Acest articol a fost publicat prima oară în rubrica „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro din data de 8 septembrie 2022.


Nu voi discuta despre problemele financiare ale Blue Air, destul de știute în ultimele luni, nici despre poprirea conturilor, ci despre riscul reputațional pentru o companie, lucru ce se poate aplica în orice situație, indiferent de dimensiunea companiei.

Reputația poate dărâma o companie, chiar dacă nu se închide peste noapte. Dar am văzut cazuri cum au fost cele de la WeWork sau Theranos în care reputația fondatorilor, dar și o cohortă de minciuni, au dărâmat acele afaceri. În cazul Blue Air zilele acestea am văzut o lovitură dată reputației companiei, una care din punctul meu de vedere începuse să-și câștige treptat încrederea clienților prin servicii de calitate pentru nișa în care se afla.

Dar, deodată, mii de oameni au rămas pe aeroporturi. Norocoșii au fost la București, iar ghinioniștii peste tot prin lume. În acele ore, reputația Blue Air s-a dărâmat. Chiar dacă firma va reuși să supraviețuiască financiar, să eșaloneze datorii, să treacă peste acest moment și să își revină prin restructurări și reorganizări. Dar câți dintre noi vor avea încredere să mai meargă acum cu Blue Air? Câți vom avea încredere în cuvintele lor?

Din acest motiv, dincolo de lovitura financiară, vorbim de o lovitură reputațională. Iar asta se poate întâmpla și dacă ai o afacere mică. Poate ai o cafenea și într-o zi, din greșeală, servești lapte expirat. Sau ai un startup și un produs pe care-l lansezi nu iese bine sau tu ca fondator ai început să te cerți pe Facebook cu oamenii și dai prost. E un moment important, dificil pentru o companie, să supraviețuiască riscului reputațional.

Astfel, ce poți să faci?

În primul rând, dacă ai o afacere mică, să nu fii un singur fondator. Mai ia oameni alături de tine și ascultă-i. Vezi ce zic și ei.

De asemenea, dacă ajungi să ai investitori sau dacă ești în faza de creștere, caută un board de advisori, de oameni cu experiență care să te sfătuiască. În momente complicate, cere-le sfatul. Pentru că de asta sunt acolo. E important să existe un control al board-ului oficial, dar și al celui consultativ, pentru ca fondatorii să nu riște riscul reputațional al companiei. Deciziile de afaceri pot fi luate, dar în faza de creștere s-ar putea să descoperi că reputația e cea care-ți deschide ușile.

Construiește și o cultură a eticii. Învață ce înseamnă să te comporți ca un fondator în lume și pe internet. Dezvoltă o cultură a eticii în rândul angajaților. Condu-i prin exemplul tău. Ce ar zice angajații tăi dacă tu te dai cu părerea pe subiecte la care nu ai legătură pe internet și asta afectează afacerea?

Dacă ești owner de business, analizează situația Blue Air nu doar din perspectivă de afaceri. Ci și dintr-una reputațională. Vezi ce învățături poți să iei.