Pentru marea majoritate a românilor competențele digitale se rezumă la căutarea de informații pe internet (72%), la editarea unui text (65%) sau la cunoașterea unor noțiuni de bază atunci când vine vorba de securitatea datelor (55%), ne arată cel mai recent studiu local condus de ICDL împreună cu Cult Market Research. Mai mult decât atât, conform Eurostat, tara noastră se situează pe ultimul loc, în Europa, la capitolul competențe digitale de bază.
”În practică, românii încă nu cunosc ce presupune cu adevărat deținerea unor cunoștințe profunde și complexe a competențelor digitale, lucru care explică și poziția țării noastre în clasamentul european. Din contră, termenul de “competențe digitale” este confundat cu înțelegerea unor noțiuni de bază pe care ar trebui să le aibă orice utilizator care deține un dispozitiv cu acces la internet”, spune Paul Acatrini, cercetător Cult Market Research.
În mentalitatea românilor, dobândirea unei certificări într-un anumit domeniu este nu mai mult decât un act obligatoriu care să le asigure viitorul (intrarea la facultate, avansarea în carieră, etc.), dar nu și o dovadă a dobândirii reale ale unor anumite competențe.
Același studiu condus de ICDL împreună cu Cult Market Research ne arată că această realitate este construită încă de pe băncile primilor ani de școală, când elevii nu acordă destulă atenție orelor de TIC sau informatică și ajung acum să resimtă carențele acumulate.
Însă, cu toate acestea, românii devin mai conștienți de impactul pe care îl poate avea tehnologia în viața lor, fiind mult mai deschiși să învețe și să înțeleagă că lucrurile evoluează mult mai rapid față de alte perioade, iar dezvoltarea unor competențe digitale devine esențială.
84% dintre respondenții studiului local atestă că știu de existența cursurilor de utilizare a calculatorului, iar 55% dintre ei intenționează să se înscrie la astfel de cursuri.
ICDL, un standard de certificare internațional care răspunde nevoilor de digitalizare ale românilor, își dorește ca alfabetizarea digitală să fie, mai întâi, înțeleasă cu adevărat, și apoi conștientizată de oameni ca fiind o prioritate, și nu doar o obligație.
De asemenea, standardul ICDL își propune să dezvolte o populație de oameni educați, din punct de vedere digital, și să aducă un impact pozitiv în rândul românilor care sunt dornici să învețe și să evolueze spre viitorul în care utilizarea tehnologiei nu mai este o alegere, ci o necesitate.
În plus, ICDL nu servește doar la obținerea unor competențe digitale de bază, ci și la dezvoltarea unor skill-uri digitale pentru angajați independenți digital, venind în completarea unui alt punct de discuție regăsit în studiu: mulți români s-au aflat în situația de a rata o oportunitate de angajare sau avansare în carieră din cauza lipsei unei certificări de competențe digitale.
Mai multe în infograficul de mai jos: