Acesta este un review la un televizor Sony care m-a făcut să-mi schimb felul în care judec televizoarele. Din cauza avansului tehnologic ajunsesem să desconsider un televizor LED doar din prisma panoului și al tehnologiei. Ce nevoie mai am de un TV LED când există OLED, Mini-LED, QD-OLED și chiar tv-uri cu micro-LED?

Da, tehnologiile enumerate de mine sunt moderne și, în esență, o evoluție a clasicului LED, însă după ce am testat acest televizor Sony mi-am dat seama că nu totul este despre hardware, ci și despre software, iar Sony face o treabă foarte bună aici.

Înainte să vorbesc despre imagine vreau să vă spun pe scurt despre experiența de utilizare și despre design. Acest model este disponibil în mai multe diagonale, iar cel testat are 65 de inci, însă există și unul mamut de 98 de inci. Este un televizor modern, simplu și subțire cu un aspect minimalist. L-am testat alături de soundbar-ul din imagine și o să vorbesc și despre el.

Design & conectivitate

Îl poți pune pe perete sau poți folosi cele două piciorușe incluse în cutie. Acestea sunt din metal, robuste și au o formă de diamant. Pe acestea le poți pune în două poziții - așa îndepărtate și la înălțime pentru ca un soundbar să poată fi folosit fără a bloca imaginea sau mai apropiat de centrul de greutate și cu tv-ul lipit de comodă, dacă nu ai un soundbar sau o comodă mai mică.

Într-un mod ciudat vine și cu două telecomenzi. Nu știu de ce sau care e scopul deoarece par să facă același lucru. Eu am folosit această telecomandă mai îngustă și mai lunguiață. Este comodă, ușoară și are toate butoanele de care ai avea nevoie. Din păcate nu are butoane care s-ar putea vedea ușor pe întuneric.

Brandingul este minimal, tv-ul este subțire și construit din materiale de calitate. La acest capitol nu am ce să-i reproșez. Și la conectivitate stă bine acest model, însă am o critică. Are patru porturi HDMI, însă doar două cu 4K si 120 Hz și e-ARC.

Asta înseamnă că dacă ai două console și un soundbar și vrei să le conectezi la TV și să beneficiezi de 4K, 120 Hz și eARC trebuie să alegi. Eu am doar PS5 și acest soundbar de la Sony, deci nu e o problemă. eARC pentru cei care nu știu e un sistem prin care poți să controlezi soundbarul cu telecomanda tv-ului și ai parte de un sunet mai de calitate.

Ar fi fost bine dacă TV-ul avea două porturi HDMI 4K 120 Hz, un port eARC și un port normal. Altfel ai două porturi USB, un digital out, port ethernet și alte porturi pentru conectare audio și la antenă.

În cazul de față eu am folosit televizorul pentru streaming, gaming pe consolă și pe PC și l-am testat și la un meci de fotbal al echipei naționale a României.

Calitate imagine - Sony X90L

Cum ziceam, panoul acestui TV este un LED cu full array local dimming, însă Sony nu dezvăluie câte astfel de zone are. În teorie cu cât ai mai multe astfel de zone, cu atât mai precis poți să controlezi imaginea și contrastul. Un televizor cu MiniLED are sute, chiar mii de astfel de zone. Acest Sony ar avea în jur de 80. De aceea mi-a fost mirarea când am văzut o imagine atât de bună, contrast mare și un blooming redus. Bloomingul pe acest televizor este evident doar în momentele când avem o imaginea neagră și un text alb aprins. Am observat în scenele de credits sau în cadrele din jocuri cu ecran negru și text alb, însă în 90% din timp eu nu l-am observat sau nu a deranjat.

În schimb, acest televizor LED are una dintre cele mai bune imagini pe care le-am văzut și îmi place că Sony încearcă să păstreze fidelitatea cu programe precum Calibrated for Netflix sau Calibrated pentru Bravia. Am urmărit tot felul de filme de la unele mai contrastante cu acțiune rapidă precum John Wick sau The Equalizer 3 până la animație precum Across the Spider-verse sau Blue Eyed Samurai.

Televizorul e foarte bun pentru redarea de filme, seriale, animații sau clipuri pe YouTube, iar imaginea are un aspect natural, fără să fie prea saturat sau prea spălăcit. De asemenea, am rămas impresionat de contrast, detalii și de luminozitate. Scenele întunecate precum cele din serialul House of the Dragon au contrast, dar și detalii cu un blooming minimal. Sony preferă să redea o imagine cu mai multe detalii decât să suprime artificial efectul de blooming.

Este un TV foarte luminos și chiar și în lumină directă nu o să ai probleme să vizionezi conținut pe acest model. Deci dacă ai o sufragerie luminoasă și vrei un TV luminos acesta ar putea fi modelul pentru tine.

Pentru că nu am unelte de măsurarea corectitudinii afișării culorilor, intensității luminoase am fost curios să văd dacă doar eu consider că imaginea e bună pe acest tv sau și alții au aceeași părere. Nu am fost singurul. Și alții au lăudat imaginea redată de acest TV și dacă vreți să vedeți un review cu mai multe detalii tehnice, analize și comparații vă recomand acest clip al lui Vincent de la HDTVTest, unde intră în mai multe detalii tehnice.

Pe scurt, Sony nu impresionează cu un hardware puternic pe acest model, însă reglează imaginea din software și modurile sale de redare a imaginii sunt unele dintre cele mai bune pentru iubitorii de film și cinema.

Gaming

Am fost curios să văd cum se descurcă și pe partea de gaming. Până la urmă vorbim de Sony, creatorii PlayStation. Sony X90L are câteva unelte pentru setări în timpul jocurilor, însă nu foarte multe. Măcar le are pe cele esențiale. Am fost surprins să aflu că modele anterioare din această serie și categorie nu aveau.

Ai funcții precum VRR, motion blur reduction, black equalizer, poți să pui o țintă permanentă pe ecran care să te ajute să țintești mai bine. Și poți schimba și mărimea ecranului dacă dorești un spațiu mai mic când te joci și ești concentrat. Mă gândesc că această funcție este foarte utilă mai ales pentru modelul de 98 de inci.

În primul rând, cum ziceam, acest TV are o rată de refresh variabilă și astfel dacă ai PS5 conectat la acel port poți beneficia de rata de refresh variabilă, de moduri de performanță cu 40 de FPS în jocuri precum Spider-Man 2, de exemplu și de un gameplay mai smooth. Altfel jocurile arată excelent, mai ales cele HDR, indiferent de modul de performanță pe care-l alegi. Când conectezi un PC sau un PS5, TV-ul detectează automat sursa și trece pe game mode ceea ce reduce input lag-ul.

Per total, Sony X90L este un televizor bun și demonstrează că nu doar hardware-ul, panelul contează atunci când alegi un asemenea produs, ci și software și algoritmul de procesare al imaginii, procesorul, iar Sony face o treabă foarte bună.

Sony HT-S2000 Soundbar

Alături de televizor Sony X90L am testat și un soundbar Sony HT-S2000, compatibil Dolby Atmos, ce redă sunet pe 3.1 canale și are și conectivitate bluetooth pentru redare de pe telefon. Acesta are un difuzor central pentru dialog și un subwoofer dublu pentru sunetele joase și vine cu tehnologii de redare a sunetului surround. Are un volum foarte ridicat, însă atunci când este activat sunetul surround exploziile devin prea zgomotoase, iar dacă reduci volumul vocile nu se mai aud atât de clar. Chiar și cu modul de noapte activat.

De-a lungul perioadei de test nu am găsit volumul potrivit neapărat pentru o experiență de cinema. La 40-50 volum era cumva prea tare, iar la 30-40 vocile personajelor nu se auzeau foarte clar. Cumva trebuie să stau tot timpul cu mâna pe telecomandă ca să reglez volumul în scenele zgomotoase sau cu muzică puternică.

Am mai scăzut și din bass de la setarea implicită high, la medium. Apoi mai e o mică problemă când urmăream conținut pe YouTube când volumul cel mai bun este între 20-30, altfel e mult prea tare. În 2023 am testat și soundbar-uri Sonos și la acelea nu am avut problema asta, iar acolo night mode chiar este util și mai estompează din sunetele puternice, fără să afecteze dialogul.

Instalare este foarte ușoară și funcționează fără cusur cu televizorul Sony, iar conectarea prin bluetooth este foarte simplă și comutarea se face prin apăsarea unui buton sensibil la atingere din partea de sus. Din păcate, comutarea nu se face automat. De exemplu, dacă ai ascultat muzică de pe telefon apoi treci să urmărești un film, trebuie înainte să treci pe modul TV apoi sunetul este redat. Ar fi fost tare ca acesta să detecteze sursa sunetului și să treacă automat.

Soundbarul HT-S2000 are foarte mult bass, însă dacă mai dorești extra bass poți asocia și un subwoofer Sony(SA-SW5 / SA-SW3) în mod wireless. La lansare acesta avea un preț recomandat de 2500 de lei, cam mult dacă mă întrebi pe mine, însă în acest moment este disponibil la un preț de 1500 de lei pe eMAG, o ofertă corectă, aș putea spune.

Preț Sony X90L

Cât costă televizorul? Singura problemă este că acest model de 65 de inci nu prea e disponibil pe la noi și nici prețul nu este unul tocmai prietenos. Când l-am văzut listat pe la noi era în jur de 6500-7000 de lei, ceea ce e mult pentru un TV LED. Acum l-am văzut listat pe site-ul Sony la un preț redus de 1099 de dolari. Dacă-l găsești în România la un preț echivalent atunci este o ofertă bună dacă dorești un TV luminos, mare. Este bun mai ales pentru filme, însă merge și pentru gaming.