Nu chiar, aș spune. The Settlers: New Allies este un joc de strategie destul de fun, nu foarte complex și care pune un accent destul de mare pe lupte, în mod surprinzător. Când eram mai mic jucam orice. Pe parcurs am găsit genurile de joc preferate și am început să le joc doar pe acelea. The Settlers: New Allies este un RTS de care nu am mai jucat de ceva vreme. StarCrat, WarCraft 3 sau chiar Command & Conquer au fost printre preferatele mele pe atunci. Apoi mi-au mai plăcut jocurile de construire a unei civilizații, nu neapărat de cucerire precum seria Anno sau Civilization.

Mă așteptam, mai degrabă, ca noul joc al Ubisoft să fie mai apropiat de Anno decât de Warcraft, însă dezvoltatorii jocului au ales să nu se concentreze pe managementul unei economii complexe și pe dezvoltarea unei civilizații, ci mai degrabă pe construirea unei societăți de bază apoi pe armată. Cumva înțeleg această alegere deoarece un alt studio Ubisoft dezvoltă seria Anno.

Aici conduci o mână de supraviețuitori pe care-i conduci pe noi insule în căutarea păcii, atacându-i la rândul tău și tu pe alții. Ironic, dar să zicem că nu au avut de ales. Campania este formată din diferite misiuni, ce sunt legate de un fir narativ și cutscene-uri. Apoi mai există modurile skirmish în care te lupți cu alți oponenți umani.

Eu am început cu tutorialul pentru că nu am jucat seria Settlers pe când era populară și nu am vrut să ratez ceva de gameplay. Apoi am trecut la campanie. A dispărut nevoia de a ține cont de alimente și de o economie înfloritoare, alimentată de bani. În locul ei apare necesitatea adunării de fier, piatră, cărbune și lemn, care pot fi găsite pe hartă. În jocurile Anno trebuia tot timpul să ții cont de nevoile populației și să le asiguri un flux de alimente. Aici nici nu contează. Construiești lucruri precum ferme sau angajezi vânători doar pentru a putea să dai boost la anumite producții când ai nevoie.

Resursele adunate sunt folosite direct pentru a transforma orășenii, care nu știu de unde vin și de ce, în soldați și permit fiecărei civilizații să își consolideze forța și puterea. La nivel de management de oraș, The Settlers New Allies este foarte simplu, ceea ce poate îți dorești, dar nici pe partea de strategie nu mi se pare că jocul strălucește într-un fel. De obicei, la training grounds, poți antrena 4 tipuri de unități: soldat, arcaș etc. Iar o strategie foarte simplă e să aduni multă armată și apoi să-i trimiți la atac.

Pentru a face armată ai nevoie de resurse precum cărbune și fier, iar acestea pot fi găsite departe de bază. Dacă oponentul are acces mai rapid decât tine la aceste resurse atunci acesta va putea face mai repede armată și te-ar putea ataca cu zeci de unități, pe când tu abia ai doi arcași.

Ca să poți construi trebuie ca exploratorii tăi să revendice pământul din jur, iar asta poate fi periculos dacă adversarul are unități deoarece îți pot ataca foarte ușor exploratorii. AI-ul este destul de agresiv și trimite soldați să te atace constant, astfel încât pune presiune pe tine și în același timp poate fi frustrat că nu ai o soluție decât să ajungi la acele resurse de care ziceam.

Nu există catapulte, ci doar trupe terestre care trebuie înmulțite în număr mare pentru a depăși atacurile inamice. Există un element minor de tactică precum evitarea turnurilor inamice și în construirea propriilor tale turnuri pentru a-ți proteja punctele vulnerabile, dar strategia majoră din The Settlers: New Allies constă în copleșirea adversarilor, mai degrabă decât în bătălii tactice.

Atunci când totul merge bine, The Settlers: New Allies poate fi o experiență satisfăcătoare: să-ți vezi armata înflorind și crescând pe măsură ce construiești clădiri și-ți extinzi așezarea. Construirea unei așezări vine cu propria recompensă, ca și revendicarea unei victorii greu de obținut. The Settlers New Allies îți poate aduce acea experiență satisfăcătoare pe care o aștepți de la un RTS.

Altfel, în New Allies este distractivă să urmărești oamenii cum interacționează, devin mai puternici și, în cele din urmă, pornesc în misiuni de cucerire. Să-ți vezi micii eroi, asemănători unor păpuși, mărșăluind prin ținuturi în formație, lucrând împreună pentru a doborî inamicii, este o bucurie. Mai ales că jocul este foarte arătos. Are un aspect ușor de desene animate și este foarte colorat și plăcut ochiului. De asemenea, mi-a plăcut că nu trebuie să stai să administrezi fiecare om în parte.

Când construiești o clădire, un explorator se duce singur și se apucă de treabă, iar ceilalți oameni aduc la locul propriu zis resursele necesare. Tu doar stai și te uiți sau îți controlezi armata în altă parte pe hartă. Și pe partea audio, jocul stă destul de bine cu un voice acting ok și cu un soundtrack vesel, însă unitățile au replici puține și le repetă încontinuu, iar asta poate fi o problemă într-un joc RTS unde apeși pe mouse de zeci de ori pentru a da ordine.

M-am referit în titlu că este un joc pentru casual gamers. Aici mă refer la faptul că e simplu de învățat și te scapă de anumite lucruri de micro-management pe care alte jocuri precum Anno le au. Aici victoria nu este niciodată ușoară, dar este destul de simplă: adună resurse, construiește-ți armata și mergi pe câmpul de luptă cu multă armată.

Dacă ești fanul jocurilor de strategie și vrei o experiență fresh cu un look colorat atunci încearcă The Settlers: New Allies, dar să nu te aștepți de la prea multă complexitate. Într-un final, eu nu prea înțeleg unde au vrut dezvoltatorii să plaseze acest joc în universul titlurilor RTS: nu e nici un city builder precum Anno, dar nici un RTS axat pe cucerire cu multe unității și strategii complexe. E undeva la mijloc.