KFactory este un startup de Industry 4.0. Ajută companiile de producție să digitalizeze fluxurile operaționale în vederea creșterii performanței și productivității. Prin digitalizare ajută companiile să crească eficiența, o prioritate pentru orice manager de fabrică.
KFactory nu este o companie care să facă software personalizat pentru fiecare fabrică, ci un startup de produs care rezolvă probleme repetitive pe care ei le-au identificat în liniile de producție. Plus, funcționează pe bază de abonament, ceea ce reduce nevoia de investiție inițială.
Startup-ul a primit investiții de aproximativ 850.000 de euro până acum. Și dincolo de faptul că au reușit să convingă fonduri de investiții tradiționale pentru zona de tehnologie, sunt primul startup din România care a convins SIF Transilvania să participe la investiție, ceea ce a fost un moment important pe piață. Ceilalți investitori sunt Sparking Capital și Fortech Investments.
Am discutat cu Vlad Cazan și Adrian Dima, cofondatorii KFactory, despre impactul pe care îl aduce startup-ul în companiile cu care colaborează.
Au pornit la drum împreună, din experiența anterioară, fără bani ca să transforme o industrie uitată în trecut. Sunt astăzi 10 oameni în echipă. Și au ceva deosebit față de alte startup-uri - o experiență enormă în industrie.
Adrian a căutat în adolescență liceul cu cel mai bun teren de fotbal. Așa a ajuns la informatică și a rămas pasionat de domeniu. A crescut ulterior în carieră cu un job într-o fabrică de cuptoare industriale, unde a învățat ce înseamnă îmbinarea dintre tehnologie și producție pe vremea când nu exista sintagma Internet of Things. Apoi a lucrat la un integrator IT și a crescut, dezvoltând și skill-uri de business development și sales.
Așa l-a cunoscut și pe Vlad Cazan. Absolvent de Cibernetică, s-a dus spre business development și vânzări. Primul job l-a avut ca administrator de rețea într-o fabrică de mase plastice. Nimic întâmplător. A lucrat cu Adrian la integratorul IT menționat mai sus, a trecut și pe la o multinațională, iar acolo s-a ocupat de cybersecurity, mașini conectate și altele.
Toată această experiență, plus cea din zona de ONG-uri, o pun astăzi în dezvoltarea KFactory.
Cum te ajută KFactory și un inginer virtual?
Am discutat cu Vlad și cu Adrian luând o situație ipotetică. Am o fabrică și vreau un inginer virtual. La ce m-ar ajuta?
„O problemă pe care o au toate companiile este că au adoptat în timp sisteme IT diverse Companiile de producție și-au acoperit nevoile cu câte un sistem digital pentru toate departamentele. Vine un moment în care dacă te dai în spate ca manager de fabrică și te uiți în jur descoperi cât de multe ore petreci cu colegii care dau vina unul pe altul sau încercând să afli cauzele unei probleme ce devine din ce în ce mai greu de identificat. E un paradox. Ai o groază de soluții IT, toată lumea spune că e digitalizată, dar în realitate problemele cresc”, explică Adrian Dima.
Practic, chiar și fabricile care au crezut că s-au digitalizat, nu și-au simplificat procesele, ci doar au mai adăugat și alte unelte pe lângă cele existente. Numărul mare de soluții IT dedicate, incluzând pe cele Internet of Things,a crescut complexitatea înțelegerii problemelor.
„Noi le propunem să le dăm un coleg, un coleg care devine din ce în ce mai greu de găsit, o problemă la companiile din toată lumea care nu mai găsesc oameni calificați. Iar generațiile tinere nu mai sunt atrase de lucrul în fabrică. Mesajul nostru e că vă aducem un coleg virtual care se conectează la sursele voastre de date, care înțelege ce aveți voi în landscape-ul vostru, în peisajul IT și apoi vă vine cu recomandări”, explică Adrian Dima impactul inginerului virtual.
Acesta înțelege problemele și vine cu recomandări. Și contrar așteptărilor, în realitate procesele din orice fabrică sunt 90% asemănătoare și repetitive.
KFactory e un produs, nu e un serviciu
KFactory este 100% o companie de produs. Ei nu vor să dezvolte servicii separate pentru clienți, ci integrează tot ceea ce au învățat în produsul lor. Practic, ei au găsit o cale de mijloc și au reușit să acopere mare parte din fluxurile standard.
„Îi aducem într-o zonă de numitor comun care este valabil în toate fabricile pe care le abordăm. Nivelul de dezvoltare este zero pentru clienții noi și practic prin configurări reușim să configurăm produsul spre beneficiul clienților ”, spune Adrian Dima.
Și pentru că produsul are doar nevoie de configurări se implementează foarte rapid și nu blochează activitatea. În plus, serviciile funcționează ca și cum ai avea un abonament la Netflix, pe bază de abonament.
„În ultimul timp, zona de bugete pentru investiții s-a diminuat sau în anumite cazuri a dispărut complet. Ajută să vii cu o astfel de abordare. Trebuie explicat ce înseamnă Cloud, ce înseamnă pe bază de abonament, de ce e bine să contractezi un serviciu pe bază de abonament pentru că-ți muți riscurile. Dacă faci o investiție inițială mare și după un an vezi că proiectul nu funcționează sau sistemul pe care l-ai cumpărat nu servește în activitatea de zi cu zi și nu rezolvă problemele tale, atunci e o investiție pierdută”, explică și Vlad Cazan.
Un avantaj al faptului că fabricile iau KFactory ca un produs pe bază de abonament e și un management mai bun al riscului.
„E în cloud, avem noi grijă de infrastructură, avem clauze în contract clare legate de disponibilitatea serviciului. Astfel, mutăm riscul de la fabrici. Încă vedem fabrici care consideră că ar trebui să-și cumpere servere, să și le pună într-un Data Room, că angajează oameni pentru mentenanță. Zona de Software as a Service pentru Manufacturing va lua amploare”, spune Vlad Cazan.
El menționează că deja în străinătate se vorbește de Factory as a service, Equipment as a Service, adică un trend în care toate lucrurile vor fi închiriate într-o fabrică, inclusiv angajații, prin leasing de personal. Acest lucru duce la o flexibilitate mai mare și la costuri inițiale mai reduse.
Cum se vede automatizarea în fabrică?
Degeaba vorbim despre digitalizare și despre automatizare dacă nu putem da exemple de cum implementarea tehnologiei a adus rezultate palpabile pentru fabrici.
„Impactul se vede în creșterea productivității. Fabricile produc mai mult folosind mai puține resurse. Al doilea obiectiv e reducerea consumului”, spune Adrian Dima.
Platforma KFactory are patru produse și reușește să acopere ambele obiective. Iată câteva cifre relevante din experiența lor:
- 20% creștere a producției - clientul a făcut cu 20% mai multe piese în aceleași condiții de personal ca până atunci.
- Reducerea cu 100% a prelucrării manuale a datelor
- Optimizarea și reducerea timpului acordat activităților fără valoare adăugată în proporție de 50%
- Reducerea costurilor operaționale ale fabricii
În plus, rezultatele, spun cei de la KFactory, se văd imediat. Spre deosebire de soluțiile ERP tradiționale unde trebuie să aștepți 2-3 ani până să tragi concluzii, primele rezultate ale KFactory se simt din prima lună. De ce? Sistemul înțelege datele, le pune în context și elimină nevoia de introducere manuală a acestora.
Exemplele KFactory
În momentul de față KFactory lucrează cel mai mult cu fabrici din România, dar au pornit drumul spre internaționale. Au pornit în zona de automotive, unde procesele de fabricație sunt avansate, iar calitatea este controlată drastic. E o industrie de unde au învățat multe la început.
În timp, KFactory s-a extins și spre industria de mase plastice, textile, procesare de alimente, băuturi alcoolice, non-alcoolice sau lactate. Au abordat mai multe industrii și au arătat că soluția lor este pretabilă la orice companie de producție.
„Încurajăm susținerea companiilor cu acționariat local. Companiile de producție ar trebui să se uite mai mult la companii românești”, spune Vlad Cazan.
Una dintre primele colaborări de succes a fost cu o fabrică ce realizează componente pentru industria auto, GIC Nosag Metal..
„Au optimizat procese. Auditurile de la Dacia care vin către ei cuprind partea de KFactory, sunt puse în procedura de audit și iau puncte suplimentare inclusiv la certificarea IATF”, spune Vlad Cazan.
O industrie din ce în ce mai deschisă la nou
Companiile de producție sunt din ce în ce mai deschise la nou și-și dau seama că digitalizarea nu înseamnă să aibă mai multe unelte online, ci să le facă să funcționeze pentru a crește productivitatea și a reduce costurile. Iar pandemia a ajutat la deschiderea ochilor.
„Acum 2-3 ani de zile nu puteam propune un meeting online unei fabrici. Industria de producție este una dintre cele mai nedigitalizate industrii, conform studiilor. Asta o vedem în fiecare fabrică”, spune Vlad Cazan.
„Numai PIB-ul la nivel european e făcut 15% de companii de producție. Pe de altă parte, un alt studiu spune că indiferent de mărimea companiei de producție sau de locația ei, în zona operațională peste 70% din procese sunt gestionate în Excel sau pe hârtie”, explică și Adrian Dima.
Fabricile trebuie să treacă peste preconcepțiile legate de produsele digitale. A trecut timpul în care se investeau sute de mii într-un produs personalizat care eșua. Se trece la Cloud, la securitate și la protecție împotriva atacurilor hackerilor.
În plus, companiile de producție trebuie să treacă peste reticența de a lucra cu startup-urile.
„Startup-urile sunt dedicate inovației în orice domeniu și companiile ar trebui să fie mult mai deschise să lucreze cu startup-uri și să inițieze proiecte pilot. Este un proces on going și sunt convins că în câțiva ani de zile fabricile vor avea un nivel de digitalizare mult mai avansat pentru că viteza de adopție crește”, spune Vlad Cazan.
Dacă până acum KFactory s-a concentrat pe România sau pe filialele de aici ale corporațiilor, odată cu ultima investiție vor să se extindă spre piața internațională.
„Următorul pas este extinderea pe alte piețe. Asta este și obiectivul pe termen scurt și mediu, inclusiv investiția luată e dedicată acestei extinderi. Începând de anul acesta avem un birou în Germania, la Stuttgart, ne uităm la orice țară din Europa, dar focusul rămâne pe zona DACH - Germania, Austria și Elveția”, explică Vlad Cazan în cadrul interviului.
„În urma unor studii pe care le-am făcut cu Sparking Capital, am ajuns la concluzia că aceea e cea mai mare piață pentru noi acum, sunt foarte multe companii de producție cu un nivel de digitalizare destul de scăzut și care au nevoie de industry 4.0 și cum pot digitaliza fabricile”, mai spune acesta.
Următorul pas este piața din SUA, unde au un reprezentant comercial.
Investitorii trebuie să vină spre Industry 4.0 pentru că ratează oportunități
Cei doi fondatori cu experiență spun că Industry 4.0 și digitalizarea producției nu sunt încă mainstream pentru investitori.
„Cumva în România e foarte complicat, pentru că nu există focusul spre Industry 4.0. Am reușit datorită cifrelor foarte bune, a tracțiunii și a experienței noastre”, spune Adrian Dima.
„La nivel regional și european lucrurile stau altfel, sunt VC-uri dedicate pentru Industry 4.0, cu oameni din industrie și care pot evalua bine un startup din această zonă. Vrem să mai creștem puțin și să ajungem să interacționăm cu ei. Industry 4.0 la nivel internațional e văzut ca un blue ocean. Digitalizarea în fabrici este următorul Mecca pentru ce înseamnă tehnologie”, explică reprezentantul KFactory.
„Vrem ca oamenii să rețină că startup-urile generează inovație. Te pot ajuta să accelerezi adopția de inovație, să fie mai deschiși să lucreze cu startup-uri, să înțeleagă care sunt avantajele de a dezvolta inovația în piață. Trebuie să fii deschis la nou și la tehnologie”, explică și Vlad Cazan.
De altfel, nu se mai poate amâna transformarea digitală. Multiple companii care erau lideri de piață nu mai există astăzi. Acum 10 ani cele mai valoroase companii din lume erau în zona energiei și exploatării de petrol. Astăzi ele nu se mai apropie de companiile de tehnologie.
Viitorul a venit și KFactory îl poate intermedia pentru fabricile din toată lumea.