Americanii spun - Eyes on the prize. Astăzi devine din ce în ce mai dificil. Realitatea de astăzi poate arăta, în funcție de tine, cam așa:

În mai puțin de două luni vor fi alegeri prezidențiale, dar și parlamentare. După toate standardele, sunt printre cele mai importante din ultima perioadă. Cu toate acestea, informația este fragmentată și dacă întrebi cel mai rațional om din lume, cel mai documentat român posibil, va avea dificultăți în a-ți prezenta oferta politică actuală. Pentru că programele, oricât de iluzorii ar fi, au devenit o Fata Morgana ce se lasă greu așteptate, trăind în lumea "declarațiilor". Aseară am decis să caut programele cu care candidații la prezidențiale se prezintă cu două luni înainte.

Am descoperit doar două programe conturate, iar asta nu e despre "pe cine placem" sau despre realitatea lor. Mircea Geoană și George Simion sunt singurii care au prezentat un program până acum. Cu generalități, cu posibile bazaconii, cu promisiuni. Dar dacă ești un român interesat de fapte, atunci vei avea dificultăți în a găsi oferta politică. Nu știm nimic mai mult. Îi așteptăm și pe ceilalți, dar faptele sunt de fapt un iluzoriu "să vedem ce am mai auzit despre ceilalți". Mai contează pentru cineva?

Focus! Concentrează-te! Dar algoritmul nu te lasă. Realitatea ta de astăzi poate fi de fapt ultimul scandal viral al momentului. Acela pare cel mai important aspect din viața unora. Răzvan Exarhu, realizator Rock FM, e prins staționând pe trotuar în dreptul unei treceri de pietoni în timp ce aruncă o serie de cutii de carton la un coș de reciclare. Se enervează în timp ce e filmat. Spune un cuvânt urât și fuge. Mulțimea sare pe el, o parte îl apară, o parte încearcă să-i dea cancel, vorbesc cu brandurile pentru care face reclamă. Imaginea aceea pare a unei Românii în decădere, dar sunt doar 10 secunde de viață în care cineva face o o greșeală, intenționată sau nu. Dar acel instantaneu de realitate e transformat în viral și în imaginea pentru care "nu ne mai facem bine". Mulțimea e furioasă, dar nu știe neapărat de ce. Scandalul a trecut, nu știu cu ce rămânem. Dar unele zile au părut că au sens, așa cum ne face internetul să ne simțim uneori într-o realitate virtuală.

Dar sunt lucruri dedesubt de care nu se vorbește destul. 10% e procentul de creștere a cererilor de insolvență a IMM-urilor în prima jumătate a anului 2024, un indicator al dificultăților economice. În peisajul alegerilor și al scandalurilor online, micile drame antreprenoriale ies greu la suprafață.

În țară sunt 200.000 de muncitori asiatici, dar piața spune că are nevoie de 1.000.000. Avem nevoie de AI ca să ne optimizăm, dar forța de muncă manuală e necesară. Și vom avea nevoie de mulți mai mulți imigranți ca să putem fi competitivi. Nu există o soluție magică pentru această situație.

La finalul săptămânii trecute a fost How to Web, eveniment dedicat startup-urilor tech. O altă lume, una care pare că nu are legătură cu cele de mai sus. E o lume care nu comunică atât de mult cu celelalte domenii, dar care e influențată. Investitorii sunt mai atenți, nu se mai dau la fel de mulți bani, nu mai există la fel de mult optimism, dar există o comunitate de 3.000 de oameni de care majoritatea nu știe.

Open AI primește 6,6 miliarde de dolari investiție, cea mai mare din istorie. Nici nu știm să numărăm până la 6,6 miliarde de dolari, dar investiția e dată de fapt pentru a ține în viață până la găsirea unui model de business bun a Open AI și Chat GPT, pentru că AI-ul consumă energie și bani, dar încă nu produce pe cât ar trebui. 6,6 miliarde de dolari într-o piață care stagnează.

Focus, focus, focus. Concentrează-te! Realitatea de astăzi e complicată și cu multe fațete. Ai pe de o parte colțuri inovatoare, finanțări record, nevoie de angajați, insolvență și alegeri prezidențiale care țin capul de afiș, dar fără să vorbim de fond, ci doar de formă. Nu știm nimic, de fapt, despre candidații la prezidențiale. Câteva știri și o serie de investigații. Ne informăm din lucrurile rele pe care le-au făcut sau despre care se vorbește că le-ar fi făcut.

Senzația e că nu există un plan. La nivel de țară și la nivel individual. Alegem ori să nu mai citim știrile, ori să ne izolăm, ori să citim doar ce ne interesează în bula noastră. Pentru că altfel informația e din ce în ce mai greu de găsit.

Provocarea săptămânii acesteia: înlocuim 30 de minute de social media cu 30 de minute de informare old school despre subiecte?