În primele tale luni de activitate s-ar putea să fii puțin confuz/ă cu privire la diferitele documente de care vei avea nevoie pentru ca afacerea ta să funcționeze așa cum trebuie. Cel mai important este să îți conturez o imagine bună în fața organelor de control financiar, adică în fața ANAF-ului.
Pentru asta, vei avea nevoie să știi ce taxe vei avea de plătit, astfel încât să eviți eventualele penalități nedorite.
Legislația poate fi una „stufoasă” și dificilă de înțeles, mai ales dacă nu ai pe cineva bine informat care să îți fie alături cu explicații.
Pentru ca începutul tău în antreprenoriat să fiu unul mai ușor, ți-am pregătit un material în care vei afla ce taxe va trebui să plătești către stat dacă îți vei desfășura activitate sub calitatea de Persoană Fizică Autorizată (PFA).
Cine are nevoie de un PFA?
PFA-ul este forma legală de a oferi bunuri și servicii atunci când ești la început de drum în antreprenoriat. Spre exemplu, PFA-ul este cea mai accesibilă formă de activitate economică pentru persoanele care desfășoară activități independente cum ar fi: servicii de taximetrie, comercializarea de produse artizanale, oferirea de servicii IT etc.
Un prim avantaj al PFA-urilor este procesul de înființare, acesta fiind mai simplu față de procesul de înființare SRL, având totodată și costuri mai reduse de administrare.
Procesul de înființare
Procedura de înființare PFA este una relativ simplă, mai ales dacă optezi pentru serviciile unei firme ce se ocupă cu înființarea de societăți comerciale.
Odată ce societatea ta este aptă din punct de vedere legal să își desfășoare activitatea, poți începe să îți cauți clienți, să discuți cu distribuitorii, să discuți cu un contabil și cu un avocat bun pentru partea financiară și legală, iar apoi treaba poate începe.
Ai început să ai parte de primele încasări? Atunci trebui să ții cont de toate actualizările financiare cu privire la taxarea și impozitarea veniturilor obținute din PFA.
Aceste se modifică în mod constant, iar anul 2024 vine cu noi schimbări pentru micii antreprenori. Iată ce taxe vei avea de plătit în acest an dacă deții un PFA.
Taxe pentru PFA în 2024
- CASS
Începând cu anul 2024, PFA-urile în sistem real de taxare vor plăti CASS la o bază de calcul mai mare. Acest lucru va duce la o creștere a contribuțiilor la stat, ceea ce va face ca această formă de organizare să fie mai puțin avantajoasă din punct de vedere financiar.
Raportându-ne la anul curent, PFA-urile în sistem real de taxare vor plăti o serie de taxe în funcție de veniturile lor nete anuale, spre deosebire de cele cu normă de venit, care plătesc aceleași taxe indiferent de veniturile lor reale.
Spre deosebire de anul precedent, acum va fi eliminată plafonarea bazei de calcul, astfel că, în anul curent, PFA-urile vor plăti o taxă de 10% către CASS. Procentul este raportat la baza anuală de calcul stabilită.
În acest caz, avem 3 categorii pricipale de referință:
- Plafonul de 6 salarii minime brute: Dacă veniturile sunt mai mici de 19.800 RON, atunci se vor achita către CASS 1.980 RON.
- Plafon intermediar, pentru venituri între 6 și 60 de salarii minime brute: se aplică o taxă standard de 10% din venit.
- Plafonul maxim de 60 de salarii minime brute: Dacă venitul este mai mare de 198.000 RON, atunci se vor achita către CASS 19.800 RON.
Este important să menționăm și faptul că, orice PFA care este în pierdere va trebui să achite taxa minimă către CASS, adică 1980 RON.
Diferența dintre CASS și CAS
Uneori poate apărea o confuzie în privința celor doi termeni, pe care îi vom clarifica în cele ce urmează.
- CASS - Contribuția de Asigurări Sociale de Sănătate
Scopul CASS este de a asigura accesul tuturor cetățenilor la servicii medicale, prin finanțarea sistemului de sănătate public. Metoda de calcul a fost menționată anterior.
- CAS - Contribuția de Asigurări Sociale
Contribuția la asigurările sociale (CAS) este o taxă care se plătește de către angajatori și de către angajați către bugetul de asigurări sociale de stat. Aceasta are scopul de a asigura acoperirea riscurilor sociale și de a oferi drepturile de asistență socială cetățenilor.
Cum se calculează:
Pentru venituri între 12 și 24 de salarii minime brute pe economie.
Exemplu: CAS = 25% x 3300 lei x 12 = 9900 lei
Pentru venituri de peste 24 de salarii minime bute pe economie:
Exemplu: CAS= 25% x 3300 lei x 24 = 19800 lei
- Concedii și indemnizații
Oricine desfășoară o activitate legală în baza unui PFA își poate acorda o asigurare de 1% atât pentru concedii cât și pentru asigurări sociale de sănătate.
Procentul se aplică la baza de calcula reprezentată de:
- Pragul minim: 33 RON - reprezentând 1% din 3.300 RON venit minim brut.
- Pragul maxim: 99 RON - reprezentând 1% din 9.900 RON venit maxim brut.
Baza de calcul nu poate fi mai mare decât suma a 3 salarii minime brute! (3 x 3.300 RON)
- Impozit ANAF
Momentan, începutul anului 2024 nu vine cu modificări ale taxelor percepute, cota fiind aceeași, anume 10% pentru impozite în sistem real sau la valoarea normei de venit.
Important: Sintagma ”venit net în sistem real” face referire la suma obținută prin scăderea cheltuielilor deductibile din venitul total realizat în respectivul an fiscal.
Pentru a fi deductibile, cheltuielile trebuie să îndeplinească anumite condiții pentru care amintim:
- Cheltuielile trebuie să aibă documente justificative (facturi).
- Cheltuielile să se încadreze în activitatea PFA-ului. Spre exemplu, nu putem deduce reparația unui autoturism dacă firma nu are înregistrată un autoturism care să fie folosit în scop de serviciu.
- Cheltuielile trebuie să fie realizate cu scopul de a genera venituri impozabile sau să conducă spre realizarea veniturilor impozabile.
- Cheltuielile să nu depășească sumele admise de lege.
Pentru a evita confuzia, trebuie să menționăm și faptul că, anul fiscal se referă la anul calendaristic. Perioada unui an fiscal pentru o companie începe în momentul în care aceasta a fost înființată, punct din care pleacă și perioada de impozitare.
Înainte de a începe procedura realizării actelor este important să cereți consultanța unui expert în domeniu deoarece, există unele excepții de la cele menționate anterior.
Perioada exercițiului financiar
Un astfel de exemplu ar fi excepția cazului în care un antreprenor dorește să opteze pentru un exercițiu financiar. Perioada exercițiului financiar poate fi diferită de perioada anului calendaristic însă, această decizie trebuie comunicată organelor abilitate în termen de 15 zile de la începerea anului fiscal modificat.
În primă instanță, perioadei anului fiscal modificat se va adăuga și perioada cuprinsă între 1 ianuarie și momentul realizării acestei modificări.
În cazul în care optați pentru o astfel de procedură, discutați în permanentă cu contabilul dumneavoastră pentru a evita eventualele neclarități fiscale. Este recomandat să solicitați și părerea unui expert în domeniu sau al unui expert juridic.
- Contribuții Casa de Pensii
Indiferent că vorbim despre veniturile realizate în baza unui PFA sau în urma drepturilor intelectuale, contribuția către casa de pensii va fi identică celei din anii precedenți, adică 25% din venitul realizat.
Impozitul de 25% către fondul de pensii va fi aplicabil oricărei persoane care realizează venituri de minim 12-24 de salarii minime brute.
Procentul se raportează la baza aleasă de venit, care nu poate fi mai mică decât valoarea salariului minim brut pe economie.
Concret, taxa lunară către fondul de pensii va fi de 575 RON, însumând o taxă anuală de 6.900 RON.
- Depunerea declarației unice
În fiecare an, PFA-urile trebuie să depună o declarație unică la ANAF în care să menționeze veniturile realizate în anul precedent. În anul curent, această declarație trebuie depusă până la data de 25 Mai 2024 împreună cu plata impozitului de 10%.
Declarația veniturilor și taxa către ANAF pentru anul 2024 va trebui depusă în anul 2025, până la data de 25 Mai.
- Tichetele de masă
Un PFA poate avea până la 3 angajați cu contract individual de muncă. Dacă angajatorul optează pentru acordarea unor tichete de masă, acesta trebuie să ia la cunoștință că valoarea acestora a crescut de la 35 RON la 40 RON în data de 1 Ianuarie 2024.
Concluzii și Recomandări
Pricipalele concluzii pe care le putem trage în urma acestui material sunt anumite majorări de taxe la care orice antreprenor trebuie să fie atent. Indiferent că este vorba despre un antreprenor la început de drum sau de cineva experimentat, schimbările legislative sunt normale și trebuie să fim informați în permanență. Este indicat să păstrăm legătura cu un expert contabil și un expert juridic pentru a evita orice neplăceri fiscale care ar putea fi evitate cu puțină atenție și informare.
Cel mai bine este să vă realizați o agendă în care să notați aspectele cheie ale taxelor din anul 2024 pentru a le putea urmări mai ușor. Acordați o atenție deosebită cheltuielilor deductibile și asigurați-vă că aveți documente justificative pentru aceste și că achizițiile sunt în concordanță cu obiectivele companiei.