Starfield este un joc cu magnitudine, este un titlu așteptat de ani buni în jurul căruia s-a creat foarte mult hype și atât fanii Bethesda, cât și gamerii casual au așteptat cu entuziasm lansarea acestui joc.

Ca să nu o lungesc, Starfield este un joc distractiv, un RPG imersiv pe alocuri care merită să-l joci, însă doream mai mult. Mai ales în condițiile în care este pe Game Pass, serviciul care pentru 35 de lei pe lună îți permite să instalezi și să te joci zeci de jocuri.

Starfield: Skyrim in space e de ajuns?

Deși acțiunea din Starfield se petrece într-un viitor depărtat în care umanitatea a reușit să se extindă dincolo de Pământ, jocul nu inovează, ci chiar pare prins în trecut.

Skyrim a fost lansat în urmă cu 12 ani, iar Starfield a apăru la început de septembrie. Aceste jocuri nu ar trebui să fie atât de asemănătoare precum sunt. Da, grafica arată mai bine, generarea procedurală este folosită la o scară uriașă. Jocul are incontestabil îmbunătățiri tehnice uriașe față Skyrim, dar scheletul jocului rămâne același.

Starfield nu a inovat în privința gameplay-ului, iar acest lucru este și mai evident când te gândești la numărul mare de jocuri interesante și inovatoare care au fost lansate anul acesta.

Starfield Se simte ca un reskin al tuturor jocurilor Bethesda pe care le-am jucat înainte - însoțitorii nu sunt foarte utili în lupte, cu povești nu foarte interesante, luptele sunt mediocre, întâlnești foarte multe personaje fără să te atașezi de vreunul, alegerile nu sunt foarte importante și în nuanțe de alb și negru. Este același gameplay ca în Skyrim sau Fallout 4.

Ar trebui să ne așteptăm la mai mult în acest moment, având în vedere că suntem în 2023. Tocmai am primit jocuri precum Baldur's Gate 3 și Tears of the Kingdom, jocuri inovatoare ce au luat jucătorii prin surprindere.

Starfield a fost un succes financiar și peste 10 milioane de oameni l-au jucat (Steam + Game Pass + console Xbox), însă trebuia să fie mai mult de atât. În schimb, nu mi se pare că aduce ceva inovator sau cu adevărat nou. Nu este un joc prost și face multe lucruri bine, oferă mult conținut și unele misiuni fascinante și atrăgătoare. Dacă era un joc al unui studio mic era privit altfel, însă vorbim de Bethesda.

Ce face bine și ce nu

Povestea principală din Starfield începe destul de greu cu multe misiuni de tipul du-te și adu X din locul Y. Treptat începi să cunoști mai mulți membrii ai grupului Constellation, însă la nivel de suprafața, iar personajele nu sunt suficient de interesante. De exemplu, în Baldur's Gate 3 personajele care te însoțesc au povești foarte interesante și dileme care te fac curios să afli mai multe. Abia Barrett ce părea să fie interesant cu povestea fostului partener care a murit.

La un moment dat în misiunea principală ai de luat o decizie, iar aceasta influențează direct viața unui companion. Pe scurt, un însoțitor va muri. De obicei o astfel de situație apare spre finalul jocurilor când ai avut suficient de mult timp să cunoști un personaj, să te atașezi de el. Aici momentul vine prea repede și nu are impact emoțional.

Felul în care personajele vorbesc e tipic Bethesda. Înțeleg ideea, dar în 2023 nu pare suficient de imersiv și conversațiile cu 2 personaje în același timp sunt ciudate. Nici dialogurile nu mi se par prea fascinante, iar deciziile pe care le iei de-a lungul orelor de joc nu sunt foarte nuanțate, iar multe nu au impact asupra ceea ce urmează să se întâmple. Sistemul de convingere prin conversație mi se pare nenatural implementat și prea puternic. Poți convinge oamenii să facă cum vrei tu și în situații neverosimile.

Luptele sunt ok, nimic spectaculos și jocul are prea multe tipuri de amuniție, dar cu o varietate bună de arme. Mi se pare destul de ușor pe modul de dificultate presetat, iar unii inamici (boșii mai ales au o viața prea mare). AI-ul inamicilor este decent, însă impresionează.

Cu toate aceste elemente, Starfield este un joc care m-a distrat. Am trecut de la misiune la misiune deoarece eram interesat să aflu ce se întâmplă mai departe. Mi-au plăcut mult unele misiuni, mai ales că pe unele le-am descoperit din întâmplare. Te poți pierde în lumea Starfield, mai ales atunci când începi un șir de misiuni pentru o anumită facțiune și vrei să descoperi misterul.

De asemenea, sistemul de progesie este unul care poate da dependență și îmi place faptul că trebuie să exersezi un skil înainte să poți avansa cu el. Ai foarte mult loot și primești o doză de dopamină de fiecare dată când descoperi un item rar. În același timp sunt foarte multe obiecte în Starfield și multe sunt inutile și tot timpul vei avea probleme că ai prea multe și ești îngreunat.

Din fericire, multe dintre elementele negative menționate de mine au fost rezolvate prin moduri de către comunitate. De exemplu, cineva a realizat un mod prin care poți vedea care obiecte pot fi folosite la construirea outpostului sau care sunt necesare pentru crearea de alte obiecte. Cineva a creat un mod prin care jucătorii pot folosi DLSS pentru upscaling, deoarece Bethesda folosește FSR 2. Exemplele pot continua.

Apropo, jocul arată destul de bine, fără a impresiona neapărat și rulează decent pe un laptop cu RTX 4060. Cu setări High și rezoluție QHD am avut între 50 și 60 FPS în spații deschise și 80-90 FPS în spații închise.

Îmi place că Bethesda respectă timpul jucătorului și oferă multe opțiuni de fast travel. Astfel poți ajunge dintr-un loc în altul rapid. Totuși, asta poate avea și un efect negativ, mai ales prin prisma felului în care jocul este construit cu multe loading screen și zone închise. Astfel poate fi creată un sentiment de superficialitate, că nu trăiești într-un univers real, ci în unul creat intenționat de om.

Revenind, Starfield este un joc distractiv, care îți oferă libertate în parcurgerea misiunilor, a ceea ce vrei să faci și e o companie plăcută. În același timp, Bethesda nu inovează și ar fi trebuit să facă mai mult. Cu un joc de asemenea calibru așteptările sunt mari.

O copie a jocului a fost oferită pentru review de către CDMedia Best Distribution. Starfield este disponibil pe PC și pe consolele Xbox și poate fi cumpărat pe Steam sau pe Game Pass.

După Starfield, Bethesda se întoarce la franciza The Elders Scroll și va fi interesant de văzut dacă păstrează aceeași formulă. Eu mă rog să nu deoarece, următorul titlu va fi lansat abia în 2028 sau pe acolo, iar gamingul, cu siguranță, va evolua foarte mult.