Abonează-te pe YouTube
Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.
Vezi în avanpremieră
68% dintre respondenții din sectorul telecomunicațiilor consideră că nu fac suficient de mult pentru a gestiona consecințele neintenționate ale inteligenței artificiale (AI), iar 74% spun că trebuie să facă mai mult pentru a atenua efectele împotriva celor care ar putea folosi AI, pentru a sprijini atacurile cibernetice și alte activități rău intenționate.
În același timp, 53% dintre operatorii de telecomunicații consideră că breșele cibernetice din organizațiile lor vor genera un cost care va depăși 3 milioane de USD în 2023, în creștere cu aproape 40% față de 2022.
Influența AI face ca și reglementarea să intre pe radarul riscurilor din 2024, urcând de pe poziția a 10-a, pe poziția a noua. Raportul evidențiază faptul că semnele de întrebare încă planează asupra viitoarei legislații IA, ceea ce generează incertitudini pentru companiile telecom. Aceste presiuni sunt accentuate de divergența politicilor care apar în diferite țări în echilibrul dintre reglementările IA și legislația planificată. În UE, în special, acest lucru a declanșat preocupări legate de faptul că IA ar putea înăbuși inovarea și ar limita competitivitatea internațională.
Tom Loozen, EY Global Telecommunications Leader, spune: „Evoluția radarului de risc în telecom este un indicator al modului în care GenAI remodelează industriile prin inovarea proceselor și transformarea modului în care facem afaceri.
În acest peisaj, revizuirea cadrelor de guvernanță a datelor va fi esențială, deoarece companiile caută să abordeze riscurile emergente. Acest lucru ar trebui să fie însoțit de noi abordări în ceea ce privește procesul decizional și interacțiunea liderilor, care să creeze un consens cu privire la problemele în schimbare rapidă din jurul rezilienței cibernetice, eticii datelor, reglementărilor și politicilor digitale".
Atragerea și păstrarea talentelor
Managementul deficitar al talentelor și competențelor este un risc nou intrat în Top 10, direct pe poziția a treia. IA este, și în acest caz, un factor de influență. Noile cicluri tehnologice care se arată la orizont atât în GenAI, cât și în edge computing au determinat creșterea cererii de talentele digitale. În plus, deficitul de ingineri de rețea reprezintă o provocare imediată pentru industrie.
Această tendință este agravată de presiunile financiare, care amenință viitoarea rezervă de talente. Mai mult de jumătate (55%) dintre angajatorii din telecomunicații au recurs la înghețarea angajărilor - aproape dublu față de cel înregistrat în toate sectoarele (28%). Iar 61% dintre operatorii de telecomunicații spun că păstrarea talentelor este îngreunată de tăierile salariale și de beneficii, ca parte a unei campanii de reducere a costurilor - mult peste media sectorului (44%).
Adrian Baschnonga, EY Global Technology, Media & Entertainment and Telecommunications (TMT) Lead Analyst, spune: „Constrângerile bugetare limitează atragerea de competențe și talente esențiale.
Companiile de telecomunicații trebuie să ia măsuri pentru a-și consolida forța de muncă existentă, punând un accent mai mare pe învățare, perfecționare și recalificare. Dezvoltarea unor relații noi de colaborare cu angajații este vitală, nu doar pentru a construi noi capabilități de software, ci și pentru a crea conexiuni mai reușite cu clienții și părțile interesate cu ajutorul unui scop redefinit al organizației".
Consumatorii doresc o ofertă mai bună
Coborând cu doar un loc în Top 10 riscuri, situat pe poziția a doua din lista scurtă, modul în care operatorii din telecom răspund nevoilor consumatorilor afectați de criza costului vieții rămâne un risc presant pentru 2024.
Deși doar 16% dintre consumatori își reduc în mod activ cheltuielile pentru conectivitatea fixă și mobilă, mulți dintre ei caută oferte mai bune și sfaturi mai bune - 60% dintre ei fiind de acord cu faptul că această criză a costului vieții i-a făcut mai predispuși să caute cele mai bune oferte.
Într-adevăr, proporția gospodăriilor care apelează la site-uri de comparare a prețurilor sau la prieteni și familie pentru recomandări a crescut de la 19% anul trecut, la 30% în 2023.
Printre cele mai importante riscuri pentru telecom incluse în raportul 2024 se numără:
- Subestimarea imperativelor schimbărilor în materie de confidențialitate, securitate și încredere
- Răspunsul insuficient la nevoile clienților afectați de criza costului vieții
- Gestionarea deficitară a talentelor și a competențelor
- Gestionarea deficitară a agendei de sustenabilitate
- Eșecul de a valorifica noile modele de afaceri
- Calitatea insuficientă a rețelei și a ofertei de servicii
- Eșecul de a îmbunătăți cultura organizațională și modalitățile de lucru.