Abonează-te pe YouTube
Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.
Lectură de 14 min
Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.
Horizon Zero Dawn a fost unul dintre puținele jocuri open world din anii trecuți care le-a dat gamerilor un univers interesant, o eroină simpatică și o premiză unică. Cum ar fi dacă omenirea ar reveni la primitivism și ar trebui să se lupte cu creaturi metalice uriașe? Totuși, succesul lui Zero Dawn nu s-a bazat doar pe acest concept cool, ci pe faptul că a avut o poveste interesantă, consistentă, un mister pe care abia așteptai să-l descoperi puțin câte puțin.
Forbidden West continuă să construiască pe bazele lui Zero Dawn și duce seria mai departe atât din punct de vedere narativ, cât și ca gameplay. Să le luăm pe rând și să vorbim despre poveste.
Horizon Forbidden West continuă acțiunea la șase luni după cea din Zero Dawn, iar Aloy nu a avut timp să se odihnească deoarece deoarece o molimă misterioasă ucide plantele și animalele. Gamerii primesc un fel de scurt recap cu ceea ce s-a întâmplat în primul joc, ceea ce este bine.
Aloy caută o soluție pentru această molimă și pleacă în căutarea unei copii a Gaia, sistemul de inteligență artificială care trebuia să se ocupe de terraformarea planetei. Face asta deja de șase luni înainte să intrăm în rolul lui Aloy și acțiunea începe imediat cu o explorare a unui laborator unde s-ar putea afla o asemenea copie. În aventură i se alătură Varl, companionul din primul joc, căruia îi oferă un focus, iar următoarele 15-20 de minute țin locul unui tutorial, Aloy explicându-i lui Varl conceptele de bază. Nu găsește ceea ce căuta, în schimb află că Sylens l-a furat pe Hades, înainte ca Aloy să-l distrugă în Zero Dawn, lucru pe care gamerii deja îl știau de la finalul primului joc. Sylens i se înfățișează și îi spune să vină în Vest pentru că acolo este ceea ce caută.
Apoi aventura lui Aloy începe în Vestul interzis. Fără să dezvălui prea multe, pot spune că Aloy pleacă în căutarea unei soluții pentru acea molimă, însă dă peste un pericol mai mare, iar cei de la Guerilla Games au avut grijă să presare de-a lungul orelor de joc câteva surprize și întorsături de situație.
Forbidden West spune o poveste bună, dezvăluind și mai multe mistere ale acestei lumi și îmi place că studioului nu îi este frică să-ți explice ce s-a întâmplat pe Pământ, ce s-a întâmplat cu mașinăriile, cu Elisabet Sobeck, Zero Dawn, dar și cu celelalte proiecte de salvare a planetei.
Firul narativ te ține prins de ecran, iar asta în principal datorită personajelor și triburilor diverse și interesante pe care le întâlnești. Acestea sunt suficient de bine dezvoltate și fiecare are o identitate proprie. De exemplu, Oseram sunt curioși și pricepuți cu uneltele, Utaru sunt vegetarieni și slăvesc mașinăriile care fac ca pământul să rodească, triburile Tenakth sunt distincte, dar au un lucru în comun - violența. Odată descoperit un trib ai ocazia să afli mai multe despre ei, să afli în ce cred și cum văd ei lumea aceasta post-apocaliptică. Misiunile sunt diverse și se regăsesc în mai multe categorii: unele sunt secundare și au mai multă „carne” ca să zic așa, altele sunt de tip „du-te și ia asta”, iar altele sunt misiuni de explorare a ruinelor vechi.
Dacă nu ești fanul jocurilor open-world și ai vrea o experiență pur cinematică, făcând doar misiunile principale, o poți face. O să rămâi puțin în urmă ca levels, dar nu o să fie important dacă joci pe nivelul de dificultate story, cel mai ușor. Totuși, ar trebui să faci măcar 1-2 questuri secundare în fiecare mare locație pentru că astfel ești atras mai mult în această lume și afli mai multe despre triburi și despre acest univers. Drept urmare, jocul devine mai plăcut.
Ceea ce mă duce la următorul punct: jocul are mai multe personaje deosebite, care se remarcă prin aspect, port și motivație: Regalla, Kotallo sau Alva sunt unele dintre ele.
Dacă te ții doar de firul narativ principal atunci ar trebui să termini jocul în 20-25 de ore, însă dacă faci și alte misiuni secundare și participi la mini-joculețe atunci vei duce acest timp la 35-45 de ore, cu siguranță. Eu cred că am băgat cel puțin 50 de ore și mai aveam destule misiuni de rezolvat.
Singurul punct negativ pe care aș avea să-l semnalez la acest capitol nu ține de felul cum au fost create misiunile, de replici sau personaje, ci de structura jocului. Horizon Forbidden West este un joc open-world, iar povestea acesteia trebuie să respecte această structură pentru ca jocul să funcționeze. Drept urmare, acest titlu al Guerilla Games nu scapă de anumite cutume ale genului. Așadar, o avem pe Aloy care vrea să salveze pământul de această molimă iar pentru a face asta trebuie să-o repare pe Gaia, care are nevoie de anumite elemente, pe care doar Aloy le poate lua și tot așa. Stabilește o bază de operațiuni și începe să caute aceste elemente, iar de-a lungul jocului capătă mai mulți companioni care o vor avea un rol de jucat la final.
Și acum să trecem și la felul în care se joacă acest joc.
Horizon Forbidden West este un joc action-RPG open world. Joci cu Aloy, iar pentru a-ți duce misiunea la capăt ai un set de abilități care te ajută să supraviețuiești în această lume, dar și să te lupți cu creaturile mecanice. În acest joc dispui de mai multe arme, pe care le dobândești treptat și fiecare are un rol bine gândit în luptele cu mașinăriile și cu oamenii. Începi cu arcul și cu o suliță, dar apoi descoperi și altele: cum ar fi praștiile cu care poți arunca bombițe de tot felul, un fel de arbaletă automată sau un dispozitiv prin care poți arunca sulițe. Fiecare armă are puncte forte și puncte slabe și pot oferi posibilitatea unor atacuri standard sau a unora cu efect - precum foc, electricitate și așa mai departe. Asta este important pentru că mașinăriile sunt vulnerabile la anumite tipuri de atacuri și le poți răpune mult mai ușor astfel. Înainte de o confruntare trebuie să scanezi mașinăria și vei vedea componentele și la ce este rezistentă, dar și vulnerabilă. Pentru a fi mai eficient în lupte te poți folosi de capcane ce explodează la impact.
De asemenea, pe măsură ce crești în nivel și rezolvi diferite misiuni, vei primi skill points pe care le poți investi în diferite ramuri de progresie. Astfel poți să-ți dezvolți personajul în mai multe direcții. Poți să te specializezi în luptele cu arcul și să crești perioada în care timpul se mișcă cu încetinitorul pentru ca tu să țintești mai bine sau poți să investești în luptele de aproape pentru a face combinații și mai devastatoare. Cert este că spre final vei fi avansat mai mult într-o direcție, însă este bine să iei anumite elemente din toate ramurile.
Tot aici vei descoperi atacuri speciale pe care le poți face cu diferitele arme, consumând stamina, iar spre finalul jocului poți obține cam trei astfel de atacuri pentru fiecare armă, ca să ai mai multe opțiuni atunci când te lupți. Tot în lista de talente descoperim și Valor Surge, alte abilități speciale ce nu țin de o armă anume și o fac pe Aloy mai puternică, consumând altă resursă numită Valor. Acestea pot crește damage-ul cu săgețile, crește rata cu care să faci crituri sau creează un scut care absoarbe din loviturile primite. Astfel ai la dispoziție mai multe modalități de a lupta, iar pentru un plus de dinamism, Guerilla Games a introdus în Forbidden West un fel de grapple hook cu care te poți agăța de diferite obiecte, apoi poți plana cu ajutorul acelui glider în altă direcție.
Ce să mai, Forbidden West este o îmbunătățire clară la nivel de combat față de Zero Dawn. Ai mai multe opțiuni la dispoziție, mai multe unelte, luptele sunt dinamice, iar mașinăriile cu care te confrunți sunt diverse și au atacuri speciale. Mașinăriile se pot dovedi foarte dificile, însă dacă le găsești punctul slab sau strategia potrivită poți rezolva frumos și rapid problema. De asemenea, poți aborda situația într-un mod mai stealth și poți prelua controlul unei mașinării - apoi le lași să se lupte între ele. Aici este important să descoperi mai multe cauldrons sau cazane, în limba română, de unde poți obține informațiile despre cum să controlezi anumite mașinării. Cu cât descoperi mai multe, cu atât abilitățile tale de preluare a controlului asupra diferitelor animale mecanice crește.
Chiar și oponenții umani sunt mai dificil de înfruntat decât credeam. Sunt rapizi, dinamici și nu au neapărat un punct slab precum mașinăriile. Stilul principal de luptă în Horizon rămâne în continuare cel cu arcul, părerea mea, și este o experiență de gameplay fluidă și satisfăcătoare. Te poți specializa și pe luptele melee, dar cred că este mai dificil și trebuie să ai mai mare grijă deoarece multe mașinării au atacuri rapide. În majoritatea timpului, scene de luptă funcționează bine, fluid, pe măsură ce începi să utilizezi armele potrivite, dar pot exista și momente frustrante când mașinăriile te aruncă dintr-o parte în alta, fără să-ți dea timp de repaus.
Pe nivelul de dificultate normal, jocul mi s-a părut că oferă o balanță bună a unui gameplay care să te provoace și, în același timp, să nu fie enervant. Chiar și în luptele cu boșii, unde situația pare dezechilibrată la început, sesizezi punctele slabe și, dacă te folosești cum trebuie de arsenalul din dotare, o să fii victorios.
Pentru că am vorbit de arme, trebuie să menționez și seturile de armuri pe care le găsești în joc. Acestea, pe lângă faptul că arată diferit, au atribute specifice și se potrivesc pentru un anumit stil de joc. De exemplu, dacă-ți place să folosești mai mult arcul atunci ar trebui să ai o armură de hunter care să-ți crească timpul pe care îl ai la dispoziție pentru țintire.
Atât armele cât și armurile pot fi îmbunătățite la workbench-uri și pentru a face asta ai nevoie de tot felul de ingrediente pe care le găsești în lume. Ceea ce este bine este faptul că poți face misiuni pentru căutarea acestor componente și astfel e simplu să vezi de ce fel de obiecte ai nevoie pentru a îmbunătăți o armură sau o armă. Dacă ai descoperit mașinăriile care au acele componente, jocul îți va indica unde se află acestea și va fi simplu pentru tine să te duci să le obții, dacă nu a fost descoperită acea creatură, nici jocul nu-ți indică locul, ceea ce este bine pentru că te îndeamnă la explorare.
Forbidden West vine și cu o serie de joculețe și activități cu care ai putea să-ți pierzi vremea: un fel de joc de șah numit machine wars, lupte în arene cu oponenți umani sau cu mașinării, explorarea ruinelor din lumea veche etc.
Explorarea subacvatică este mai puțin importantă decât părea din trailere. Poți înota și te poți scufunda, iar acolo trăiesc și mașinării care imită animalele de apă precum crocodili. La început ai un timp limitat sub apă deoarece trebuie să-ți ții respirația, însă apoi vei realiza un dispozitiv care-ți permite să respiri sub apă. De-a lungul firului narativ există un singur moment extins subacvatic, în rest explorarea apelor este opțională. De asemenea, sub apă nu te poți lupta, nu-ți poți folosi armele, iar în acest caz trebuie să te ascunzi sau să te ferești de atacurile inamicilor.
Jocul este unul open world, o formulă tot mai utilizată în jocurile moderne care, în opinia mea, începe să fie obositoare. Experiențele cinematice single player, cu un drum predefinit precum The Last of Us Part II, Uncharted sau God of War sunt o mană cerească în această mare plină de jocuri open world. Horizon Forbidden West reușește să evite păcatele acestui gen, însă vine și cu multe caracteristici acestui tip de joc. Harta este mare, plină de misiuni, lucruri de descoperit, resurse și mașinării. Hub-uri umane sunt prezente din loc în loc, iar acolo te așteptă indivizi cu misiuni și cu rugăminți. Partea bună este că nu ești obligat să faci nicio misiune extra sau să ajuți pe cineva anume dacă nu dorești asta. De cele mai multe ori o vei face fie pentru că ești interesant de poveste, fie pentru recompensa oferită.
Cu toate că harta este mare și sunt multe de descoperit, jocul îți respectă timpul și sunt multe puncte de fast travel pe care le poți folosi, odată ce le-ai găsit. Există și perioade în care trebuie să te deplasezi dintr-un loc în altul, iar distanța pare mare, dar o poți acoperi rapid cu ajutorul mașinăriilor pe pământ sau prin aer. Ce vreau să zic aici este că jocul are o structură open world, iar dacă nu suporți acest gen de joc, este posibil ca nici Horizon Forbidden West să nu-ți fie pe plac, dar în același timp jocul face o treabă bună și nu te obligă să întreprinzi lucruri care nu-ți plac.
Lumea lui Forbidden West este absolut fantastică, arată grozav și am fost martorul unor cadre fabuloase în diversele zone pe care ni le-au pregătit cei de la Guerilla Games. Vestul Interzis este frumos și plin de surprize: te vei plimba prin deșert, păduri tropicale, vei vizita munți și vei explora clădiri subacvatice. Din punct de vedere vizual, jocul este de nota 10. Pe lângă faptul că aceste peisaje sunt diverse, sunt dense, pline de lucruri de interes și te invită să le explorezi.
Orașele sunt mai aglomerate ca în trecut și pline de viață. Tavernele sunt pline de clienți, iar vânzătorii te cheamă să le vezi produsele. Vei putea să cumperi armuri, arme, poțiuni, dar și să-ți personalizezi echipamentul schimbându-i culoarea ori o poți picta pe Aloy pe față pentru un plus de personalizare. Totuși, aici aș vrea să menționez că orașele sunt statice: rămân așa cum le-ai văzut prima oară (cu mici excepții). Aceiași oameni sunt la aceleași mese, și aceeași pereche de oameni are o conversație într-un colț din piață. Chiar și companionii tăi vorbesc aceleași lucruri în anumite momente, până când mai progresezi în poveste și trec la alte subiecte.
Revenind la grafică, personajele sunt și ele bine desenate și nu pot spune că am văzut două la fel în tot jocul. Vei avea ocazia să vezi tot felul de oameni, cu diferite armuri, frizuri, cu sau fără tatuaje. Ca să nu mai spun de creaturile mecanice cu care te vei lupta, ce arată fabulos. Sunt meticulos realizate, inspirate din realitate și atunci când te vei confrunta cu ele vei fi și mai atent deoarece le cauți punctele slabe și vei observa dacă unul dintre ele are o turelă care poate să te fac praf sau o canistră ce poate fi explodată.
Efectele vizuale sunt și ele la mare înălțime: exploziile arată bine, impactul pe care-l au bombele pe care le arunci din praștie, felul cum sar bucăți din mașinării pe măsură ce te lupți cu ele. Totul a fost făcut cu cap. Un alt lucru pe care l-am apreciat la joc au fost animațiile atât în lupte, cât și în cut-scene-uri.
A fost acordată o atentie specială si la mediul înconjurator si la felul în care reacționează Aloy la asta. În munți îi este frig, iar în deșert transpiră, iar asta se poate vedea chiar pe fața lui Aloy, ceea ce mi s-a părut wow. De asemenea, armurile se murdăresc de nisip, nămol sau de zăpadă.
Alte aspecte importante care contribuie la efectul cinematic al jocului sunt sunetul și voice acting-ul. Ambele sunt absolut excelente în majoritatea timpului. Ashly Burch face o treabă grozavă în rolul lui Aloy, la fel și Lance Reddick în rolul lui Sylens sau Angela Bassett în rolul Regalla. Mi-a plăcut și de Alison Jaye (Alva) sau de Noshi Dalal (Kotallo). Chiar și personaje trecătoare sună bine, iar în combinație cu mișcări de camere cinematice, animații și lip-sync de calitate, Forbidden West este o experiență cinematică. Totuși, în unele situații există probleme cu lip-sync-ul sau apar animații nenaturale, însă cei de la Guerilla cunosc situația și patch-ul din ziua lansării ar trebui să le rezolve.
Am rulat jocul pe PS5 și experiența a fost una excelentă, iar implementarea funcțiilor și caracteristicilor Dual-Sense este cea mai bună de la Astro’s Playroom încoace. Vei simți cum Aloy urcă o scară, cum întinde arcul sau cum pământul se cutremură sub picioarele de fier ale unui Charger. Iar în combinație cu sunetul emis de micul difuzor integrat în controler, experiența să fie una cu adevărat imersivă.
Pe PS5, Forbidden West poate rula în modul favor resolution, ce favorizează atingerea unei rezoluții 4K și 30 de fps și modul favor framerate, ce pune accent pe atingerea a 60 de fps cu o rezoluție dinamică. Am folosit ambele moduri, dar l-am preferat pe cel favor resolution pentru că nivelul de detaliu este mai ridicat și de cele mai multe ori, în acest caz, 30 de fps erau de ajuns. Foarte rar am observat o scădere a numărului de cadre. În schimb, modul favor framerate este foarte fluid și o plăcere să duci luptele astfel, însă scăderea rezoluție a fost destul de evidentă pentru mine pe un televizor 4K de 123 de centimetri. În unele situații am observat și zone pixelate și o pierdere a detaliilor în armurile lui Aloy, iar atunci când Aloy se mișcă cu viteză sau când sare vei observa un blur în zona personajului, care nu există pe modul favor resolution.
Jocul Horizon Forbidden West îl poți cumpăra fizic de pe eMAG sau Altex la un preț de 369 de lei (versiunea PS5) sau 340 de lei (versiunea PS4). Sau îl poți achiziționa online din magazinul PlayStation. Oricum ar fi dacă achiziționezi versiunea de PS4 și ai PS5 poți să faci upgrade gratuit și astfel mai economisești 30 de lei.
Eu cred că va fi un hit și sunt de părere că reprezintă o continuare excelentă a lui Zero Dawn. Horizon Forbidden West vine cu o lume misterioasă și atrăgătoare, un gameplay fluid și spectaculos (atunci când funcționează, pentru că poate fi și frustrant) și cu o grafică excelentă. Pentru mine, fără îndoială, Forbidden West este cel mai frumos și cel mai ambițios joc lansat pentru PlayStation 5 și oferă un început bun pentru PlayStation în acest an, ce se anunță a fi unul fabulos.