Startup-ul Waldo Bike din București anunță astăzi prima serie de precomenzi pentru produsul său, o alarmă inteligentă pentru biciclete cu care speră să cucerească piața locală și nu numai. Am vorbit cu doi dintre fondatori, Narcis Mihai și Radu Țuțueanu despre planurile lor și greutățile lansării unui produs conectat inteligent.Prețul precomenzii este de 99 de euro și poate fi făcut acum pe site. 

Waldo Bike e un dispozitiv inteligent care se montează pe bicicletă și te alertează atunci când cineva încearcă să ți-o fure și nu numai. Utilizează datele mobile, iar creatorii săi români au lansat deja precomenzile. Prețul de 99 de euro este reducere, de la 159 de euro. De asemenea, poți alege un plan de date de șase sau 12 luni pentru dispozitivul tău sau poți alege mai târziu.

Tehnic vorbind dispozitivul are o alarmă de 100 de decibeli, un accelerometru pe 3 axe și o baterie care poate oferi o autonomie de trei săptămâni.

Waldo

Radu Țuțueanu și Narcis Mihai se cunosc din liceu, iar apoi, deși unul a intrat la Politehnică, iar celălalt la Cibernetică, au continuat să fie prieteni. Au fost mereu pasionați de a dezvolta lucruri și și-au pus capul la bătaie pentru a scoate ce-i mai bun din toate ideile pe care le-au avut. Dar dacă unele au eșuat, a venit momentul când pasiunea s-a îmbinat cu practica și au descoperit că ar vrea să facă un sistem inteligent de alarmă pentru bicicletă. Așa a apărut Waldo Bike, un gadget care se montează pe cadrul bicicletei și te alertează dacă cineva o fură, dar te face să stai și liniștit în permanență, pentru că știi mereu unde e bicicleta și în ce stare.

Screen Shot 2015-10-29 at 08.04.59

Cum începe un startup? Cu alegerea de a face ceva. “Am făcut o listă de idei, iar asta era mai fezabilă. Noi mergem des cu bicicleta, iar ăsta a fost un factor important în primă fază”, povestește Narcis. Așa că au început să pună ideea pe hârtie, să facă o documentare și un research cu ajutorul unui formular online pe care l-au împărțit pe Facebook și și-au dat seama ce și-ar dori oamenii. Nu a fost ușor.

Pentru mine antreprenoriatul e cea mai bună formă de exprimare posibilă.

Radu Țuțueanu, Waldo Bike

“Prima dată am făcut greșit research-ul, pentru că am întrebat oamenii dacă le-ar plăcea ideea asta pe care o avem noi. După mai multe întâlniri, am realizat că nu avem feedback bun și că trebuie să pui întrebări despre lucruri prezente, nu să ceri părerea despre o idee”, spune Radu.

Oricum ar fi fost, urmau să ia calea antreprenoriatului. Radu Țuțueanu are una dintre cele mai bune definiții și motivații pentru care a ales să lucreze la un startup. "Pentru mine e cea mai bună formă de exprimare posibilă".

Waldo Bike și primul succes

Primul lor succes a fost când au aplicat la Innovation Labs, programul de preaccelerare organizat în Politehnică. Au fost acceptați și mentorați pentru a-și duce ideea mai departe. Au început de la un prototip care arăta stângaci, dar l-au îndreptat, iar astăzi lansează și primele precomenzi pe care ar putea să le onoreze la începutului anului viitor.

Waldo 1

“Suntem la versiunea integrată, cu server, cu aplicație mobilă. Mai vrem să micșorăm plăcuța de dezvoltare”, explică Narcis. Waldo Bike se montează pe cadrul bicicletei și va fi foarte dificil de rupt. De altfel, dacă cineva ar face asta s-ar declanșa o alarmă.

Dispozitivul se conectează la smartphone cu ajutorul conexiunii mobile. Spre deosebire de alte produse de pe piață, nu folosește Bluetooth pentru a face conexiunea între smartphone și dispozitiv, ci datele mobile ale utilizatorului. Așa încât nu trebuie să fii la distanță mică de bicicletă pentru a sta liniștit, ci o poți parca departe și vei ști în permaneță unde este. De asemenea, dacă cineva încearcă să forțeze dispozitivul telefonul va primi o alertă, iar Waldo Bike va porni alarma.

“Loc pe piață este, depinde de execuția fiecăruia. Noi ne concentrăm pe prevenirea furtului. Nu e un dispozitiv ascuns, ci e pe bară, la vedere și vrem să facem o carcasă cât mai rezistentă. Cel mai important e să stai liniștit când ești în oraș că știi că bicicleta e în regulă”, povestește Radu, care și-a legat bicicleta în apropiere, dornic fiind să termine varianta finală a Waldo Bike pentru a scăpa de această corvoadă.

Waldo

Piața pe care acționează

În România, spun băieții, piața e formată din entuziaști. Oamenii pasionați de biciclete dau 200 - 300 de euro pe sisteme de securitate sau lanterne. Masa de clienți ar fi în Vest, dar momentan Waldo Bike țintește 10.000 de potențiali clienți. Au și concurență serioasă, dar care folosește sisteme diferite.

Lock Gate a avut o campanie de crowdfunding de succes în 2013, dar încă nu au livrat produsul. De asemenea, Cricket din Israel are un produs pe piață, dar acesta nu e atât de complex. În plus, Connected Cycle este o pedală inteligentă care te anunță unde este bicicleta. “Noi ne axăm pe un dispozitiv la vedere, pentru ca hoțul să știe cu ce are de-a face și pe conexiunea mobilă, pentru liniștea proprietarului”, spune Narcis.

După lansarea a 100 de precomenzi, cei de la Waldo Bike se gândesc la o campanie de crowdfunding în 2016, care să-i ajute să facă și marketing, dar să aibă și comenzi. Vor să aibă produsul gata, pentru a-l putea livra cât mai rapid.

Waldo device side

La Buildit Accelerator

Când ne-am întâlnit în timpul verii, băieții îmi spuneau că urmează să aplice la câteva acceleratoare pentru a obține fonduri. Au avut dificultăți în a convinge investitorii locali că merită să îi sprijine financiar, mai ales că investițiile în obiecte conectate sunt destul de complicate, pentru că procesul de fabricație costă, iar experiența cea mai importantă este cea a interacțiunii cu lanțul de producție din China. Așadar, băieții au căutat bani inteligenți.

Buildit e un accelerator de afaceri concentrat pe produsele hardware care se desfășoară timp de trei luni în Estonia. De altfel, Radu și Narcis s-au dus în Tartu și au lucrat într-un laborator de prototipare pus la dispoziție de accelerator.

La Tartu, la Buildit Accelerator
La Tartu, la Buildit Accelerator

La Buildit echipele vizitează fabrici, sunt ajutate să prototipeze și să-și rafineze produsul, dar să descopere și posibilitatea de a fabrica produsul pe scară largă.