Abonează-te aici la canalul nostru de YouTube. Vezi în avanpremieră review-urile noastre publicate dimineața acolo și nu uita să-ți activezi notificările ca să fii anunțat.


Îmi număr gloanțele. Am doar cinci. Ei sunt șase și patrulează, iar eu sunt ascuns în iarba umedă și înaltă, crescută fără oprire printre clădirile părăsite. Îmi este frig și sângerez, dar trebuie să continui. Un bărbat cu un topor vine în direcția mea. Mă târăsc sub o mașină, ies pe partea cealaltă și din iarbă trag într-un alt individ. În stânga văd un topor în aer. Mă feresc și îi înfig lama cuțitului în gât unui bărbat, acesta se clatină și scapă toporul pe jos. The Last of Us Part II este un joc în care oricine e gata să facă orice pentru a supraviețui, dar și pentru răzbunare.

The Last of Us 2 este punctul culminant al generației PlayStation 4 atât din punct de vedere tehnic/grafic, dar și din punctul de vedere gameplay și al structurii narative. Marea temere înainte de lansarea acestui joc era faptul că nu ar putea să fie mai bun decât primul. De ce să strice un titlu iubit de mulți? Au riscat, și TLOU2 este un joc ce nu trebuie ratat de nimeni.

Despre ce este vorba în The Last of Us Part II - fără spoilers

Cei de la Naughty Dog, studioul care a adus la viață această poveste, au fost criptici în ceea ce privește povestea pe care o vom juca în această a doua parte. Au apărut mai multe trailere, însă detaliile firului narativ nu au fost dezvăluite. În acest review nu o să vă stric povestea, nu o să vă dau spoilere, ci o să aduc câteva elemente în plus față de ceea ce era cunoscut ca să vă faceți o părere cu privire la ceea ce vă așteaptă.

Povestea din acest titlu este foarte mult legată de primul joc. Cum sugerează și denumirea, este o parte a doua, un al doilea volum dintr-un roman. Se leagă foarte bine, tematica e similară, însă schimbăm protagonistul. În prima parte accentul era pe Joel și pe felul în care trăia el experiența pierderii fiicei sale și împrietenirea cu Ellie.

Ellie este acum personajul principal din această poveste a cărei acțiune are loc la câțiva ani după cea din TLOU. Ea alături de Joel și Tommy trăiesc într-o comunitate din Jackson, Wayoming. Aici cunoaște oameni noi, își face prieteni și totul se află într-o relativă pace (atâta liniște cât poate fi într-o lume plină cu zombie și bandiți).

Un eveniment tragic o face pe Ellie să sufere și să fie zdruncinată, dar în același timp, o alimentează cu ură și dorință de răzbunare. Pleacă într-o călătorie pe calea răzbunării, călătorie care o va schimba pe Ellie și îi va afecta pe cei din jur.

Atât îți spun și cam atât știai și din trailere. Aveam anumite îngrijorări legate de poveste, însă nu a fost cazul. Ce pot să mai adaug este că întreaga poveste este una bine scrisă, cu personaje bine conturate care prind viață pe ecran, într-o lume care pare reală.

Jocul explorează teme precum durerea, vinovăția, răzbunarea și regretul. Este o poveste în care nu avem eroul clasic, dar nici antagonistul obișnuit. Naughty Dog a încercat și a reușit, în opinia mea, să umanizeze oponenții lui Ellie, indiferent că vorbim de un NPC într-o zonă din joc sau de un NPC important.

De exemplu, aceștia au nume, poartă discuții, iar atunci când ucizi unul dintre ei, celălalt îl strigă pe nume și-l caută. Iar când te descoperă țipă la tine că i-ai ucis prietenul. Este ceva care te face să te gândești la ceea ce faci, la fel cum o face și Ellie.

M-a surprins structura narativă a poveștii și cred că se ridică la nivelul primului joc, chiar dacă nu este o narațiune cu care am rezonat pe deplin, la fel cum am făcut-o cu cea din prima parte.

O să mă opresc aici deoarece nu vreau să-i stric nimănui plăcerea de a juca The Last of Us Part II. Ca să duc toată treaba la capăt mi-a luat undeva la 22 de ore, dar probabil că dacă explorezi fiecare colțișor în parte poți ajunge la 25-30 de ore. Iar apoi poți să o iei de la capăt cu un New Game mode+ cu echipamentul din prima parcurgere.

Cum sună și cum arată jocul

The Last of Us 2 este probabil unul dintre cele mai frumoase jocuri de pe PS4 în acest moment. Jocul arată extraordinar, lumea este redată cu multe detalii, personajele arată foarte bine, iar animațiile aduc la viață aceste persoane virtuale.

TLOU Part II nu este la fel de colorat ca seria Uncharted, însă tehnic stă mai bine. În primul rând, personajele arată foarte bine, sunt cizelate și nivelul detaliilor este excelent. Ellie, dar și celelalte NPC-uri sunt bine realizate. Iar de animații nici nu mai zic, personajele prind viață, atât în cut scene-uri, cât și în gameplay.

Lumea pe care o străbați in joc este una post apocaliptică, unde natura recâștigă terenul pierdut. Naughty Dog a ilustrat foarte bine asta cu clădiri părăsite, orașe distruse și cu multă vegetație.

Iluminarea și atmosfera sunt la rândul lor excelente. De multe ori, jocul este bleak, însă nu si plictisitor. Jocul conține multe lucruri care mi-au lasat o impresie foarte plăcută, atât din punctul de vedere al execuției cât și al implicațiilor tehnice din spate. De exemplu, ghiozdanul lui Ellie nu se udă complet imediat, ci în timp. De asemenea, iarba înaltă reacționează natural la fiecare mișcare a jucătorului.

Un alt lucru impresionant este trecerea de la secvențe de gameplay la secvențe cinematice. Aproape că nici nu o sesizezi. Totul este foarte smooth și arată excelent.

Voice actingul este incredibil de bun. Ashley Johnson (Ellie) și Troy Baker (Joel), dar și ceilalți actori care au dat viață acestor personaje fac o treabă extraordinară. Iar datorită lor și a graficii ai impresia că parcurgi un film, nu un joc video. Iar la asta contribuie și efectele sonore, dar și soundtrack-ul creat de Gustovo Santaolalla.

Gameplay - The Last of Us Part II

The Last of Us Part II se joacă la fel ca primul. Jocul este un action-adventure-stealth third person ce combină momente de acțiune cu unele de explorare. Ca să scapi de inamici ai la dispoziție arme de foc, dar și arme albe. Poți să ataci inamicii de la distanță sau de aproape cu un cuțit. De-a lungul jocului descoperi diferite arme de foc care sunt utile în diferite situații. De asemenea, pe acestea le poți îmbunătăți la workbench-uri.

Ce mi-a plăcut aici este faptul că îmbunătățirea armelor este un proces cât se poate de vizibil, arma se modifică simțitor atunci când alegi să-i pui un încărcător mai mare sau un supressor pentru reducerea reculului. Ce nu mi-a plăcut este faptul că armele precum ciocane sau bâte de baseball se strică în luptă. Înțeleg de ce o bâtă s-ar rupe, dar nu și o rangă.

De asemenea, ai la dispoziție craftingul pentru a face bombe, kituri de vindecare și așa mai departe. Ca să compui aceste produse trebuie să găsești resurse în lumea virtuală. Toate aceste elemente contribuie la un gameplay variat. În unele segmente te poți strecura pe lângă inamici, în altele poți ucide câțiva fără zgomot, în altele poți face pe Rambo (dacă ai îndeajuns de multe gloanțe).

Am încercat să parcurg jocul cât mai mult în stealth, însă au fost momente când m-am dat de gol și inamicii m-au văzut. Nu a fost o tragedie, deoarece poți fugi și reintra în stealth și poți relua combat-ul, chiar dacă acum ai niște inamici care te caută.

Armele din joc nu sunt foarte multe, dar sunt distincte și fiecare funcționează diferit. Au recul diferit, sună într-un mod specific. De asemenea, împușcatul pare mai real în The Last of Us 2 decât în alte jocuri, atunci când ești împușcat glonțul te poate pune în fund. Este un impact pe care nu-l vezi în altă parte.

Luptele corp la corp sunt viscerale, dinamice și sângeroase. Te poți feri de atacurile inamicilor și îi poți surprinde cu un atac. Unele scene sunt atât de violente, încât devine incofortabil de privit. Însă asta a fost și intenția studioului. Nu de a glorifica violența, ci de a ilustra cât de murdară poate fi și cât de mare este povara pe care o aduce asupra unei persoane și a celor din jur.

AI-ul inamicilor a fost îmbunătățit, și atât zombies cât și oamenii te pot detecta dacă nu ești atent, vor încerca să te înconjoare și te vor ataca simultan. De asemenea, și NPC-urile prietenoase, care te vor ajuta în călătorie, sunt mai inteligente și utile în combat. Chiar te pot scăpa din bucluc.

Când am văzut că Naughty Dog si Sony promovau faptul că personajul poate sări sau că se poate pune pe burtă, am bufnit in râs. Asemenea lucruri vezi in jocuri de când lumea, însă am rămas uimit de cat de bine sunt implementate aici, mai ales de faptul că Ellie chiar se poate întinde pe burtă. Asta deschide noi oportunități de gameplay. Te poți feri de inamici, te poți strecura sub o mașină apoi în iarba înaltă și să fugi. La fel și săritul și urcatul. Poți folosi funii să explorezi zone necunoscute unde ai putea găsi resurse. Un alt element care contribuie în mod pozitiv la experiență este faptul că te poți strecura prin anumite zone și astfel poți să fugi de inamici, poți să-i faci să ocolească sau să cadă în capcană.

În joc ai de-a face cu două mari tipuri de inamici: zombies și oameni. Primii sunt mai ușor de păcălit, însă mai dificil de ucis, iar de oameni poți să scapi ușor, însă sunt mai inteligenți, au arme de foc și câini care te pot găsi oriunde unde ești ascuns.

Ellie evoluează de-a lungul jocului și-și poate îmbunătăți anumite aspecte: să tragă mai bine, să făurească obiecte într-un timp cât mai scurt etc. Există cinci ramuri pe care-ți poți dezvolta personajul și acestea sunt dezvăluite prin găsirea unor cărți (interesant este că unele cărți le-am găsit în zone care puteau fi omise de un jucător grăbit). Ca să deblochezi aceste abilități trebuie să ai îndejauns de multe pastile (nu prea înțeleg de ce, dar asta este), pe care le găsești în lume.

Modul de joc nu este unul nemaivăzut, însă Naughty Dog a șlefuit acest tip de gameplay și l-a adus la un nou nivel.

Naughty Dog ne-a obișnuit cu un level design excelent și asta nu se schimbă aici. Faptul că au implementat un sistem de explorare vertical schimba mult jocul în bine, față de primul. Poți să te urci pe obiecte, poți să sari și asta le-a permis să fie mai creativi cu level designul. Avem secțiuni complexe pe trei nivele cu multi inamici și atunci chiar trebuie sa analizezi mediul înconjurător, sa vezi care ar fi calea cea mai bună către obiectiv.

Pentru asta ai mai multe căi pe care le poți parcurge. Am ajuns la un nivel care a fost prezentat și într-un clip și știam direcția în care a mers Ellie atunci. Voiam să fac același lucru, dar am văzut un alt drum și am luat-o pe acolo.

De asemenea, Naughty Dog are un talent aparte în a te păcăli. Fie îți ascunde calea pe care trebuie să o parcurgi, fie te face să crezi că un anumit drum e corect doar că să vezi mai târziu că nu e așa. Asta te face sa explorezi cât mai mult din joc într-un mod natural, fără să te constrângă.

The Last of Us Part II este punctul culminant al generației PlayStation 4, un joc pe care nu trebuie să-l ratezi, ce are o poveste interesantă presărată cu câteva twists și un gameplay excelent.

The Last of Us Part II se lansează pe 19 iunie și-l găsești exclusiv pe PlayStation 4.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.