Facebook a lansat sistemul de verificare a faptelor alături de parteneri externi în decembrie 2016, ca o inițiativă de a diminua dezinformarea. Măsura a fost în strânsă legătură cu alegerile din SUA, care au dus la prima victorie a lui Donald Trump.
Meta + Trump = ?
A doua victorie a președintelui american este cea care a inspirat acum înlăturarea programului de verificare a informației, ca o încercare de apropiere de politicile promovate de acesta și de libera exprimare, pe care Trump o acuza ca nefiind o valoare a Meta.
Anunțul vine pe fondul unei aparente schimbări ideologice și a unei încercări a lui Mark Zuckerberg de a-și îmbunătăți relația cu Trump. Mai mult, pe lângă schimbările de fact-chekcing, Meta a anunțat că aliatul lui Trump și CEO-ul UFC, Dana White, se va alătura consiliului său, împreună cu alți doi noi directori.
În plus, Meta a mai spus că va dona 1 milion de dolari fondului inaugural al președintelui american și că Zuckerberg dorește să aibă un „rol activ” în discuțiile privind politica tehnologică.
Verificarea informațiilor văzută ca cenzură
O declarație din 2023 a lui Meta spunea că programul de verificare a faptelor „s-a extins pentru a include aproape 100 de organizații care lucrează în peste 60 de limbi la nivel global”.
Orlando Nicoară, fondator news.ro și profit.ro, estimează că ”procesul de înlocuire va începe din SUA. Meta va face și o economie serioasă, prin reducerea costurilor, probabil cu 1-2 miliarde de dolari pe an.”
În declarația fondatorului Facebook, Mark Zuckerberg, a motivat decizia ”anti-cenzură” astfel:
„Verificatorii de fapte au fost prea părtinitori din punct de vedere politic și mai mult au distrus încrederea publicului, decât s-o consolideze. Ceea ce a început ca o mișcare pentru a fi mai incluzivi a fost din ce în ce mai folosit pentru a limita opiniile și a exclude oamenii cu idei diferite și a mers prea departe.”
Astfel, utilizatorii devin proprii cenzori ai platformei, folosind notițele ca să marcheze conținutul pe care-l consideră ”fals” sau neadecvat.
Mișcarea va începe în SUA, dar momentan Meta va păstra verificarea faptelor în UE, ca o consecință a obligațiilor de moderare a conținutului impuse de Uniunea Europeană.
Orientarea sexuală văzută ca o boală mintală
Printre schimbările majore anunțate în Meta:
1. Înlocuirea terților care făceau verificarea informațiilor cu ”community notes”
2. Simplificarea politicilor de conținut, practic renunțarea la subiecte sensibile precum orientarea sexuală sau imigrare
Mai exact, compania va permite conținut prin care orientările de gen și sexuale sunt văzute ca boli mintale, sau încadrarea unor orientări politice, religioase, transgenderism și homosexualitate drept ciudate. Cu alte cuvinte, Meta pare acum să le permită utilizatorilor să acuze persoanele transgender sau gay că sunt bolnave mintal, conform Wired.
Alte modificări semnificative aduse politicii Meta privind comportamentul instigator la ură includ:
- eliminarea limbajului care interzice conținutul care vizează persoane pe baza „caracteristicilor protejate” ale acestora, care includ rasa, etnia și identitatea de gen, atunci când sunt asociate unor prejudecăți privind răspândirea coronavirusului. Fără această prevedere, acum ar putea fi ok ca utilizatorii să spună că chinezii sunt responsabili de pandemia de Covid-19.
- o nouă modificare permite conținut care să spună că femeile nu ar trebui să fie în armată sau că bărbații nu ar trebuie să predea matematică, conform sexului lor. Asta pentru că Meta permite acum conținutul care pledează pentru „limitări bazate pe gen ale locurilor de muncă militare, de aplicare a legii și de predare.”
- politica privind comportamentul instigator la ură a lui Meta a fost motivată pentru că o astfel de atitudine poate „promova violența offline”. În 2018, în urma raportărilor grupurilor pentru drepturile omului, Meta a recunoscut că platforma sa a fost folosită pentru a incita la violență împotriva minorităților religioase din Myanmar. În versiunea actualizată, această frază nu se mai găsește în politicile comunității.
3. O nouă abordare a ”policy enforcement”, care presupune că un conținut pe teme grave nu va însemna automat și ștergerea/ blocarea contului
Zuckerberg a spus că sistemele complexe ale Meta de moderare a conținutului au dus, în mod eronat, la eliminarea de pe platformă a prea mult conținut care nu încalcă de fapt vreo regulă. De exemplu, dacă sistemele greșesc ceva în 1% din timp, asta s-ar putea traduce în milioane din cei peste 2 miliarde de utilizatori ai companiei.
„Am ajuns la un punct în care sunt prea multe greșeli și prea multă cenzură”, a spus Zuckerberg.
4. Conținut civic - conținut politic adus în față
Dragoș Stanca, fondator Upgrade100 și președintele BRAT, vede această măsură ca un act de: ”JOS CENZURA”! Liber la infodemie (aka profit)”.
Omul de media a publicat pe contul personal de LinkedIN următoarea postare, care încadrează măsurile anunțate de Meta ca o alergare după profit:
”Să crezi că poți înlocui verificarea factuală a informațiilor din social media, făcută de profesioniști în domeniu, cu comentarii făcute de alți utilizatori, pentru că metoda asta nu funcționează optim, e ca și cum ai spune că dacă nu sunt destui chirurgi disponibili într-un spital nu e o problemă: pot face operațiile și 4-5 asistenți medicali, după ce se uită la niște tutoriale pe Youtube (iar dacă nici asistenții nu pot, se mai găsesc niște băieți pe la pază, pasionațj de medicină, care se pot implica).
Problema fundamentală e că, de fapt, e imposibil să <<supervizezi>> în realitate tot ce spun spre 40% dintre pământeni (cam asta e cota de piață a Meta, azi).
Dar nu renunțarea la fact-checkeri era, evident, soluția problemei. Ci adăugarea mai multor echipe + community notes + agenți AI antrenați de fact checkers voluntari + profesioniști + apoi asistenți AI care să poată deveni din ce în ce mai eficienți în timp.
Asta dacă chiar era despre fact checking și despre dorința arzătoare de a avea o social media dominată de mai mult bun-simț și mai mult adevăr.
Nu e. Nu acum. Acum e despre să fie bine în relația cu Trump la care, bonus, se adaugă o oportunitate: mai mult content, la liber!
Content = data = more inventory = more ads = more cash.Cu cât e haosul mai mare în social media, cu atât profitul urcă mai rapid. Simplu! În pandemie, Meta și Alphabet au crescut cu circa 70% în venituri. După, au scăzut aproape de nivelul creșterii organice anterioare pandemiei (go check). Infodemy = Profit. That’s it!
Până când omenirea va găsi (și va găsi) o soluție care să rezolve problema asta, informarea corectă devine o <<obligație>> a fiecăruia dintre noi.”