Pe scurt:
- Black Sea ClimAccelerator e un program de mentorat și finanțare dedicat startup-urilor care construiesc produse cu impact redus pentru mediu
- Grupele de MVP și Growth au înscrierile deschise până pe 26 septembrie
- Printre startup-urile românești care au colaborat cu echipa de la accelerator se numără Bluana, Ecotree sau R-Create
- Am discutat cu Daniel Matei, Business Development Manager la Impact Hub despre scopul și rezultatele acceleratorului
Programul oferă sprijin pentru accelerarea soluțiilor din 3 stadii diferite de dezvoltare, acces la know-how, o rețea de consultanți, mentori și investitori și o finanțare totală de 300.000 de euro – toate acestea pentru susținerea inovațiilor care contribuie la atingerea obiectivului de neutralitate climatică în Europa.
În funcție de stadiul de dezvoltare al business-urilor înscrise, acestea au putut fi încadrate într-una dintre cele trei categorii: 1. Early Stage, 2. MVP sau 3. Growth.
Toate startup-urile selectate vor participa și la sesiuni de mentorat individuale, sesiuni de peer sharing la nivel național și internațional și se vor conecta cu actori cheie din ecosistem. În plus, start-up-urile din categoriile MVP și Growth vor participa la evenimente și târguri naționale și internaționale și la Demo Day, un eveniment național în care își vor prezenta soluția în fața jucătorilor cheie din piață și vor participa la sesiuni de networking.
Cine se poate înscrie la categoria Growth până în 26 septembrie?
Această categoria va fi rezervată pentru 10 startup-uri cu soluții scalabile care vor fi selectate și vor beneficia de sesiuni de consultanță specifice lor.
Categoria este dedicată startup-urilor care au trecut de MVP, au un produs, poate clienți sau teste active și sunt în perioada de scalare.
Activitățile acceleratorului vor avea loc între octombrie și decembrie 2022 și vor conține workshop-uri dedicate, mentorat 1 la 1, networking cu actori cheie, participare la Demo Day în decembrie 2022 și sprijin pentru atragerea de investiții.
Pentru a afla mai multe detalii despre Black Sea ClimAccelerator am discutat cu Daniel Matei, Business Development Manager la Impact Hub. El a discutat despre ecosistemul de startup-uri care au un impact și care pot ajuta mediul.
Când vine vorba de provocări pentru startup-uri, principalele ar fi măsurarea impactului de mediu, transpunerea acestuia într-o unitate de măsură acceptată universal, respectiv tonele de gaze cu efect de seră captate sau neemise prin utilizarea soluției lor.
În plus, un scop al Black Sea ClimAccelerator ar fi atragerea de investiții către startup-urile verzi, fie de pe piețe internaționale, fie prin creșterea interesului investitorilor locali.
„Este un ecosistem în curs de dezvoltare, asta însemnând că startupurile au nevoie să poată demonstra prin calcule științifice impactul de mediu al soluțiilor pe care ele le dezvoltă, iar din acest punct de vedere noi îi ajutăm cu know-how și tool-uri oferite de Climate Impact Forecast. Pe de altă parte, foarte curând investitorii vor privi mult mai atent către acest tip de startupuri din perspectiva criteriilor ESG aplicate fondurilor pe care le gestionează. Dar poate cel mai important este să nu fim nevoiți să alegem între P&L și impactul de mediu, ci să privim starupurile verzi ca business-uri care generează prosperitate echitabilă pentru toți cei implicați: antreprenori, investitori și planetă”, consideră Daniel Matei.
Accelerator cu categorii și pentru MVP, dar și pentru growth
Anul acesta Black Sea ClimAccelerator are o categorie dedicată proiectelor încă în stadiul de MVP, dar și celor care sunt în faza de creștere. Cum poți să ajungi însă din prima zonă în cea în care să prezinți interes pentru investitori? O misiune dificilă pentru orice startup, nu mai zicem de cele sustenabile.
Daniel Matei citează un studiu recent publicat pe green.start-up.ro care spune că 65% din consumatori doresc să facă mai mult pentru a reduce impactul negativ pe care îl au asupra mediului și planetei, însă nu pot din cauza creșterii costului vieții.
„Aici intervine elementul prin care un startup are nevoie să fie într-o zonă de confort financiar pentru clienții pe care îi vizează. Pe de altă parte, ținând cont că ne aflăm într-o urgență climatică, un startup verde ar trebui să vizeze o creștere hiper-accelerată dacă soluția lor rezolvă o problemă reală și cu impact mare”, explică Daniel Matei.
Pe lista de „to do” a oricărui startup, consideră Matei, ar trebui să se afle cheltuielile pentru achiziția de clienți, dezvoltarea de modele scalabile și repetitive, PR, marketing, generare de lead-uri.
Rezultatele startup-urilor și ce fac după accelerator?
„Traseul lor este unul pe care îl vedem și în alte acceleratoare: avem acei antreprenori dedicați care împing business-ul lor mai departe, caută investitori, clienți și cresc, mai există o tipologie de startupuri care după astfel de programe intră cumva pe un platou și de cele mai multe ori e nevoie de un extra imbold pentru a reveni în ritmul accelerat și avem, bineînțeles, și startupuri care mor”, explică Daniel Matei.
Black Sea este la a 2-a ediție, dar Impact Hub s-a uitat la startup-uri care au participat la competiții precum ReUse Hub în 2018, iar de acolo doar EcoTree și R-Create mai sunt active. De altfel, sunt și printre puținele startup-uri verzi locale finanțate.
„Dacă m-aș uita la cei care au participat în 2021 la Black Sea ClimAccelerator, poate cel mai vizibil rezultat este cel al Bluana care au și ridicat o rundă de investiții, dar am speranța că multe din conversațiile care se poartă în acest moment vor deveni în curând știri pozitive despre noi investiții în startupuri verzi”, explică Daniel Matei.
De altfel, legat de ce se întâmplă după accelerator, startup-urile care vor fi la categoria MVP vor semna și un Climate SAFE cu EIT Climate-KIC, ceea ce include suport din partea EIT după finalizarea programului, dar și un interes din partea acestora, pentru că vor dori să maximizeze investiția.
Ce ar trebui să facă startup-urile după participarea în accelerator? „Să păstreze ritmul accelerat din Black Sea ClimAccelerator, să construiască pe rețeaua de contacte pe care și-o pot dezvolta într-un astfel de accelerator. Know-how-ul, mentoratul, întâlnirile cu investitori și potențiali clienți sunt toate utile, dar ritmul cu care echipa implementează poate face diferența”, consideră Daniel Matei.