În cel mai recent studiu făcut de ING, alături de Bravva Capital, datele spun că motivația principală a femeile antreprenor nu este cea financiară, ci dorința de a deschide business-uri vine din dorința de a avea flexibilitate, autonomie și construirea de afaceri în care să creadă și care să le ofere valoare și sens. La bărbați lucrurile sunt un pic diferite. Ei sunt orientați către creștere rapidă și asumarea de risc.

„Bărbații se aruncă mai mult cu capul înainte, vor să creeze volume, au apetit de risc, pe când femeile sunt un pic mai conservatoare și fac lucrurile cu sens, cu sustenabilitate pe termen lung și cu încredere. Femeile demonstrează că ele până nu sunt sigure pe ele nu se apucă,” explică Delia Olteanu, Manager Strategie Clienti IMM, Head of Digital Sales Business Banking, ING Bank Romania.

Cele 3 provocări majore de care se lovesc tinerele antreprenoare

Prima dintre problemele cu care se confruntă o antreprenoare la început de drum este legată de marketing și vânzări, ne spune Delia.

„Ele sunt în proporție de 52% preocupate de provocările de marketing și vânzări. Deși ele au un produs bun și cred în el, au provocări de marketing și vânzări, mai ales într-o lume digitală, într-o evoluție constantă, în care se poate lua fața în marketing foarte ușor.”

A 2-a preocupare pe care femeile antreprenor o au este legată de schimbările fiscale și legislative, în procent de 41%.

„Dacă tu ți-ai negociat contracte cu niște marje anul trecut și anul ăsta se schimbă taxele și impozitele, cu siguranță sunt palpitații, griji și lucrurile de care trebuie să țină cont.”

Al 3-lea aspect, care este în mintea antreprenoarelor într-un procent de 39%, este competiția mare și presiunea pe preț. Conform Deliei, oricât de bine ai gândit procesul și produsul, ai niște costuri pe care trebuie să ți le acoperi, iar dacă vin competitorii cu o diferență de preț, riști să ajungi într-un punct inferior.

„Trebuie totuși să mai recunoaștem niște lucruri: ecosistemul de mentorat și networking din România nu este încă fezabil și funcțional pentru femei. Dacă ne uităm inclusiv în istorie exista acel - gentlemen’s club - unde bărbații se întâlneau, povesteau și unde antreprenoriatul era o consecință a ceea ce vorbeau ei. Femeile n-au avut niciodată acces acolo, deci cumva bărbații au 200 de ani de antreprenoriat înaintea femeilor.”

Pentru mai multe despre antreprenoriatul feminin și conversația noastră cu Delia, aici.