Podcast-ul ”Heat not BURNOUT” este proiectul nostru manifest anti-burnout, încercarea de a discuta cât mai mult pe subiect și de a aduce noi perspective asupra acestei epuizări, pe care ajungem s-o resimțim din ce în ce mai des. Proiect realizat cu sprijinul glo™.
glo™ este un dispozitiv electronic ce se utilizează împreună cu consumabilele compatibile ce conțin nicotină, o substanță ce creează dependență. Este destinat consumatorilor peste 18 ani. Acest produs nu este lipsit de riscuri.
În episoadele din podcast vom vorbi cu antreprenori, inovatori și specialiști despre pasiunea în muncă, dar și despre resursele la care putem aplea ca să nu ne ardem în procesul creativității.
Pentru experiența completă a acestui manifest anti-burnout, te încurajăm să explorezi secțiunea noastră și să-ți iei o pauză. După ce asculți acest episod, desigur.
Grégoire Vigroux este un angel investor, antreprenor în serie și fondator bonapp.eco, o platformă anti food-waste, care oferă consumatorilor variante de mâncare prin care pot contribui la reducerea risipei alimentare.
Gregoire este de aproape 17 ani în România, timp în care a cofondat și a investit în peste 20 de afaceri în Europa de Est. Pune accent pe valori în business și caută ideile cu impact în sustenabilitate și viitor.
În prezent, pe lângă dezvoltarea aplicației anti-risipă alimentară Bonapp.eco, este și organizatorul unor evenimente de networking și business sub egida La French Tech, dar și cofondatorul unui program de EMBA, Beyond Business School.
Burnout în mediul de afaceri
Antreprenorul a fost invitatul nostru pentru o discuție pe tema sustenabilității și cum contribuie alegerile pe care le facem la diminuarea burnout-ului. Dacă o fac.
De la Gregoire am vrut să aflăm cum vorbim despre burnout în mediul de afaceri, cum ne poate ajuta o aplicație ca bonapp.eco să facem alegeri mai conștiente și mai bune pentru noi și pentru planetă, cât de mult contează eco-awareness-ul la stresul zilnic și care e impactul pe care-l pot aduce oamenii pentru a reduce risipa alimentară.
Dar invitatul nostru a venit cu un nou strat în discuție, cel al experienței personale cu burnout-ul, pe care l-a experimentat în 2014 și lecțiile pe care le-a adunat în cei 10 ani care au trecut de când a simțit pentru prima dată pe pielea lui ce înseamnă epuizarea prin muncă.
De atunci vorbește mult și liber și își arată vulnerabilitățile într-un mediu de business în care a arătat că nu trebuie să mai poți masca invincibilului. Burnout-ul te găsește și dacă joci rolul eroului.
Este un ambasador al vulnerabilității într-un mediu rigid și competitiv cum e lumea de business, iar viața și maturitatea l-au dus într-un punct în care vrea să construiască afaceri cu impact. Pentru mediu, pentru viitor, pentru viitoarele generații.
Face doar walking meetings, nu folosește alarma ca să se trezească și înțelege că acum e un moment bun să construiești cu viziune.
”Noi toți suntem vulnerabili. Am avut nevoie de un burnout ca să mă resetez și să devin deschis la vulnerabilitate”.
Cum faci business fără să dai în burnout
”Impactul pe mediu este mai important decât impactul pe buzunar. Am ajuns la un punct în care nu mai caut bani. Dar cel mai important este impactul pozitiv asupra mediului și asupra oamenilor”. Aceasta este noua viziune de business pe care o are Gregoire. A ajuns aici după ani de experiență.
Ce mai face antreprenorul când construiește un business, este să găsească și să replice modele de afaceri funcționale, idei e la care se inspiră și le aplică apoi local.
Așa a făcut și antreprenorul înainte să lanseze bonapp.eco. A observat o aplicație creată în Danemarca, Too Good To Go. A zis că ar vrea ca și România să aibă ceva similar.
Astfel, a făcut un studiu de piață, a vorbit cu retaileri ca să vadă dacă s-ar preta și local o astfel de soluție, și după ce a validat că este momentul potrivit pentru piață, a vorbit cu top management de la aplicația daneză, cea care a inspirat bonapp. De la ei a aflat că nu aveau în plan să se dezvolte în partea de sud-est a Europei. Odată ce a bifat toate aceste etape, a pornit dezvoltarea bonapp.eco, prin care a ajuns la 200.000 de utilizatori.
”40% din mâncare se duce la gunoi. 10% din emisiile de CO2 provin din rispia alimentară. Retailerii prin bonapp fac pachete cu alimente la un preț cu discount 50-80%, mâncare care a aproape de data de expirare. Astfel, platforma aduce câștig pentru retailer câștig pentru consumator, câștig pentru planetă. E un win-win-win. Este o aventură antreprenorială extraordinară.”
Gregoire ne-a explicat că asta îl ajută să gândească mai bine business-ul și să vizualizeze și momentul în care poți face exit. Mai mult, a vorbit și despre cum își alege partenerii și cum abordează diverși fondatori pe LinkedIN în discuții cât mai transparente cu cei alături de care vrea să construiască.
Atitudinea și responsabilitatea eco
Ce au observat la nivel de consum în rândul românilor și aplicat la utilizatorii Bonapp este că oamenii cumpără mâncare pentru aceeași zi. Iar aici soluția oferită de platforma anti food-waste vine direct pe așteptările clienților.
Dar ce au mai aflat de la consumatori este că au ajuns să încerce mâncăruri noi și să experimenteze cu alimente din afara sferei lor de interes, cum ar fi produsele vegetariene și vegane:
”Noi avem mai mulți retaileri din zona de mâncăruri vegetariene și vegane, pentru că ei au valori de impact pe sănătate și mediu ca noi, au aceeași misiune. Mulți oameni au consumat astfel de produse pentru că i-au descoperit în platformă.”
Eco anxiety e un termen care a luat naștere recent, când subiectele de climă, planetă și viitor sustenabil au devenit din ce în ce mai vizibili. Am vrut să știm dacă discuțiile despre risipa alimentară pot rămâne doar un act de responsabilitate, și nu un alt factor de stres în viețile oamenilor.
Antreprenorul ne confirmă că din discuțiile lor frecvente cu utilizatorii bonapp.eco, 80% dintre aceștia folosesc aplicația pentru că mâncarea ar eun preț redus. Cât despre eco-awareness, doar 20% dintre utilziatori aleg să cumpere mâncarea care altfel s-ar risipi ca să aibă un impact pozitiv pe mediu. Gregoire ne spune însă că e de părere că numărul lor va crește.
Pe lângă întâlnirile în mișcare și o mai mare atenție către sine, antreprenorul ne spune că un alt lucru pe care-l face pentru a preveni epuizarea este să dedice timp pentru alte lucruri, departe de mediul de afaceri:
”Am scris o carte de SF, 160 de pagini. În fiecare săptămână găsesc timp pentru o activitate literară. Cred că e foarte important să ne folosim creierul și pentru altceva decât business, nu trebuie să fim obsedați de business. Nu am talent la muzică, la pictură, dar îmi place să scriu, așa că am scris o carte.”
Podcast-ul ”Heat not BURNOUT” este realizat cu sprijinul glo™.
glo™ este un dispozitiv electronic ce se utilizează împreună cu consumabilele compatibile ce conțin nicotină, o substanță ce creează dependență. Este destinat consumatorilor peste 18 ani. Acest produs nu este lipsit de riscuri.