Comunitatea este un grup de oameni care au un scop comun, au valori comune și au un obiectiv mai mare pe care vor să-l îndeplinească prin activități de co-creare și de colaborare. Împreună, au obiceiuri, activități și ritualuri comune, totul pentru un scop mai înalt al grupului per total.

Unealta care te ajută să construiești comunități

Mădălina Neagu lucrează în domeniul de construire a comunităților de 14 ani și este pasionată de puterea grupului de a crea lucruri mari. Liviu Cadariu are experiență în ecosistemul de startup-uri și a observat că a a aduce oamenii împreună pentru un scop comun este o activitate esențială pentru o comunitate.

Ei sunt fondatorii We for Real, companie care s-a născut din dorința de a răspunde nevoilor organizațiilor de a învăța cum să construiască comunități eficiente.

”Se pare că am identificat foarte bine nevoia în piață, pentru că efectiv odată ce am postat că urmează să facem acest curs pe rețelele noastre personale, în 2 săptămâni s-au epuizat locurile. Asta vine și în urma procesului de discovery. Noi inițial am presupus că oamenii au nevoie de un tool în care să-și gestioneze comunitățile. Doar că din toate întrebările în faza de discovery, ce a reieșit mai puternic a fost dorința oamenilor de a învăța cum să creeze comunități mai bine”, ne spune Mădălina despre începuturile companiei.

Iar We for Real asta face. Oferă un framework, un cadru prin care companiile pot învăța cum să-și construiască comunități. De la ce pornesc, de la ce întrebări, de la ce setare a obiectivelor și care sunt următorii pași odată ce clarifici aceste aspecte.

Comunitate versus followers pe social media

Pentru Mădălina, comunitatea este un grup de oameni care în primul rând are împreună un scop comun mai înalt al grupului. Au obiceiuri, activități și ritualuri comune. Practic, un grup de oameni care au valori comune și au un obiectiv mai mare pe care vor să-l îndeplinească prin activități de co-creare, de a lucra împreună.

O comunitate este o rețea neuronală distribuită versus o rețea de conținut, ca s-o diferențiem și de comunitatea din rețelele sociale.

”O comunitate de followers în social media este de fapt o rețea ierarhică. Eu influencerul sau eu produsul distribui informație către oamenii care mă ascultă și atât. În acest caz, informația este de sus în jos și oamenii o consumă. Pe când, într-o comunitate în care oamenii lucrează împreună la un scop comun, informațiile și acțiunile circulă și de sus în jos și în lateral și distribuit.”

O comunitate de succes e o urmare firească a unui proces care presupune definirea clară a obiectivelor și a valorilor pentru acea comunitate.

Dar ca să ajungă aici, orice startup, orice companie, trebuie să știe de ce vrea să-și construiască o comunitate, cu ce îi ajută pe ei ca organizație și dacă are sens să investești în termen lung în dezvoltarea acestei comunități.

Apoi, trebuie să vadă de ce și-ar dori oamenii să fie în cadrul unei comunități, ce îi face să vină prima dată, să participe în mod activ, să contribuie și să-i ajute și pe ceilalți, dar și ce să-și ia și ei din din cadrul comunității.

E nevoie să existe un schimb între organizație și comunitate ca să se ajungă la acel deziderat al community building: membri activi.

Cum atragi oameni într-o comunitate

Comunitatea nu se îndrăgostește de un produs, nimeni din timpul lui liber n-o să participe într-o comunitate să vândă pentru o altă organizație, ne spun fondatorii We For Real.

Liviu ne explică mai clar că este vorba despre ce nevoi rezolvă produsul, ce lucruri fac împreună oamenii pentru a se dezvolta pe verticala sau pe nișa pe care se află ei în acea comunitate.

”Ideea este că nu îți faci comunitatea doar ca să aduci niște oameni cărora le vinzi și care o să lucreze gratis pentru tine, fie că-ți dau feedback sau te ajută cu customer suport pentru că ei sunt îndrăgostiți de produs. NU. Ei au niște motivații și recompense intrinseci, vor să-i ajute pe alții care folosesc produsele respective. Vor să-i ajute pe alții care trec prin aceleași probleme prin care au trecut și ei.”

Ce e important de reținut e că nu există un semn de egal între clienți și comunitate. Mai exact, misiunea companiei nu este aceeași misiune cu cea a comunității. La companie vin să își cumpere un produs, să rezolve niște nevoi, pe când la comunitate se adună împreună pentru un scop comun, pentru a-și lua lucruri, pentru a contribui.

Printre exemplele preferate din portofoliul lor, Mădălina menționează unul dintre primii clienți. Au facilitat elemente de community building pentru o comunitate internațională care se numește EBBF (ethical business building the future), o comunitate distribuită global.

Aici, provocarea era de a menține comunitatea printr-un mix de experiențe care se întâmplă o dată pe platforma online, dar și prin niște întâlniri anuale fizice în care să aduci membri împreună.

Acesta este unul dintre exemplele preferate ale Mădălinei, pentru că implică și community building și facilitare de grupuri. Adică și strategie și lucru practic.

În acest caz, grupul era de 100-150 de oameni care se strângeau la această conferință clasică. Ce voia ea era s-o transforme într-o experiență interactivă, co-creativă, care să ofere spații în care să se întâmple discuții din ce în ce mai adânci, în care experiența să nu fie de la un speaker către public.

”În acest caz, am ajuns la varianta în care compania are acum un retreat anual în care sunt 40 de oameni selectați din comunitate, într-un eveniment de tip UNCONFERENCE, în care nu există agendă în sensul pe care o știm noi: speaker, exerciții, teme ale zilei. Există niște obiective pe care grupul le-a agreat: să ne cunoaștem mai bine, să dăm kick start-ul la 10 proiecte împreună, să ne extindem pe continent-ul X. Noi creăm cadrul pentru ei, dar practic ei își aleg modul în care lucrează și ce o să facă. Acesta e un model de open space technology, nivelul cel mai înalt al community building și al facilitării, când tu ești acolo doar să faci această alchimie de elemente și să oferi oamenilor contextul să se simtă în siguranță, inspirați, încurajați și motivați și să lucreze cu creativitatea lor. Atunci își folosesc cât mai bine toate resursele din grup versus să vin eu din exterior să le spun cum s-ar putea întâmpla lucrurile.”

Comunitățile din România

Pe lângă misiunea de a educa și de a oferi suport în construirea de comunități, fondatorii We for Real fac un pas și mai în față și lansează o inițiativă care să contribuie și mai mult la zona de community building în plan local. Și anume, pornesc un chestionar care să-i ajuta la maparea comunităților din România, vizibilitate a acestor, cât și o evaluarea a stdiului în care se află acestea.

În România, componenta de community building încă nu și-a atins potențialul maxim. Chiar și în cazul We For Real, primele organizații cu care au lucrat au fost de fapt din afara României. Acum au ajuns la 50 de startup-uri și companii mai mici cu care au lucrat, dar văd și interesul care crește în plan local.

Mădălina și Liviu sunt și ei la rândul lor sunt parte din niște comunități, astfel că know how-ul lor nu se oprește doar la ecosistemul de startup-uri din care fac parte, fie că vorbim de Impact Hub în cazul Mădălinei sau Launch în cazul lui Liviu.

Mădălina își amintește chiar că prima ei comunitate, a fost cea de la bloc, unde se mutau dintr-un apartament în altul și mâncau pe la vecini. Acesta e și motivul pentru care e cofondator al ONG-ului Între Vecini. Mai e parte din ”Community Dinners” - conversații cu sens pe o anumită tematică. Pe lângă acestea, Mădălina mai e parte din comunitatea Aspen, Impact Hub, comunitatea internațională EBBF de care povestit mai devreme și mai trece și pe la IAF, comunitatea de facilitatori din România.

Liviu este în comunitatea Launch, în care încearcă să ajute startupurile pe mai departe și să învețe și el lucruri la rândul lui de la alți mentori. Mai e parte din două comunități internaționale:

  • Led by community, începută din Londra și se adresează community builderilor din Europa,
  • Community Consultants Collective e o comunitate de consultanți de community building, care este abia la început și sunt printre cei 100 de membri de început. ”Aici încercăm să vedem ce s-ar putea construi, ce nevoi avem noi și cum putem să ne ajutăm între noi.”

Puteți urmări întreaga discuție despre comunități, de ce sunt ele importante pentru o organizație și cum pot fi ele construite și întreținute în discuția video de mai jos.