Dacă vrei să vezi toate informațiile, îți recomand să urmărești clipul video de mai sus.

Toma Grozăvescu este growth‑hacker, antreprenor și pasionat de marketing, cunoscut ca fondatorul Smarters, prima agenție din România dedicată growth hacking-ului aplicat. Pe lângă activitatea de marketer, Toma s-a implicat în startup-ul Helperz, care oferă servicii acasă pentru persoanele ocupate.

Smarters a început prin a lucra cu startup-uri și să le ajute să crească prin tehnica de marketing numită growth hacking. Practic, o metodă de promovare prin care poți să crești și să testezi rapid. Ipoteza de la început a trebuit schimbată, pentru că deși voia să se concentreze pe startup-uri, piața era prea mică, așa că a repoziționat Smarters ca o agenție de marketing digital și growth hacking pentru IMM-uri.

Smarters a pornit cu afaceri locale din Timișoara, după pandemie 80% din clienți erau magazine online, dar între timp s-a produs o nouă diversificare a clienților. Astfel, Smarters se uită cu precădere spre business-uri românești, producători, oameni care creează ceva în țară, dar și în zona tech.

"Majoritatea celor cu care lucrăm au posibilitate de creștere și cifre de afaceri de peste 1 milion de euro", spune Toma.

Transformare a interesului pentru growth hacking

"Growth hacking și marketingul digital pleacă din același loc. Se aplică aceleași principii de utilizare a datelor, testare și măsurare. Ce ar fi diferit e prioritizarea creșterii în growth hacking. Oamenii din această zonă au o viziune obsesivă asupra creșterii. Tot ce faci trebuie să ajute afacerea să crească", spune Toma Grozăvescu. Astfel, el menționează că marketingul digital se uită mai mujlt pe awareness, impresii, puțin înspre trafic, growth hackerii se uită foarte mult spre creștere.

Cu toate că e o tehnică folosită, Toma observă o scădere a interesului pentru growth hacking, poate pentru că a luat un alt nume, dar și reglementări precum GDPR-ul au influențat aceste tactici la nivel european.

Preconcepții despre marketing

Deși piața s-a educat când vine vorba de marketing, Toma încă observă o dificultate pentru clienții care vin din zona offline de business și așteaptă aceleași rezultate în mediul online. El dă exemplul antreprenorilor care au locații fizice în oraș și consideră că pe internet modul în care potențialii clienți ajung pe site este la fel ca un vad comercial.

"Din păcate mulți oameni cu care discutăm s-au ars deja cu alte agenții. Nu poți să-i garantezi cuiva anumite cifre specifice și creșteri spectaculoase. Am observat că antreprenorii caută foarte multe garanții în privința marketingului online și vor să dețină controlul cât mai mult", explică Toma.

Antreprenorul din peșteră

Mitul peșterii este real când vine vorba de antreprenorii din România, consideră Toma. "Avem tendința să lucrăm la un produs și să stăm în peșteră. Un an, doi, uneori nici nu mai lansezi. De asdemenea, suntem concentrați mult pe soluția tehnică. Trebuie să avem încredere să ieșim să vorbim despre produsul nostru. Dacă tu ai încredere în produs, ieși și vorbește despre el", consideră Toma.

El face un rezumat al acestor provocări și menționează că antreprenorii români au neclaritate în a comunica, lipsă de încredere și lipsa de înțelegere a unor mecanisme de marketing sau vânzare. Din acest motiv e nevoie de mai multă educație de produs și educație comercială.

Educație și promovare face și pentru startup-ul în care este implicat, Helperz, practic o platformă unde poți găsi servicii de ajutor acasă, cum ar fi bone, menajere și nu numai. Platforma e una de tip marketplace, conectează cererea și oferta, ceea ce face creșterea foarte dificilă.

"Suntem foarte legați de piață. Probabil că poți să și educi piața, dar nu avem resursele necesare acum. Lucrăm organic pentru o creștere treptată. Acum experimentăm pe diferite servicii pe care le putem oferi", explică Toma.

Specificul regional din Timișoara

Pentru că discuția noastră a avut la o zi după Timișoara Innovation City, eveniment care dorește să creeze o hartă a transformării Timișoarei într-un oraș prietenos pentru companii și antreprenoriat, am vrut să aflu de la cineva care trăiește în Timișoara specificul regional.

"Timișoara e un oraș locuibil. Și a evoluat, au apărut mai multe startup-uri, mai multe evenimente, dar și zona de educație a crescut, au fost exituri, așa că sunt persoane cu mai mulți bani", consideră Toma Grozăvescu.

Timișoara are un specific tehnic, consideră Toma. Multe persoane angajate în IT și care dezvoltă software reprezintă un avantaj pentru zonă, dar și industria automotive, un mare angajator. Dar ce nu știe Timișoara e să se vândă, consideră Toma.

"Nu ne place să vindem și să ne vindem. Nu avem curajul de a merge să ne expunem produsul", spune antreprenorul.

Dar izolarea geografică poate crea anumite aspecte interesante. "Văd idei și abordări diferite în Timișoara față de București, multe din zona medicalăde exemplu. Izolarea geografică poate crea niște nișe care nu ar putea apărea la București, de exemplu", spune Toma.

Dar încă lipsește expertiza de produs, în timp ce o altă problemă menționată și într-un alt interviu realizat de mine la Timișoara a fost repetată - deciziiile nu se iau în Timișoara și chiar dacă sunt mari companii acolo, sediile principale sunt în Capitală sau în străinătate.


Interviul cu Toma Grozăvescu a fost filmat la Cowork TM. Dacă ești în Timișoara și vrei să lucrezi confortabil, poți vedea toate detaliile aici.