Am discutat despre relația dintre fondatorii de startups și mentori într-un interviu inspirat de organizatorii programului de accelerare StepFWD, cu Melania Moga - Product Consultant, Founder Lean in Cluj (mentor în cadrul programului), Vlad Gliga - CEO Rubik Hub și Ovidiu Stegari - Co-Founder & CEO at Sitter.ro (unul dintre absolvenții ediției din 2020 a StepFWD).
Am aflat multe sfaturi utile despre modul în care abordezi și lucrezi cu un mentor, cum îți alegi mentorul potrivit, modul în care te poate ajuta acesta să te dezvolți, momentul potrivit la care să cauți expertiza unui mentor, precum și modul în care contribuie programele de accelerare la dezvoltarea unui startup.
Și am mai aflat că, deși it takes a village de supereroi să te ajute să găsești răspunsurile potrivite pentru tine și startup-ul tău, într-un final tu ești eroul principal care găsește rezolvările care pot conduce la următorul pas pe scara evoluției business-ului.
Puteți urmări discuția în video sau puteți citi câteva dintre cele mai importante informații în continuarea acestui material.
O prezentare pe scurt a invitaților
Melania Moga – Lean in Cluj
Melania Moga, de profesie programator și antreprenor. Am început în lumea antreprenoriatului acum aproape 8 ani, cu un startup în industria modei. M-a ajutat să tranziționez dinspre partea de programator spre cea de founder. Mi-am dat seama că asta e pasiunea mea, că vreau să creeze soluții reale care să rezolve probleme ale utilizatorilor reali.
Chiar dacă startup-ul respectiv a eșuat, am putut lua foarte multe învățături din acesta mai departe cu mine.
Am trecut prin mai multe experiențe de produs lucrând în companii precum Google sau Nokia, am văzut cum se creează produsele pentru miliarde de utilizatori și ulterior am revenit în țară, la Cluj, și am fondat o companie de consultanță în IT. Lucrez exclusiv cu startups, în special am lucrat cu majoritatea startup-urilor care au absolvit din Y Combinator, Seedcamp, Techstars, și care sunt early stage.
Lean in Cluj este o comunitate pe care am creat-o după o idee a lui Sheryl Sandberg (COO Facebook), care a scris o carte și a creat mișcarea asta internațională care aduce la un loc femeile din industria antreprenoriatului, din business, și le dă oportunitatea de a crește împreună, de a împărtăși din experiența lor și de a se susține reciproc.
Am creat un cerc și la Cluj și are deja 5 ani de funcționare.
Vlad Gliga– Rubik Hub
Rubik Hub a aluat naștere în 2017 datorită unui cumul de factori surprinzători.
Eu venisem din Danemarca, după câțiva ani petrecuți în Statele Unite participasem la un program de MBA în Danemarca unde am luat contact atât cu mediul de business cât și cu mediul academic și am văzut în ambele țări experiențe extraordinare de creștere a tinerilor, în mod special, atât personal cât și profesional, prin relația cu cei din jurul lor. Mai specific, în relații de mentorat.
Fiind în acel mediu, mereu mă întrebam ”la noi în țară când s-ar putea întâmpla, unde s-ar putea întâmpla?” această oportunitate. Tu ca tânăr student sau ca fondator de startup, unde ai putea să pui o întrebare și să ți se răspundă, dar în același timp să fie un răspuns constructiv.
Am avut acest gând: să ajutăm tinerii să-și construiască un viitor, o carieră și încrederea de sine cât mai din timp. Și să le dăm motive să rămână în țară.
Așa că am început să caut activ parteneri ca să putem construi această comunitate în România.
Într-o discuție cu directorul de la ADR Nord-Est vorbeam despre faptul că se aduc foarte mulți bani de la UE, ceea ce era un motiv de mândrie, însă feedback-ul meu a fost că tocmai pentru că nu există educație care să construiască pe banii respectivi, din punct de vedere economic nu e sustenabil să aduci banii aceia. Pentru că ei sunt consumați și nu sunt deloc puși să co-creeze, să se înmulțească.
În discuția asta am ajuns să vorbim despre cum putem să construim un mediu în care să existe și educație, sprijin ca tu să știi ce să faci cu banii mai departe și să-i pui într-un mod constructiv la treabă.
Am agreat să intrăm într-o colaborare și timp de un an de zile, sau chiar mai bine, am studiat ce putem face și cum putem interveni. Asta se întâmpla prin 2015. Ușor ușor a prins formă ceea ce numim azi RubikHub.
Am pornit de la probleme și ne-am gândit care ar fi soluțiile. Am format o concluzie care a devenit și misiunea noastră: să aducem oamenii împreună, să formăm comunități de oameni care să sprijine tinerii, să inspire, să educe și să-i sprijine să construiască startup-uri care să devină business-uri globale.
Facem asta equity free, așa ne-am gândit încă la început că trebuie să arate un astfel de program.
Ovidiu Stegari – Sitter
Acum aproape 3 ani ideea a venit în momentul în care colega mea Laura, care este și confondator Sitter, a fost contactată de vreo 5 părinți – ea fusese bonă 8 ani, deci are experiență -, iar acei părinți i-au cerut ajutorul pe partea de creștere a copiilor chiar și o oră—2 ore, oricât putea.
Atunci ne-am dat seama că ar putea fi o nevoie mai mare decât credem noi și am început printr-o sesiune de customer interviews – am vorbit cu undeva la 20 de părinți. Am aflat un lucru îngrijoritător, am putea spune: undeva la 80% dintre aceștia nu au mai ieșit la un date, deci doar ei doi, în ultimele 6 luni. Asta a fost baza de la care am plecat.
Apoi am căutat metode de finanțare, am luat și o finanțare pe fonduri europene în valoare de 34.000 de euro.
Parcursul nostru a început când am intrat în primul hackathon – Innovation Labs de la Timișoara, unde ne-am găsit și primul nostru mentor. El a și investit în noi și practic cu acel mentor am putut să mergem mai departe, a crezut în noi, ne-a îndrumat, și practic ne-a scutit de câteva greșeli bune pe care, probabil, le-am fi simțit pe pielea noastră, din experiențele lui.
Apoi a urmat programul de pre-accelerare RubikHub. Acolo ne-am înscris pentru că am vrut să creștem, să scalăm la nivel național, să intrăm și în alte orașe, dar în același timp simțeam că mai avem de optimizat puțin la modulul de business. Faptul că am avut discuții 1 la 1 cu mentorii, că am discutat cu antreprenorii din aceeași breaslă, ne-a ajutat forte mult să sărim peste câțiva pași, să învățăm din experiențele lor și să aplicăm ceea ce ni s-ar potrivi nouă.
A urmat StepFWD, și acolo ne-am accelerat creșterea, chiar unul dintre mentori ne-a ajutat foarte mult să intrăm pe București. Ne-a ajutat cu intro-uri, ne-a ajutat să facem o strategie, networking.
Noi suntem acum prezenți în 5 orașe, Iași, București, Brașov, Timișoara și Cluj.
Când am intrat în StepFWD ne gândeam deja la scalare accelerată și voiam să găsim o strategie, un playbook, dacă pot spune, pe care să-l folosim ca să intrăm în mai multe orașe.
Faptul că am avut sesiuni de mentorat 1 la 1 cu antreprenori cu foarte mare experiență. Am învățat din sfaturile lor, din greșelile lor. La final pot spune că am avut o strategie foarte bine pusă la punct, personalizată pe nevoia noastră, pe care trebuia doar să o implementăm.
Practic, ne-a ajutat să sărim, cred, peste un an în cele 3 luni în care am fost în accelerator doar învățând din experiența și greșelile din care au învățat și antreprenorii și mentorii respectivi.
”Mentorul este omul care-ți spune adevărul” - ce face și cum poate ajuta, concret, un fondator?
Melania Moga:
Pentru mine, un mentor e aproape un coleg cu cei cu care lucrează. Cred că e relația pe care o dezvolți cu cel cu care lucrezi. E foarte important, trebuie să existe și chimie. Și, în același timp, cred eu, un mentor trebuie să aibă experiență pentru etapa în care ești, ca și business, dacă vorbim de un startup.
Pentru mine asta a funcționat cel mai bine, să găsesc pentru diferitele etape ale business-urilor mentori potriviți, cu experiență, care să mă ajute cu introduceri.
Mergând și pe exemplul dat de Ovidiu, asta cred că a făcut foarte bine StepFWD, pentru că a reușit să facă matching-ul astfel încât să ne potrivim cu startup-urile și etapele de dezvoltare în care erau ele.
Asta e cel mai important: să ai experiența de care ele au nevoie la momentul respectiv. Să existe matching-ul între experiență și necesitatea curentă a startup-ului.
Și mai cred că, cu siguranță ai nevoie de mai mulți mentori pe măsură ce treci de la o etapă la alta.
Vlad Gliga:
Este o relație pe termen lung între mentor și cel mentorat. Amândoi trebuie să privească lucrurile în felul acesta.
Ca să pornești într-o relație pe termen lung te uiți puțin, înainte să pornești, la această relație. Cauți activ, iar recomandarea mea este în primul rând către startup să caute activ. De obicei startup-ul caută activ un mentor și nu invers.
Pentru asta startup-ul trebuie să știe ce are nevoie: în ce stadiu este, unde este blocajul lui principal sau care este nevoia de creștere. Atunci, efectiv, pe nevoia respectivă își caută pe cineva de care are nevoie să-l ajute din mai multe puncte de vedere. Mentorul va veni cu câteva lucruri în bagaj, dar în primul rând vine cu atitudinea de a oferi înapoi. Pentru el important va fi să sprijine pe cineva și motivația lui este ca acel cineva să ducă mai departe creșterea lui prin feedback-ul pe care-l primește de la mentor. Asta este răsplata oricărui mentor: să vadă că tu crești și integrezi ceea ce-ți spune el, că altfel nu mai e relevantă relația.
O mențiune pentru startup-uri și un lucru pe care-l caută mentorii cu experiență este să vadă că startup-ul este, într-adevăr, deschis să audă păreri, opinii, să primească feedback. Pe scurt, că este coachable.
Dacă ești rezistent la informații, pentru mentor nu este o experiență plăcută și la un moment dat se simte lipsit de valoare și, pe bună dreptate, poate spune ”mă retrag pentru că nu pot să ajut”.
Relația de mentorat este sigură și inclusivă. Iar mentorul care vine o face pentru că vrea să-ți ofere din ceea ce știe el ca să crești. Acolo nu trebuie să demonstrăm nimic nimănui. Pornim ca o pagină albă.
Ce face un mentor? În primul rând îți este un om de sprijin pe termen lung într-o viață singuratică. Viața de fondator, cofondator, CEO este destul de singuratică și atunci când ești singur sau cu echipa de cofondatori, și când ajungi la 100 de persoane, ești cam singur acolo. Ai breasla ta, cu care poți vorbi până la un nivel niște lucruri, dar tot ai multe gânduri pe care nu le poți exprima. Un mentor poate fi acel om care să te asculte, cu bune și cu rele, poate să meargă de la o relație de skill share, de a-ți da câteva abilități tehnice și practice până la a discuta despre echilibrul tău emoțional, și aici intrăm în coaching. Mentoratul este mai complex decât coaching-ul.
Un mentor bun știe și ce întrebări să-ți pună să te provoace, dar știe și să te conecteze cu oameni potriviți și relevanți care să te ajute, are și el cunoștințe pe anumite domenii și poate să-ți ofere informații.
Deci, mentorul ajută pe termen lung și este omul pe care tu te poți baza. Este omul care-ți spune adevărul și este foarte important să-l auzi. Pe lângă ghidajul pe care ți-l oferă, uneori este și franc brutal pentru că familia, prietenii s-ar putea să facă ceea ce numim pampering, să se poarte ca și cu un bebeluș: ești simpatic, fain, bravo că crești, dar nimic despre rățușca cea urâtă din curtea ta.
Pe lângă faptul că-ți spune adevărul, te și provoacă, cu el poți să stabilești niște obiective provocatoare, cu el ar trebui să setezi obiective și un plan de acțiune pe termen mediu-lung de timp, și acel plan, trecând prin altă minte decât a ta, un mentor poate să ridice ștacheta mai sus și să creeze această provocare, să te scoată din zona de confort.
Un mentor te ajută să dezvolți competențele pe care nu le știi, fie că e vorba de cum să validezi, cum să ieși în piață, vine cu un bagaj propriu de cunoștințe, dar mai ales, vine cu networking și dacă nu știe răspunsul la întrebări nici nu trebuie să se străduiască. Cel mai bun lucru pe care-l poate face un mentor este să spună ”aici nu știu, dar știu pe cineva”.
Asta o fac și programele, precum StepFWD.
Cred că mentorii oferă timp și salvează bani startup-urilor: fondatorii află mai devreme lucruri pe care ar trebui altfel să le afle pe pielea lor, costându-i timp și bani.
Relația de mentorat, una pe care să o cauți în permanență
Vlad Gliga:
Nu m-aș lega de timp într-o relație de mentorat. Aș exclude timpul și aș aduce în discuție ”cum pot ajuta” din partea mentorului și tu să te întrebi ”cu ce poate să mă ajute” până când îți găsești răspunsurile.
E posibil ca la un moment dat creșterea ta să depășească pregătirea și networking-ul acelui mentor. Este un sincer și normal să fie discutat și agreat, să nu fie o despărțire bruscă și brutală după tot ajutorul primit, dar de obicei ne dăm seama împreună, și mentorul și startup-ul, că e nevoie de altceva.
Ca termen de timp, cât ar trebui să beneficiezi de mentorat, din punctul meu de vedere este pentru totdeauna. Inclusiv după ce ți-ai vândut startup-ul, după ce ai IPO-ul, după ce dai greș cu el. Este o relație pe care trebuie să o cauți în permanență. E pe termen lung, însă se poate schimba mentorul și mediul din care tu să-ți răspunzi la nevoile pe care le identifici.
Melania Moga:
Nu cred că există neapărat un timeline al experienței astfel încât să nu mai ai nevoie de un mentor. Situația unui business nou pe care-l dezvolți se poate schimba și poate că ai nevoie de experiența și îndrumarea unei persoane care a trecut prin asta.
De exemplu, eu nu am avut neapărat o relație constantă cu 1-2-3 mentori la care am mers și cu care am discutat constant. Am încercat să găsesc momentele cheie ale startup-urilor pe care le-am dezvoltat sau ale vieții mele profesionale, oameni cu care m-am conectat la momentul respectiv.
Cred că până la urmă nu există o rețetă sau un best practice când este vorba despre mentorat. Cred că fiecare persoană este diferită, trebuie doar să fii deschis să primești feedback, să îți dorești să primești acel ajutor, să realizezi că sunt alte persoane care au mai multă experiență decât tine, de la care poți să primești un ajutor care să-ți salveze timp și bani.
Cu deschiderea asta poți să primești și să găsești mentorul potrivit la momentul potrivit.
”Mentorul este un sidekick. Tu trebuie să fii Batman”
Melania Moga:
Cred că într-o relație de mentorat, din experiența pe care am avut-o și eu până acum, cred că este bine să-ți găsești și tu viziunea proprie, să-ți faci cercetarea și temele. În momentul în care vii și discuți cu un mentor să poți să ai o discuție în care să se vadă că ți-ai dat interesul vizavi de tema pe care o discuți sau de întrebările pe care le ai.
Să mergi la un mentor și să-i spui ”eu am ideea asta dar nu știu dacă există o piață, nu știu cum pot să scalez, nu am un cofondator”, nu cred că ar fi prea util.
Un mentor nu-ți rezolvă problemele, nu-ți rezolvă Product Market Fit-ul, nu-ți dă ideea pentru un startup. Un mentor e acolo să-ți dea un sfat, să te introducă la niște conexiuni prielnice, să te încurajeze, dar e ca un sidekick, e mai mult ca Robin to Batman decât ca Batman. Tu trebuie să fii Batman și să salvezi orașul și să rezolvi problema.
Vlad Gliga:
În momentul în care vrei să pui o întrebare despre un produs pe care vrei să-l dezvolți, despre intenție, și te duci a doua, a treia oară la același om și acel om nu este cel căruia vrei să-i vinzi în mod direct ceea ce faci tu, deja devine mentor.
Tu ca student ai niște idei, niște gânduri, te duci la profesorul de obiectul respectiv, îl întrebi, el îți spune ce să mai faci, și te reîntorci, deja ai intrat într-o relație de mentorat.
O relație de mentorat se poate întâmpla de când discuți o idee la școală, sau o idee antreprenorială, și, încă o dată, mentorul te ajută să urci pe trepte. Nu sunt trepte pe care tu să calci, ci trepte care te ajută să crești.
Asta se poate întâmpla oricând: poți să ai mentori în școală, în business, în viață. Drept urmare nu este niciodată prea devreme, poate fi doar prea târziu.
Trebuie să te uiți la o relație pe termen lung și cred că diferența e, față dacă te-ai duce să întrebi mai multe persoane, dacă întrebi un singur om, creșteți împreună. La un moment dat el va putea să devină cel care observă lucruri pe care tu nu le vezi.
”Mentorul ne-a ghidat prin întrebările potrivite” - când apelezi la un mentor
Ovidiu Stegari:
Primul nostru mentor a fost când eram la stadiul de idee și am apelat la el pentru că avea expertiză într-un domeniu în care noi nu aveam, și anume product development și market fit. Asta se întâmpla chiar înainte de a avea un MVP al produsului.
El ne-a ghidat, ne-a ajutat prin întrebările potrivite ca noi să ne dăm seama ce ar trebui să dezvoltăm, unde sunt provocările și ce soluții ar trebui să găsim.
Contează stadiul startup-ului tău și nevoia pe care o ai în momentul respectiv.
Cred că mentorii sunt colegii tăi la care apelezi când ai o provocare pe care nu o poți discuta cu echipa, ai un blocaj pe care nici echipa ta nu poate să-l descurce.
Unde găsești mentori
Ovidiu Stegari:
Primul mentor ne-a găsit el pe noi. Participând la Innovation Days, unul dintre premii era o ședință de mentorat și ne-a ales el pe noi și în funcție de ceea ce ne putea oferi și stadiul la care eram noi.
Pe următorii i-am găsit prin networking, i-am rugat pe cei de la RubikHub, pe cei de la StepFWD, ”avem nevoie de această expertiză, știți pe cineva?”. Din networking, din recomandări am găsit ceilalți mentori pe care-i avem.
Principalul obiectiv și unde voiam să ajungem cu ajutorul celor de la StepFWD era să scalăm în alte orașe mari din România.
Cred că este foarte important pentru un startup să-și pună un obiectiv, înainte să intre într-un accelerator sau pre-accelerator.
Apoi, tot focusul nostru s-a dus în direcția aceea. Ne-a ajutat foarte mult StepFWD și pentru că am avut sesiuni de mentorat cu mentori cu experiență în marketing, business development.
Noi le spuneam care este obiectivul nostru, care sunt provocările și le ceream sfatul. Vorbind cu toți acești mentori am ajuns la o strategie și trebuie doar să urmărim niște pași clari și să o implementăm. Acesta a fost ajutorul foarte mare pe care l-am primit în cadrul programului.
”Nu suntem niște profesori” - cum se raportează fondatorii la munca cu un mentor
Melania Moga:
Poate că prima observație a fost că mulți antreprenori din programele cu care am lucrat consideră această relație cu un mentor ca și când ar fi la școală: vin, își fac temele, sau poate mă scuz că nu am putut să-mi fac temele. Pot trece câteva săptămâni până când înțeleg că, de fapt, ei sunt motorul care trebuie să ducă în față viziunea și ideea. Până la urmă, noi, mentorii nu-i verificăm, nu suntem niște profesori. Noi suntem acolo ca să-i susținem, să-i încurajăm, dar dacă ei nu au focusul sau energia sau nu-și pun cu adevărat toată dorința să dezvolte ideea la care lucrează, lucrurile nu vor merge cu adevărat în față.
A doua observație ar fi că, de multe ori se vine cu lista de întrebări în sesiunile pe care le avem setate recurent săptămânal și poate că s-ar putea face relația mai dinamică. Cu cât ești tu mai proactiv, cu cât poți să faci toată experiența cu mentorul mai ușoară și-i dai și lui timp să vină cu resursele de care are nevoie ca să-ți dea cel mai bun răspuns, cu atât o să-ți fie ție mai de ajutor și lucrurile se pot întâmpla mult mai fluid.
”Nu căuta să primești informația cu lingurița” - sfaturi pentru fondatori în relația cu un mentor
Vlad Gliga:
În primul rând, sfatul cel mai important e să cauți un mentor potrivit pe nevoia ta. Nu să iei pe cineva pentru că s-a oferit să te ajute sau pentru că ți-l dă un program.
Trebuie să știi pentru ce ai nevoie și să fii sigur că acel om te poate ajuta.
Ideal ar fi să începi să cauți omul, mentorul, tu activ. Dacă ți-l oferă un program e minunat, dar nu întotdeauna se întâmplă.
Se poate întâmpla să găsești un om pe care-l apreciezi într-o conferință, citești despre el sau îl întâlnești față-n față, fă-i propunerea cu curaj și încredere.
Într-o relație de mentorat, nu aștepta să ți se spună. Odată tu să nu aștepți și să cauți tu și să pui întrebări. Apoi dacă un mentor este prea directiv, s-ar putea să nu fie neapărat ceea ce cauți tu, să nu fie sănătos, pentru că tu vrei să ai personalitatea ta, business-ul să aibă amprenta ta, direcția ta. Un mentor poate, cel mult, să-ți dea niște sfaturi și să-ți pună niște întrebări care să te pună pe tine pe gânduri și să te chinuiești și să găsești tu singur răspunsurile.
Nici nu căuta să primești cu lingurița informația, iar dacă găsești că se întâmplă lucrul acesta, încearcă să o reconstruiești.
Pentru asta, recomand foarte mult ca atunci când mergi într-o sesiune de mentorat să te pregătești foarte bine, să-ți faci temele. Dacă ești la prima întâlnire, cunoaște mentorul, omul, povestește-i tu despre el înainte de a-i povesti despre business ca să vadă că ți-ai făcut temele. Este foarte apreciat acest lucru, când vezi că cineva vine cu dedicare în relația respectivă.
Apoi, dacă-ți faci temele știi foarte bine ce întrebări să-i pui, scurtezi timpul lui și timpul tău. Ăsta este un alt sfat, nu irosi timpul nimănui. Vrei să scoți din acea discuție esențe tari în sticluțe mici.
Fă-ți temele la ce ai agreat data trecută și când intri într-o nouă discuție vii și cu temele făcute dar și cu întrebări noi din descoperirile tale noi. Așa reușești să oferi valoare și ție și mentorului.
”Alege programul în funcție de nevoile pe care le ai” - de ce să intri într-un program de accelerare
Ovidiu Stegari:
Pentru că-ți rezolvi provocări și nevoi punctuale pe care le ai în momentul respectiv. Și pentru că înveți din experiența și greșelile care probabil că i-au costat o grămadă de bani pe alți antreprenori și mentori și înveți cum să eviți aceste greșeli ca să economisești timp și bani. E, la fel ca în cazul lucrului cu un mentor, o relație pe termen lung.
Melania Moga:
Aș puncta pe partea de networking de calitate, care își oferă acces la o rețea de mentori și antreprenori cu experiență și pasionați, acesta este lucrul care poate să-ți aducă beneficii viitoare.
Cred că un astfel de program îți oferă o structură care te poate ajuta să te organizezi, să iei lucrurile iterativ, pas cu pas, astfel încât să vezi cum ajungi de la 0 la 1 în interval de 3-6 luni.
Vlad Gliga:
Te uiți puțin într-un program să vezi ce oameni are și care este filosofia programului, ce rezultate a avut, și în funcție de ce-ți dorești tu și care este nivelul tău următor, alegi programul respectiv.
De exemplu, noi la RubikHub ne-am propus să ajutăm startup-urile cu scalarea pe piețele globale, și le recomandăm ca în momentul în care vor să ajungă pe piețe internaționale chiar să știe care sunt acele piețe, iar acolo noi vrem să știm deja care sunt acceleratoarele, programele care pot să-i ajute să se acomodeze cu cultura, să-și formeze un networking, o relație cu oamenii de acolo, să ajungă la clienții lor în funcție de ce business au, B2B sau B2C.
Deci da, trebuie din nou să-ți faci puțin temele și să știi ce nevoi ai tu și să-ți alegi programul care-ți poate răspunde la acele nevoi.
Părerea mea este că un program de incubare sau accelerare îți mărește șansele de a evolua mai repede cu timp mai puțin și resurse implicate mai puține. Valoare foarte mare iei de la celelalte startup-uri care sunt acolo în același timp cu tine și care, probabil, sunt în aceeași fază și este foarte ușor să vezi lucruri pe care le aplică și le testează alții înainte să te apuci tu să o faci. Poți să vezi probleme cu care se confruntă, pe care le prezintă deschis acolo, la care tu poate că nici nu te-ai gândit.
În plus, validare din partea unui program, sau introducere din partea unui program, cresc foarte mult șansele pe care le ai în fața unor potențiali clienți.
Dar nu te duce din program în program. Concentrează-te pe problema pe care vrei să o rezolvi și în momentul în care simți că ești într-un blocaj cauți oamenii sau programul care să te ajute.
Programul se adresează startup-urilor în tehnologie aflate la început de drum, care vor să își dezvolte afacerea. Aplicațiile sunt deschise atât pentru echipele care au dezvoltat deja un prototip / o primă versiune a produsului, cât și persoanelor care au o idee și o echipă care să o poată executa.
La finalul StepFWD, cele 10 echipe finaliste își vor prezenta afacerea și progresul înregistrat în cadrul Demo Day, un eveniment care va aduce împreună actori importanți din ecosistemul profesioniștilor în tehnologie la nivel local și regional, alături de investitori și fonduri de investiții. Mai multe detalii despre StepFWD poți afla și din acest material.