foarte multe contacte față-n față. Când lucrezi la proiecte complexe e mult mai bine să fii de față”, spune Parsons.

Managerul australian explică faptul că atunci când lucrezi fizic într-un spațiu poți să iei o pauză, poți să dezbați la prânz și poți avea o conexiune socială din care se nasc idei, ceea ce e greu de implementat virtual.

„Am descoperit astfel că mare parte din drumul spre un proiect de succes nu trece prin sala de ședințe, ci pe la un prânz”, explică Parsons.

După ce au trecut de perioada agitată din 2020, în 2021 au reușit să angajeze mai mulți oameni și să continue să dezvolte proiecte în zone unde sunt puternici, cum ar fi serviciile financiare, dar se mândresc și cu faptul că au lucrat în industria de beauty, cu un proiect pentru Anastasia Soare, „Regina Sprâncenelor” din Statele Unite, alături de care au dezvoltat o aplicație de succes fără să se întâlnească niciodată.

Astfel, pentru 2022 Qualitance vrea să calibreze echipa. În momentul de față sunt peste 200 de angajați și vor să ia o decizie despre cum se va lucra, fizic, hibrid sau de la distanță.

De asemenea, compania românească vfrea să se dezvolte în continuare în zona serviciilor financiare, a energiei, de unde vin cei ami mari clienți. „Sunt foarte atent la a balansa între creșterea externă și îngrijirea angajaților noștri. Sunt două lucruri codependente”.

Ce a învățat Mike Parsons vorbind cu manageri din toată lumea

Mike Parsona a discutat în ultimul an cu zeci de manageri de top de la companii mai mari și mai mici pentru a afla mai multe despre direcția înspre care se îndreaptă lumea. Iar noi am vrut să aflăm câteva concluzii din aceste discuții.

Când vine vorba de companiile mari, Mike Parsons spune că provocările cele mai mari țin de oameni și tehnologie.

„Mai ales companii din sănătate și servicii financiare simt că sunt ostatici în sisteme învechite. Vor să crească rapid, dar uneori sistemele legacy nu îți permit”, spune Parsons.

„Brusc, odată cu pandemia, toată lumea vorbește despre a servi clientul pe un canal unic, fie că e vorba de digital, fie că e vorba de offline. Multe companii se gândeau la acest lucru în 2019, dar nu au făcut-o la timp. Marile companii vor să fie omnichannel, iar munca să fie accesibilă remote angajaților. Practic, brusc firmele au trebuit să fie omnichannel pentru proprii angajați”, mai spune Parsons.

Oamenii care știu lucruri în companie pot fi un blocaj al evoluției

Un alt aspect pe care l-a aflat Mike Parsons vorbind cu managerii din toată lumea e că oamenii care au expertiză sunt greu de găsit și, de multe ori, chiar ei pot fi un obstacol în calea evoluției. „E foarte greu să transferi expertiza între oamenii din echipă. Așa că experții pot deveni așa-numite bottlenecks. Expertiza trebuie să devină din ce în ce mai transferabilă”, explică Parsons.

Pandemia a făcut acest lucru și mai dificil, din cauza naturii relației de la distanță, pentru că în munca fizică era mai ușor să faci mentorat. „Nu prioritizăm să-i învățăm pe ceilalți pentru că avem timpul atât de limitat”, spune Parsons.

Un alt topic important pentru Parsons pe care l-a învățat în 2021 când vine vorba despre produsele tehnice e că arhitectura devine un lucru important, mai ales experiența utilizatorilor. „Am adăugat în acești ani atât de multe servicii unele peste altele încât aproape că am construit un castel de nisip. E important să construim arhitecturi care să aibă o hartă clară”, spune Parsons.

Startup-urile greșesc atunci când ghicesc ce vor clienții

Parsons consideră că una dintre greșelile mari ale startup-urilor este că uneori intuiesc ce vor clienții și nu-i întreabă din timp. „E cea mai mare crimă pe care o face un startup”.

De asemenea, spune el, e important ca o echipă, indiferent cât de mare e compania, să înțeleagă avantajele și dezavantajele dezvoltării rapide și a dezvoltării pe termen lung.

„Un CTO bun va ști să balanseze nevoile organizației și să construiască o arhitectură bună și modulară. Trebuie să gândești arhitectura software ca un lego”, spune Parsons.