Dacă ești un gamer, înainte de a apăsa butonul de New Game, intri în setările grafice și dai totul la maximum. Vrei să te bucuri de o grafică foarte detaliată, realistă, care să te imerseze în acea lume virtuală. Totuși, de multe ori, după ce ai dat totul la maximum revii în meniul de setări și mai modifici anumite lucruri deoarece vrei ca jocul să ruleze și fluid, peste 60 fps. Dacă le vrei pe toate ai nevoie de o placă video foarte performantă, însă nu toată lumea își permite asta. Aici intervine o nouă tehnologie pe care noi gamerii o iubim: DLSS. Și care aș fi vrut să existe și când eram mic.
Și acum îmi aduc aminte vivid dezamăgirea pe care o simțeam atunci când un nou joc lansat nu rula pe PC-ul vechi al familiei. Placa video, monitorul sau chiar spațiul pe HDD erau printre principalii vinovați. Dezvoltatorii adoptau noi tehnologii și moduri în care să creeze jocuri video cât mai complexe, iar hardware-ul de acasă era depășit.
Acum lucrurile s-au mai schimbat atât datorită cloud gamingului, dar mai ales tehnologiei de care vorbim astăzi, DLSS.
DLSS înseamnă Deep Learning Super Sampling și este o tehnologie revoluționară care folosește inteligența artificială pentru a îmbunătăți procesarea grafica a jocurilor. Aceasta este disponibilă doar posesorilor de plăci video NVIDIA din seria RTX 20, 30 sau 40. În acest articol, vom explica ce este DLSS, cum funcționează, de ce este bun și cum a evoluat în timp. De asemenea, ne vom uita la viitorul DLSS și la ceea ce înseamnă acesta pentru jocuri.
Ce este DLSS și cum funcționează?
DLSS este o tehnologie dezvoltată de NVIDIA și utilizează învățarea profundă, o ramură a inteligenței artificiale care imită modul în care creierul uman învață din date, pentru a îmbunătăți calitatea imaginii jocurilor video. DLSS funcționează prin utilizarea unui proces în două etape: randare și upscaling. În primul rând, motorul de joc redă scena la o rezoluție mai mică decât rezoluția țintă. De exemplu, dacă doriți să jucați un joc la 4K (3840 x 2160 pixeli), motorul de joc îl poate reda la 1080p (1920 x 1080 pixeli). Acest lucru reduce sarcina de lucru a plăcii grafice și crește numărul de FPS.
DLSS poate detecta marginile, texturile, detaliile, mișcarea și iluminarea într-un joc și poate aplica diferite niveluri de upscaling și de sharpness în consecință. DLSS poate utiliza, de asemenea, informații temporale din cadrele anterioare pentru a îmbunătăți stabilitatea și coerența cadrului actual. DLSS poate genera chiar și detalii noi care nu sunt prezente în imaginea originală, cum ar fi reflexii, umbre sau fire de păr.
În al doilea rând, DLSS ia această imagine de rezoluție scăzută și o mărește la rezoluția țintă cu ajutorul unei rețele neuronale. Acest proces se numește upscaling și este realizat de o unitate hardware dedicată de pe plăcile video NVIDIA numită nucleu Tensor, conceput special pentru operațiuni de învățare profundă.
Aceste nuclee Tensor sunt prezente pe plăcile video NVIDIA de la seria RTX 20. Numărul acestora a crescut de la generație la generație pentru ca operațiunile de ray tracing și DLSS să fie mai rapide și mai eficiente. De exemplu, placa video nou anunțată RTX 4070 are 466 de nuclee Tensor, de 2,8 ori mai multe decât RTX 3070 (163 de nuclee).
De ce este importantă? Ce beneficii aduce pentru gameri?
DLSS este o tehnologie de care sunt entuziasmat deoarece oferă mai multe beneficii pentru gameri, dar și pentru dezvoltatorii de jocuri.
DLSS poate fi folosit în două moduri de gameri. Fie pentru a le permite să ruleze jocuri la un număr de cadre satisfăcător. Hardware-ul nu mai este așa bun și au nevoie de ajutor. Fie pentru a juca jocuri cu ray tracing activat. Ray tracing este o tehnologie impresionantă de iluminare realistă ce poate schimba într-un mod dramatic felul în care arată un joc.
DLSS este important pentru toți deținătorii de plăci video NVIDIA, însă mai ales pentru deținătorii de laptop-uri deoarece producătorii trebuie să creeze plăci video performante, dar să țină cont și de dimensiuni și de emisia de căldură. Un desktop PC este mai ușor de răcit și permite un consum mai mare de energie. Pe când un laptop este limitat de carcasa sa și de portabilitatea cu care a fost gândit. Astlfe DLSS poate reduce consumul de energie și implicit scade temperaturile și zgomotul creat de ventilatoare.
De exemplu, cu ray tracing activat, dar fără DLSS laptopul MSI Pulse 15 cu RTX 4070, pe care l-am testat recent, rula jocurile la 40-45 de FPS la setări grafice maxime și rezoluție 1440p. Odată pus în funcțiune DLSS pe modul Quality, majoritatea jocurilor rulau la pestye 60 FPS cu ray tracing.
Astfel poți obține un PC de gaming care este și portabil și performant. În trecut asta nu era deloc plauzibil.
Ce aduce pentru gameri?
- îmbunătățirea calității grafice a jocurilor fără a sacrifica performanța.
- pot rula jocuri pe care hardware-ul lor nu le-ar suporta în mod normal
- gamerii pot experimenta ray tracing în jocuri video fără o pierdere mare de cadre pe secundă
- reducerea consumului de energie și a căldurii generate de placa video
- prelungirea duratei de viață a plăcii video
Pentru dezvoltatorii de jocuri, DLSS îi poate ajuta prin:
- reducerea timpului de dezvoltare și a costurilor de optimizare a jocurilor lor pentru diferite configurații hardware
- creșterea accesului la jocurile lor pentru mai mulți jucători cu capacități hardware diferite
- valorificarea puterii inteligenței artificiale pentru a crea o grafică mai realistă și mai captivantă.
În ce stadiu se află DLSS și care este viitorul
DLSS a evoluat semnificativ de la prima sa introducere în 2018. Prima versiune a DLSS, numită DLSS 1.0, a fost disponibilă doar pentru câteva jocuri și a necesitat o mulțime de reglaje și optimizări manuale din partea dezvoltatorilor.
DLSS 2 a venit cu o nouă arhitectură de rețea neuronală, mai eficientă și mai robustă. De asemenea, a introdus trei moduri de calitate: Performance, Balanced și Quality. Aceste moduri permit utilizatorului să aleagă între o rezoluție mai mare sau un număr de FPS mai mare, în funcție de preferințele sale.
De exemplu, modul Quality cu o rezoluție țintă 4K înseamnă că jocul este randat intern la o rezoluție 1440p apoi se folosește upscaling până la 4K. În modul performance, jocul randează la o rezoluție FHD (1920 x 1080 pixeli) și apoi se face upscaling până la 4K. Automat, modul Quality va afișa o imagine mai detaliată și mai clară decât modul performance, însă cel din urmă va oferi mai multe cadre pe secundă.
NVIDIA DLSS 2 este disponibil într-o gamă vastă de jocuri, de la cele mai mari blockbustere până la titluri realizate de o singură persoană. În ultimele săptămâni, o selecție variată de noi jocuri ce au suport pentru DLSS 2 a ajuns pe Steam, ajungând la un total de 290 de jocuri și aplicații ce pot folosi DLSS.
Însă lucrurile nu se opresc aici, iar NVIDIA a anunțat DLSS 3 și o altă tehnologie asistată de inteligența artificială numită Frame Generation. Odată cu lansarea plăcilor video RTX 40, NVIDIA a lansat și noua versiune a DLSS.
Plăcile video RTX 40 și DLSS 3
DLSS 3 combină DLSS Super Resolution și DLSS Frame Generation pentru a reconstrui 7/8 din pixelii afișați, accelerând semnificativ performanța. În jocurile cu GPU limitat, tehnologia DLSS 2 Super Resolution poate crește numărul de cadre pe secundă de până la 2 ori. Cu DLSS 3, poate crește de până la 4 ori (în comparație cu randarea la rezoluție nativă) cu ray tracing activat. DLSS 3 este disponibil doar pentru gamerii cu plăci video din seria RTX 40 sau pentru posesorii de laptop-uri cu plăci video RTX 40.
Eu am testat DLSS 3 pe laptop-uri cu plăci video RTX 4090, RTX 4080 și RTX 4070. Despre câștiguri concrete de FPS, comparații vom vorbi într-un articol viitor. Cu Frame Generation, NVIDIA se folosește de inteligența artificială pentru a genera mai multe cadre.
DLSS analizează cadrele secvențiale și datele privind mișcarea de la noul Optical Flow Accelerator pentru plăcile grafice GeForce RTX seria 40 pentru a crea cadre suplimentare de înaltă calitate.
DLSS utilizează puterea supercomputerelor NVIDIA pentru a antrena și îmbunătăți în mod regulat propriul model AI. Cele mai noi modele sunt furnizate pe PC-ul tău cu GeForce RTX prin driverele Game Ready. După aceea, nucleele Tensor utilizează teraflopii de putere AI dedicată pentru a rula rețeaua AI DLSS în timp real.
Jocurile ce suportă DLSS 3 sunt compatibile cu tehnologia DLSS 2 - dezvoltatorii integrează pur și simplu DLSS 3, iar DLSS 2, cunoscut și sub numele de DLSS Super Resolution, este acceptat în mod implicit.
În plus, integrările DLSS 3 includ și NVIDIA Reflex, care reduce latența sistemului pentru toți utilizatorii GeForce RTX, făcând jocurile mai receptive. Deci ai o performanță mai bună, o grafică mai realistă cu iluminare ray tracing și un gameplay mai responsive cu o latență mai mică. Tot ce ți-ai putea dori.
Activarea NVIDIA DLSS 3 permite jucătorilor din seria GeForce RTX 40 să depășească blocajele care ar putea surveni din cauza procesorului și să accelereze performanța în jocuri. DLSS poate fi folosit de către gameri pentru jocuri ray traced, dar și pentru jocurile competitive pentru un gameplay cât mai fluid unde fiecare secundă contează, iar NVIDIA Reflex ar putea face diferența dintre înfrângere și victorie.
Practic, DLSS devine setare pe care o vei activa tot timpul pe viitor deoarece își va aduce o fidelitate grafică, dar și o performanță mai bună. Ce pot să mai zic este doar că tehnologia de azi l-ar face gelos pe copilul din anii 90-2000 care-și ținea degelte încrucișate sperând ca acel joc să funcționeze pe PC-ul de acasă.