Proiectul ”Femeile deschid România” este o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

Cu sărbătorile în preajmă, ne-am decis să aruncăm o privire în urmă și să ne reamintim de femeile cu care am vorbit în acest proiect și de felurile diverse prin care transformă ecosistemele din jurul lor. Astăzi ne reîntâlnim cu trei dintre ele, fiind al doilea din cele 24 materiale pe care le vom publica.

Femeia care ne învață valorile arhitecturii

Eliza Yokina se ocupă de biroul de arhitectură Cumulus, un proiect care are 40 de arhitecți pe diverse arii de expertiză, unde a fuzionat cu primul ei birou de arhitectură, SYAA.

Pe lângă biroul de arhitectură, Eliza este și una dintre fondatoarele De-a arhitectura, un proiect de educație de arhitectură și mediu construit de șase arhitecte pentru copii, o asociație care activează din 2013 și a ajuns la peste 30.000 de elevi din România, prin intermediul a peste 1000 de profesori și 1000 de arhitecți voluntari.

Elizei îi place să se joace cu formele și a creat niște cuburi de joacă în formă de case pentru copii și a scris o carte de povești pentru copii, tot despre case.

”Noi, prin De-a joaca, nu ne dorim să canalizăm copiii către domeniul acesta, ci doar să le oferim un set de cunoștințe și deschidere către domeniu. De exemplu, ei învață prin joc rolurile jucătorilor în facerea orașului - autoritate, investitor, locuitor, comunitate - negociind o construcție nouă învață regulile, dar și puterile, valorile, drepturile fiecăruia. Este fascinant să observi ușurința cu care intră ei în rol.”

Pentru Eliza, o casă este mai mult decât ce vedem noi la o anumită adresă, ne spune ea într-un interviu. O casă îi poate vorbi arhitectei și îi poate transmite mesaje despre măiestria meșterilor, de soarta ei, dacă a fost întreținută sau nu.

Stilul hygge în viețile familiilor cu copii din România

Adina Foldager a ajuns în industria puericulturii, a lucrurilor necesare pentru creșterea copiilor, din pură întâmplare. În 2018 lansa Adinish, un brand premium de produse pentru familii cu copii. Astfel, în 2020 au deschis primul showroom Adinish, în Bucuresti, urmat în 2021 de Cluj-Napoca și în 2023 de cel din Timișoara. În viitorul apropiat urmează Iași și Budapesta.

Începuturile Adinish au fost online, ne spune ea aici, pentru că antreprenoarea naviga o zonă cu multe prejudecăți, cât și discuții cu diverși jucători din piața locală care-i spuneau că astfel de produse nu sunt la căutare și că e nevoie de multă educație și investiții în zonă pentru a reuși să vinzi.

”Părinții sunt la fel în orice parte a lumii, singura diferență o constituie desigur posibilitățile financiare. Produsele noastre sunt considerate premium în România, în timp ce în țările scandinave sunt doar produse de puericultură pentru orice familie. Magazinele scandinave au un sortiment de mărci foarte restrâns comparat cu mărcile disponibile în țara noastră.”

Activitatea comercială a Adinish a fost construită și în jurul nevoilor auzite cel mai des. Fondatoare ne spune că majoritatea părinților care le trec pragul sunt la început de drum și fără experiență în ce le trebuie sau cum să aleagă.

Dacă diferențele culturale au dat noi direcții de dezvoltare a unor produse scandinave în România, un concept care își avea deja un loc bine stabilit în cultura românilor este cel de hygge.

Acest concept al bucuriei din lucrurile mici a devenit destul de popular în România odată cu cărțile pe acest subiect. Adina ne face o introducere în lumea hygge prin propriul ei filtru.

”Hygge reprezintă orice este frumos în viață, incluzând aici orice moment aparent irelevant, dar care îți dă o stare de bine. Danezii descriu hygge chiar și un moment în pauza de cafea cu un coleg, citirea unei cărți, o plimbare în parc, orice eveniment din viață care te face să te simți bine. Hygge în viața de părinte înseamnă absolut orice amintire pe care o creezi cu și pentru micuțul tău.

Educației cu blândețe printre părinții din România

Ioana Chicet-Macoveiciuc, cunoscută drept Prințesa Urbană, este autoare de cărți de parenting, cărți pentru copii, blogger, dar și una dintre cele mai puternice voci în rândul tinerilor părinți, pe care i-a învățat ce înseamnă educația cu blândețe prin propriile ei experiențe.

Prin postările de pe blogul ei din 2007, apoi printr-o serie de cărți pe acest subiect, Ioana a publicat 46 de cărți scrise de-a lungul a 9 ani. La nivel de impact, acțiunile ei sunt consolidate de comunitățile adunate de ea, dar și de feedback-ul pe care-l primește de la părinții din această bulă, recunoscători că nu și-au lovit niciodată copiii.

”Doream un alt fel de autoritate, care să nu se bazeze pe frică, ci pe respect, iubire și conectare. Am găsit destule resurse online și în cărți, am început terapia și am înțeles repede că e nevoie să reglez relația cu părinții mei înainte de orice. Așa au apărut primele articole,” ne spune Ioana în interviul cu noi.

Trăim într-o țară în care bătaia e ruptă din rai și cine ne-a făcut, ăla să ne omoare, expresii care sunt declinări ale violenței domestice, des întâlnite în familiile din țară.

Studiile recente ne arată că violența domestică a crescut. În 2023 au fost înregistrate peste 17.000 cazuri de abuz asupra copiilor, dintre care cele mai multe au fost abuzuri emoționale, apoi abuzuri fizice și apoi abuzuri sexuale.

Odată cu timpul și cu eforturile de educație și conștientizare, mulți dintre oamenii care o citeau pe Ioana au devenit și ei ambasadori ai comunicării blânde, ajungând la peste 200.000 de părinți pe grupul de Facebook Educație cu blândețe.