În octombrie anul trecut scriam despre startup-ul Waldo, un antifurt inteligent pentru biciclete, dezvoltat de câțiva tineri români. După ce au lansat precomenzile și la un an și jumătate după începerea muncii, fondatorii au decis să închidă proiectul. Am vorbit cu ei pentru a vedea care au fost motivele și ce se ascunde în spatele unui aparent eșec.
După cum am mai scris pe start-up.ro, lumea startup-urilor nu este numai lapte și miere, iar noi nu putem vorbi numai despre succes. Deși susținem companiile la început de drum și vrem să scriem despre cât mai multe proiecte interesante ale tinerilor, uneori, cel mai bine e să scrii despre eșecuri. Waldo se încadrează în aceasă categorie - un proiect dezvoltat un an și jumătate, care a fost primit cu entuziasm, dar nu a reușit să penetreze piața. Proiectul s-a înfundat la precomenzi, dar și în momentul când motivația fondatorilor a dispărut.
Am discutat cu Narcis Mihai și Radu Țuțueanu, doi dintre co-fondatorii Waldo pentru a afla motivele pentru care au decis să renunțe la Waldo și să o ia pe alte drumuri.
Ce era Waldo?
Waldo Bike era un dispozitiv inteligent care se monta pe bicicletă și te alerta atunci când cineva încearca să ți-o fure și nu numai. Prețul său era de 159 de euro.
Tehnic vorbind dispozitivul avea o alarmă de 100 de decibeli, un accelerometru pe 3 axe și o baterie care putea oferi o autonomie de trei săptămâni. Primul lor succes a fost când au aplicat la Innovation Labs, programul de preaccelerare organizat în Politehnică. Au fost acceptați și mentorați pentru a-și duce ideea mai departe. Au început de la un prototip care arăta stângaci, dar l-au îndreptat.
Nu am ascultat clienții și nu ofeream destulă valoare pentru prețul pe care-l ceream. Produsul nu avea un diferențiator puternic
După ce au lansat precomenzile, cei doi fondatori au fost acceptați la acceleratorul Buildit din Estonia, destinat startup-urilor hardware. Echipe din 22 de țări au aplicat pentru seria din toamna trecută. După un proces riguros de selecție, 8 start-up-uri au fost acceptate. Programul se află la a patra ediție, iar printre participanții din seriile trecute se numără Solu, Global Reader, BoldGadgets și FlexiBell.
Ce s-a întâmplat după lansarea precomenzilor?
„Precomenzile nu au mers. Am avut foarte puține. Nu am mai văzut un sens în a continua proiectul. Faptul că nu am avut precomenzi (n.r. - Waldo a avut opt precomenzi din țară și străinătate) a fost unul dintre motivele principale, dar nu singurul. La sfârșitul anului, când eram în Estonia, am decis să ne oprim“, a spus Narcis Mihai pentru start-up.ro.
Lucram deja de un an și jumătate la produs. Precomenzile au fost un moment de totul sau nimic. După perioada aceasta nu simțeam că progresasem foarte mult și voiam să aflăm măcar ceva sigur
Pe lângă absența cumpărătorilor, precomenzile le-au semnalat băieților câteva probleme cu produsul lor pe care au ales să le ignore până atunci sau pe care nu le văzuseră. „Nu am ascultat clienții și nu ofeream destulă valoare pentru prețul pe care-l ceream. Produsul nu avea un diferențiator puternic, nu era de 10 ori mai bun decât competiția“, explică Țuțueanu, care s-a mutat între timp în Danemarca, acolo unde lucrează la startup-ul Realm, care realizează baze de date mobile.
Clienții au raportat câteva dileme care i-au dat în spate de la a cumpăra. În plus, Waldo nu era încă terminat și era doar un prototip de lucru. Pe site nu erau imagini, ci doar schițe digitale. „Clienții nu erau convinși că dispozitivul nostru nu poate fi dat jos de pe bicicletă. În mintea noastră, lucrul acesta era destul de clar, dar pentru ei nu era. În plus, nu știu dacă precomenzile au fost cea mai bună metodă de a ne valida produsul“, mai spune Narcis Mihai.
„Lucram deja de un an și jumătate la produs. Precomenzile au fost un moment de totul sau nimic. După perioada aceasta nu simțeam că progresasem foarte mult și voiam să aflăm măcar ceva sigur“, a mai explicat cofondatorul Waldo. Cei doi spun că una dintre probleme a fost că multă vreme amândoi lucrau full time la alte firme și dezvoltau produsul part time. În plus, nu aveau experiență în a dezvolta produse hardware și s-au lovit de probleme neașteptate. Ordinea lucrurilor a fost de multe ori greșită, spun ei.
Am validat produsul prima dată și am face lucrul ăsta bine. Am analizat mai bine de ce oameni am avea nevoie ca să ducem un proiect la sfârșit
„În iulie 2014 am început să lucrăm, dar echipa completă, cu tot cu hardware designer și inginer mecanic s-a format în februarie 2015. Nu am fost consistenți. Nu am făcut validarea produsului, după aceea construirea lui și vânzarea. L-am construit un pic, ne-am făcut echipa, ne-am făcut marketing, am mai construit un pic produsul. A fost o amestecătură“, spune Narcis.
Despre validarea produsului sau a problemei
Radu Țuțueanu consideră că altă eroare făcută de ei a fost că au validat problema, dar nu și produsul. În plus, uneori întrebările puse au fost greșite.
„Uneori am pus întrebări de tipul „Ai cumpăra produsul nostru?“. Nici nu am băgat în seamă când ne spuneau oamenii că prețul e prea mare, pentru că ni se părea ca aceasta este valoarea lui. Dacă auzi totuși de la mulți că produsul e prea scump, poate adevărul e pe acolo“, spune Radu.
După lansarea precomenzilor și după ce acestea nu au avut succesul la care sperau, cei doi nu au mai văzut valoarea dezvoltării produsului pe mai departe. Erau la Buildit în Estonia când au decis să închidă Waldo și să o ia pe alt drum după un an jumătate. S-au întors în țară și și-au anunțat clienții.
Astăzi, după cum spuneam, Radu e în Danemarca, iar Narcis s-a angajat la Nobel Telecom și a mai ajutat o echipă atunci când a participat la ediția de anul acesta de la Innovation Labs. Amândoi ar face unele lucruri altfel.
„Am valida produsul prima dată și am face lucrul ăsta bine. Am analiza mai bine de ce oameni am avea nevoie ca să ducem un proiect la sfârșit. Ai nevoie de un designer bun în echipă. În plus, am încerca să-l aducem cât mai rapid pe piață într-o formă, apoi să iterăm“, spune Radu Țuțueanu.
„Dacă ne-am apuca din nou de un produs hardware, am avea nevoie de cineva cu experiență în piață, cu relații în fabrici. Ne-ar fi salvat foarte mult timp“, a mai zis Narcis Mihai.