Jocul produs de EA Sports aduce anul acesta câteva noutăți la care ne așteptam, dar și unele modificări de detalii. E un titlu dedicat atât pasionaților de Formula 1, cât și celor la început de drum. Atât celor care l-au prins pe Schumacher, dar și cei care au descoperit sportul prin “Drive to Survive”. Ce nu este F1 23? Nu este un simulator. Nu este iRacing. De asemenea, nu are nici nivelul mediu de simulare a lui Gran Turismo 7. Aș putea spune mai degrabă că este un casual simulator, în funcție de setările și dificultățile alese de către tine. Eu îl joc de obicei la nivelul mediocru al dificultății - ci un AI pe la 70-75, cu setări medii de control al tracțiunii și simulare a accidentelor. Testul pe care l-am făcut în ultimele zile a fost realizat pe un PS5 conectat la un volan Logitech G923 pe care-l folosesc de ceva ani.
M-am concentrat în perioada scurtă de preview pe care am avut-o la dispoziție pe trei mari lucruri: revenirea poveștii Braking Point din 2021, acum la sezonul 2, schimbările făcute fizicii de mișcare a mașinilor și modul carieră care este favoritul meu.
Braking Point 2
Așa cum spuneam, F1 23 marchează revenirea așteptată a Braking Point, acel story mode din F1 21. Este o modalitate fun pentru cei care sunt la început de drum și una care nu șochează atât de tare pe oricine nu a mai jucat F1 până acum, pentru că altfel jocul părea unul doar pentru cunoscători.
Povestea de anul acesta e mai lungă și un pic mai complexă, cu iz de telenovelă pe alocuri. Pleacă de unde rămăsesem acum 2 ani, cu personajul principal numit Aiden Jackson, rivalul său Devon Butler, dar povestea merge mai departe. Se naște o echipă nouă în F1, Konnersport, condusă de Andreo Konner. Coechipieri? Jackson și Butler. Finanțatorul echipei? Davidoff Butler, tatăl rivalului tău din joc. Te prinzi unde merge asta, nu? E o poveste inspirată de realitatea Formulei 1, unde tații bogați, fie că se numesc Mazepin, Stroll sau Latifi finanțează carierele copiilor.
Evident, povestea curge pe o notă de rivalitate dintre Aiden și Devin, una care afectează bunul mers al echipei în primul sezon de Formula 1. Scenele cinematice arată accidente între cei doi coechipieri și rivali, iar apoi primești provocări în funcție de scenele acestea cinematice. Nu voi face foarte mult spoiler aici, dar mai avem un personaj - Callie Mayer, campioana din Formula 2. Jocul se adaptează la mesajele actuale și nu mai este unul 100% masculin așa cum era până acum, iar adiția lui Callie este un mesaj mișto dat comunității.
Braking Point 2 se desfășoară vreme de două sezoane din Formula 1, fiind purtat dintr-un moment important în altul. Ai scene cinematice care descriu atmosfera, rivalitatea, dar și tensiunile unei echipe de Formula 1. Totul fiind parcă inspirat din “Drive to Survive”, documentarul care a dus popularitatea sportului la noi cote.
Eu am terminat Braking Point în două zile, ai cam 4 ore de gameplay la dispoziție. Nu este nici cel mai complex, nici cel mai slab story mode văzut vreodată, fiind o modalitate bună de acomodare cu jocul.
De ce zic acomodare? Eu l-am setat pe Challenging, al doilea mod de dificultate. Și realist a fost foarte simplu să realizez fiecare misiune, chiar dacă mă zbat în mediocritate. Dacă nu joci cu volan probabil va fi provocator, fără îndoială, dar dacă ai încercat măcar o singură dată F1 cu volan, atunci probabil vei juca la modul Expert, unde vei simți o provocare mare să ajungi în frunte sau să rezolvi misiunile. E clar că nu te vei bloca niciodată în acestea. Cu toate acestea, am simțit nivelul de dificultate al AI-ului la un nivel mult prea amator, ceea ce cumva antagoniza cu povestea spusă de modul cinematic. Fără să mă chinui puteam să câștig curse într-o mașină din plutonul de mijloc în timp ce misiunea mea era să termin pe locul 8.
Merită continuat Braking Point? Fără îndoială că da. Așa cum a arătat calendarul primelor două sezoane, lansate o dată la două iterații, mi se pare foarte potrivit. Față de prima ediție povestea e mai lungă, mai complexă, explică mai multe despre Formula 1. Și știu din experiența altor oameni care încearcă pentru prima oară F1 că e o modalitate de adaptare bună, în așa fel încât să nu fii șocat de toate elementele pe care trebuie să le iei în considerare atunci când conduci, elemente care nu sunt explicate cu adevărat într-un tutorial.
Ce alte lucruri aduce nou F1 23?
Am pornit și modul carieră, acolo unde schimbările sunt minime. Poți fi pilot și manager al unei echipe deja existente sau poți să faci o echipă de la zero, să o personalizezi după cum dorești, să angajezi piloți. Modul de My Team este mai provocator, mai ales dacă alegi să începi cu un buget limitat, ceea ce dacă setezi dificultatea la mediu îți va permite să concurezi timp de vreo 5 sezoane până să ajungi să te lupți serios pentru victorii.
Un lucru de apreciat dacă investești timp în modul carieră e că de data aceasta cursele pot avea o lungime de 35%, ceea ce le face mai digerabile, dar nu atât de arcade ca în trecut. În plus, au fost introduse noi reguli, cum ar fi steagurile roșii, ce pot da peste cap ordinea unei curse. Ai șansa de a te juca mai mult cu strategia când lungimea cursei e de 20-21 de ture, decât la 13-14 ture ca în trecut.
Altfel, F1 23 introduce F1 World, un hub unde jucătorii pot interacționa cu ceilalți, iar pentru prima dată avem posibilitatea de a juca crossplatform și pentru modul Ranked, dar și pentru Time Trial. F1 World e o modalitate de progresie, fie că joci single player, fie că joci online.
Concluzia mea după câteva zile la nivel de gameplay e că-mi place un pic mai mult decât F1 22 care era un pic prea arcade pentru mine, mai ales după ce am început Gran Turismo 7, iar senzațiile sunt total diferite.
Apropo de senzații, mă voi concentra pe ele acum și pe fizica jocului.
F1 22 a ieșit treptat din sufletul meu după entuziasmul inițial pentru că modul de control al mașinii era unul mult prea arcade sau pur și simplu prea ușor. Oricât de mult mă chinuiam să setez volanul, tot nu aveam aproape nicio senzație în el. Ceea ce, mai ales după ce am încercat Gran Turismo 7, nu m-a satisfăcut.
Anul acesta, sunt fericit să raportez, F1 23 aduce o fizică mai aproape de realitate și senzații cumva autentice atunci când conduci. Trebuie să menționez clar că setările mele sunt cele ale unui jucător mediocru - controlul tracțiunii la mediu, cutie de viteze automată, dar altfel încerc să joc cu toate celelalte funcții activate - simulare de incidente, reguli, uzură a cauciucurilor.
Dar F1 23 mi-a plăcut la cum se comportă mașinile. În primul rând, la frânare, accelerare și viraje, mașina se comportă mai natural. Astfel, nu mai poți să calci pedala de accelerația la maximum și mașina să rămână fixă pe circuit chiar și dacă ai controlul tracțiunii. Trebuie să te joci pentru ca spatele mașinii să nu fugă de sub tine. În plus, trebuie să fii conservator cu pedala de accelerație, dar și cu modul de virare. Trebuie să înveți să readuci volanul la unghiul potrivit pentru ca mașina să nu scape de sub control. O adiție foarte bună chiar și pentru jucătorii amatori.
Odată ce ai început să aduni ture pe circuit, îți dai seama imediat de efectul pe care-l are uzura cauciucurilor asupra mașinii. Dacă 2-3 ture ești foarte sigur pe tine și ai capacitatea de a depăși alți piloți la modul tău de dificultate ales, pe măsură ce cauciucurile se uzează, totul devine mai nesigur. Frânările sunt mai proaste, virajele trebuie luate mai atent, accelerația mai conservatoare. Și mi s-a întâmplat în câteva curse să câștig în primele 2-3 tururi în fața rivalilor, iar apoi să văd cum aceștia se apropie sau mă depășesc pentru că nu am avut la fel de multă grijă de cauciucuri precum ei. Iar această senzația crește treptat și se vede în timpi. O setare utilă pe care o recomand este să adaugi Force Feedback pentru reacțiile cauciucurilor. Astfel vei simți mult mai mult din efectul mașinii.
La nivelul dificultății, jocul mi se pare că a rămas aproape la fel ca anul trecut. Am rămas la nivelul de AI difficulty ca la F1 22 și am avut aceeași senzație. Personal eu îmi setez jocul să fie provocator, dar nu frustrant. Nu am simțit mari diferențe și sunt dintre cei care preferă să ajungă pe locul 13 într-o cursă în primul sezon cu echipa sa, dacă acesta este nivelul.
În meniuri, avem un redesign, mai multe setări pentru Setup-ul din timpul cursei despre care nu trebuie să vă spun cât este de important. Personal nu sunt capabil să fac eu setările, dar mă folosesc de site-uri online care oferă setup-uri predefinite pentru a mă putea adapta la diferite circuite. După cum vă puteți imagina, dacă mergeți pe un circuit de viteză cum este Monza, setup-ul va fi total diferit de Monaco.
Apropo de circuite, avem update-uri normale pentru circuitele actuale din sezon, avem noul circuit din Las Vegas chiar înainte să se desfășoare în mod oficial și a fost adăugat modul split screen dacă vreți să vă jucați unul lângă celălalt. O adiție mișto care face jocul să nu fie atât de izolant.
Per total, ce aș putea spune despre F1 23? E mai natural pentru jucătorii începători. E mai bun pentru cei mai experimentați. Chiar dacă jocurile oficiale EA Sports (și în trecut Codemasters) nu voiau să fie niște simulatoare, ele adaugă elemente de fizică provocatoare pentru cei care vor să se simtă măcar pentru câteva ore la bordul unei mașini de Formula 1. Dacă anul trecut, pe măsură ce mă jucam, pasiunea pentru joc dispărea, anul acesta jocul a adăugat câteva provocări ce-mi plac.
Sunt eu publicul Braking Point? Probabil că nu, dar nici nu trebuie. Ce aștept cu adevărat sunt adiții noi și complexități pentru modul carieră, poate chiar extinderea poveștii dincolo de Formula 2, poate chiar înspre Formula 3 sau F1 Academy. Dar probabil că aceste lucruri le vom vedea în F1 24, pentru că un an este rezervat story mode, un an îmbunătățirilor modului carieră.