România a înregistrat o creștere ușor mai mică în același interval. McKinsey estimează că, în perioada ianuarie-mai 2020, economia digitală din Europa Centrală și de Est a crescut cu peste 14%, reprezentând 78% din creșterea înregistrată de-a lungul lui 2019, sau echivalentul a 5,3 miliarde EUR.

În 2018, McKinsey a publicat o serie de rapoarte despre "Digital Challengers" din Europa Centrală și de Est.

Analiza a examinat zece țări: Bulgaria, Croația, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia. Aceste țări pot fi considerate "Digital Challengers", deoarece au dovedit că dețin un mare potențial de creștere digitală și capacitatea de a concura alături de „Digital Frontrunners” - un grup de țări din Europa de Nord cu rate de digitalizare ridicate.

Potrivit cercetărilor publicate acum doi ani, digitalizarea consistentă din regiune avea potențialul de a contribui suplimentar cu 200 miliarde EUR la PIB până în 2025.

Noua analiză McKinsey privind aceleași țări sugerează că, între 2017 și 2019, economia digitală din CEE a crescut cu aproape 8% pe an, în timp ce în România rata de creștere a fost chiar mai mare (11%).

În 2019, dimensiunea economiei digitale CEE a depășit cu cu aproximativ 2% valoarea prevăzută anterior în scenariul „business-as-usual”, atingând o valoare de aproximativ 94 miliarde EUR.

În cazul României, economia digitală se ridică la 16,6 miliarde EUR, în creștere cu 473 milioane EUR comparativ cu scenariul inițial. Cu toate acestea, „Digital Frontrunners” din Europa de Nord au reușit să crească și mai repede, distanțându-se de CEE.

„Regiunea CEE are un potențial suplimentar de creștere digitală, iar România are un rol considerabil în acest context. Suntem printre liderii regionali în ceea ce privește infrastructura digitală și accesibilitatea acesteia. Avem un ecosistem tehnologic vibrant, în care se regăsesc doi unicorni, o plajă mare de talente și un procent semnificativ de utilizatori ai serviciilor digitale. Continuând să ne concentrăm asupra acestor puncte tari și pe transformările digitale, care au devenit esențiale în această perioadă, putem genera beneficii pentru întreaga regiune”, a explicat Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din București, lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company și contributor la raportul Digital Challengers.

Conform unui sondaj McKinsey, aproape 12 milioane de noi utilizatori de servicii online au fost înregistrați în Europa Centrală și de Est - mai mult decât populația Slovaciei, Croației și Sloveniei la un loc.

Dintre aceștia, 3,4 milioane, reprezentând aproximativ 30% din noii utilizatori digitali, provin din România. Cea mai puternică creștere a fost observată în rândul consumatorilor cu vârsta peste 65 de ani din toată regiunea. Aproximativ 70% dintre respondenți susțin că vor continua să utilizeze noi servicii online și după pandemie.

În plus, conform raportului McKinsey din 2020, regiunea deține deja elementele de bază pentru digitalizarea ulterioară în contextul noii normalități. Printre acestea se numără performanțe macroeconomice notabile: PIB-ul pe cap de locuitor a crescut cu 115% în perioada 2004-2019, în timp ce România a raportat o creștere a PIB-ului pe cap de locuitor cu 147% în același interval de timp.

România, în topul capitalului de risc investit în regiune

Țările din CEE beneficiază, de asemenea, de o infrastructură digitală de înaltă calitate și accesibilă, cu 92% acoperire 4G a zonelor populate, în principal datorită eforturilor de îmbunătățire din România, Croația, Bulgaria și Slovacia.

În plus, în majoritatea piețelor din regiune, sumele cheltuite pentru serviciile de internet broadband reprezintă o pondere mai mică din veniturile unei gospodării decât cele de pe piețele din țările Digital Frontrunner, România având cel mai mare scor.

Acest potențial considerabil de creștere digitală al CEE este puternic susținut și de unicorni, care valorează în jur de 31 miliarde EUR. Aceștia provin în principal din Polonia și România, fiecare țară având câte două astfel de companii în această poziție. Mai mult, România conduce în ceea ce privește nivelul total de capital de risc investit în regiune, în mare parte generat de rundele de finanțare pentru UiPath.

Regiunea se mândrește, de asemenea, cu un sistem de învățământ primar și secundar bun, precum și cu 216.000 de absolvenți la discipline STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) în 2018. Dintre aceștia, 35.500 sunt din România.

Pentru a realiza potențialul digital, sunt necesare acțiuni suplimentare de către toate părțile interesate din țările din CEE. Pentru o transformare digitală de succes în noua normalitate, raportul McKinsey recomandă companiilor să adopte o abordare holistică prin digitalizarea interacțiunilor cu clienții, optimizarea operațiunilor și modernizarea IT.

Având în vedere migrația rapidă a consumatorilor către tehnologiile digitale, determinată de pandemia COVID-19, factorii de decizie ar putea lua în considerare introducerea mai multor servicii publice online și crearea unui ecosistem digital în care persoanele și companiile să poată prospera. Aceste obiective pot fi atinse prin sprijinirea antreprenoriatului, crearea de stimulente pentru IMM-uri în vederea digitalizării și prin cooperarea cu „clustere tehnologice” - sectoare care sporesc competitivitatea regiunii.