“Social Van este o companie românească, cu acționariat 100% românesc, specializată în personalizarea, închirierea şi construirea oricărui tip de remorcă sau autoutilitară ce are ca destinație finală punct de lucru pentru baruri, cafenele şi restaurante în aer liber, atât pentru festivaluri cât şi pentru uz propriu.”

Social Van a pornit odată cu dorința fondatorului, Marian Munteanu, de a avea o cafenea mobilă. Nu știa de unde s-o apuce în 2018, când nu existau prea multe astfel de soluții, așa că și-a făcut propria lui afacere unde să-și facă o cafenea pe roți.

Marian a pornit Social Van cu 4.000 de euro, câteva scule și echipamente împrumutate și zero experiență în domeniu. Avea o legătură tangențială cu HoReCa, unde lucrase pe partea de vânzări de băuturi, dar în rest totul era de domeniul necunoscutului.

Acum, la aproape 6 ani de business, Marian are o echipă de 6 persoane, majoritatea cu experiență în industria ospitalității, unii chiar cu 15 ani de domeniu în spate, ceea ce i-a ajutat să depisteze mai rapid nevoile clienților.

”Acum, dacă vine cineva și ne cere să îi construim o cafenea mobilă sau un cocktail bar, noi știm exact cum trebuie să arate în interior fluxul de lucru, care va scuti viitorii antreprenori de multe bătăi de cap. De acestea din urmă ne-am lovit şi noi atunci când am lucrat în HoReCa şi acum ne este foarte uşor să implementăm aceste fluxuri. Mai mult decât atât, contează foarte mult că vorbim aceeaşi limbă ca antreprenorii care ne calcă pragul atelierului, astfel fiind mai uşor procesul de construcție, iar ei au o încredere mai mare în noi şi în serviciile noastre.”

Social Van a apărut fix în perioada în care industria food truck-urilor era în plină ascensiune, în România începeau să se organizeze evenimente dedicate acestora, și apăreau și parcuri speciale pentru food trucks, unde le puteai parca și food truckerii puteau vinde când nu erau la festival.

În prezent, Marian poate spune că cele mai multe cereri pe care le-au primit au fost pentru cafenele mobile, iar la o mică distanță sunt restaurantele mobile, fiecare cu specificul lui.

”Am construit rulote pentru burgers, pizza, preparate din peşte, dar şi deserturi: waffles, clătite şi alune prăjite.”

Deși au construit atât de multe afaceri pe roți, Marian spune că cel mai mult îi bucură, în echipă, când reușesc să finalizeze un proiect diferit de cele cu care s-au obișnuit deja.

”Nu sunt manuale despre cum să construieşti rulote comerciale, mai ales cele care necesită tratamente speciale, iar satisfacția este foarte mare atunci când le vedem plecând din atelierul nostru. De exemplu, am încorporat cuptoare pe lemne în autoutilitare pentru o companie ce îşi desfăşoară activitatea în UK, dar am făcut și o serie de 11 ataşuri făcute special pentru nişte scutere ce urmau să fie puncte mobile pentru servit cafea, bere si prosseco.”

O afacere pe roți pare foarte apetisantă și poate avea mirajul unui business mai boem, de aceea am vrut să aflăm de la Marian și cât costă o mașină cu care să pleci la drum în afacere.

”Prețul de bază pleacă de la 13.650 EURO + TVA iar costul final este dat de lista de extraopțiuni pe care o putem la dispoziție tuturor colaboratorilor noştri sau complexitatea design-ului interior și exterior. Fiecare afacere este diferită, iar nevoile antreprenorilor sunt foarte diverse. Sunt persoane care aleg să facă mobilierul la noi, ori chiar să achiziționăm noi şi partea de echipamente. Practic, vor o afacere la cheie, acesta fiind şi modul nostru preferat de a lucra. La finalul contractului, antreprenorii pleacă de la noi cu o rulotă gata echipată pentru o zi de lucru.”

Pe lângă partea de realizare și accesorizare, echipa Social Van are și serviciul de închiriere rulote. În fiecare an încep cu 3 rulote, iar spre finalul anului nu mai au niciuna, pentru că oamenii care aleg să le închirieze ajung să le și cumpere.

”Acest lucru se întâmplă deoarece se obişnuiesc cu genul acesta de afacere, văd ce le poate oferi şi atunci aleg să facă investiția finală. Interesul fată de segmentul acesta creşte de la an la an, pentru că este genul de afacere care îți oferă o anumită libertate şi mobilitate. Cu o organizare bună, poți bifa cele mai importante evenimente culinare din România, lucru pe care nu îl poți face dacă ai o afacere fixă.”

Social Van, prin experiența anterioară a echipei și cea cumulată în afacerea actuală, reușesc să găsească soluții de spațiu și accesorizări. Au creat o scară retractabilă la un food truck, au reușit să extindă zona exterioară a rulotelor ”Westfalia”, modelul lor de bază: ”aceasta oferă o nouă dinamică rulotei, deoarece poate fi convertită în zonă de lounge, unde se pot pune nişte scaune de jur împrejur pentru oaspeți. O altă opțiune ar fi să fie transformată într-un al doilea punct de lucru, cum ar fi o stație de bar, sau pur şi simplu o altă zonă de servire.”

Dacă inovarea și optimizarea spațiului sunt două aspecte pe care le stăpânesc, am vrut să știm dacă au avut și vreo cerere pe care nu au putut s-o onoreze vreodată.

Dar Marian ne spune cu încredere că: ”spunea cineva odată că totul pare imposibil, până când cineva îl realizează pentru prima dată. Cum am spus şi mai sus, nu există un manual după care să ne ghidăm, iar rolul nostru în esență este acela de a găsi soluții. Chiar acum lucrăm la un proiect foarte interesant, o masina de înghețată englezească, care ne-a dat cel mai mult de furcă până acum, însă încetul cu încetul, aceasta va avea parte de strălucirea de odinioar㸠chiar dacă acest lucru înseamnă mai multe ore de muncă pentru noi.”

Volumul de muncă la Social Van se traduce prin cereri lunare, care se intensifică în perioada verii, când au loc și marile evenimente outdoor.

În acest context, au reușit să ajungă în 2023 la o cifră de afaceri de 160.000 de euro, iar cel mai bun an de până acum a fost în 2022, unde au avut cifra de 190.000 de euro.

Pentru 2024 planurile sunt clare, să crească echipa și producția, pe fondul creșterii interesului pentru astfel de mașini. Din contactul cu viitorii antreprenori ai industriei mobile de HoReCa, Marian a putut să traseze la final și niște tendințe în domeniu:

”Micşorarea numărului de preparate de pe meniul locațiilor mobile, acestea fiind concentrate pe a oferi un produs excepțional. Era în care dintr-o rulotă primeai burgeri, pizza, paste, cocktail-uri, bere şi cafea începe uşor, uşor să apună şi să facă loc afacerilor single product în care atenția cade pe modul în care acel product poate să fie prezentat în cea mai bună versiune a sa posibilă.”


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.