Rezultatele arată că, în perioada carantinei COVID-19, s-a dublat numărul serviciilor accesate digital. „

Dacă, în general, consumatorul român obișnuit accesa deja digital unul sau două servicii diferite, în timpul carantinei, utilizatorii au folosit online, în medie, trei-patru servicii diferite”, notează Alexandru Filip, Partener Coordonator al biroului McKinsey & Company din București și Lider al McKinsey DnA (Digital and Analytics) Practice în Europa Centrală.

În ceea ce privește tipurile de servicii digitale la care consumatorii români au recurs, cele bancare și de telecomunicații sunt cele mai folosite; 38% dintre români au declarat că au utilizat cel puțin un serviciu digital din aceste două sectoare în timpul carantinei COVID-19, iar 19% dintre consumatori au început să le folosească începând din această perioadă de carantină.

Serviciile digitale sunt folosite și de oameni din orașele mici

Pe de altă parte, doar 14% dintre români au accesat digital servicii din sectorul asigurărilor, respectiv aferente sectorului public.

Un alt rezultat al sondajului arată că, în prezent, creșterea utilizării serviciilor digitale este semnificativă pentru toate categoriile de vârstă și pentru toate regiunile geografice, nemaifiind valabilă doar pentru early adopters, care înainte erau reprezentați de tinerii profesioniști din orașele mari.

Înainte de carantina COVID-19, grupele de vârstă cuprinse între 18-24 de ani și 35-44 de ani erau cel mai bine reprezentate în ceea ce privește adopția digitală, cu 69%, respectiv 65%.

Rata de adopție a crescut la 76% pentru serviciile digitale

Acum, pentru ambele categorii de vârstă, rata de adopție a crescut la 76%. În plus, în această perioadă, rata de adopție digitală a crescut semnificativ pentru consumatorii între 45 și 64 de ani deoarece există mai multe stimulente pentru utilizarea serviciilor digitale datorită riscurilor medicale crescute generate de factorul vârstă.

Mai mult, 65% dintre românii care locuiesc în orașe mici și în zone rurale au utilizat cel puțin un serviciu digital în ultimele 6 luni.

Telefoanele mobile sunt cele mai populare dispozitive folosite pentru accesarea de servicii online, 62% dintre români utilizându-le ca dispozitiv principal. Conform răspunsurilor, odată ce adoptă experiența digitală, 37% dintre consumatori au declarat că sunt foarte mulțumiți, în timp ce 56% au fost mulțumiți.

În ciuda creșterii folosirii serviciilor digitale de către români, mai este loc pentru a atrage mai mulți utilizatori în această zonă. Comparativ cu utilizarea serviciilor digitale la nivelul Europei Centrale și de Est, există un potențial semnificativ de dezvoltare pentru majoritatea industriilor din România: cea bancară, a asigurărilor și sectorul public au cel mai mare potențial de creștere, între 1,7 și 2,6 ori.

Jumătate din consumatori au vrut să acceseze un serviciu online, dar nu exista

În domeniul utilităților și al produselor de băcănie, accesarea digitală a serviciilor mai poate crește de până la 1,2 ori. Mai mult, între 31% și 52% dintre consumatori au trăit cel puțin o dată experiența de a avea nevoie de un serviciu, dar nu l-au accesat online.

Complexitatea experienței de utilizare, lipsa de încredere și indisponibilitatea serviciului sunt obstacole care îi împiedică pe consumatorii români să recurgă la servicii digitale atunci când au nevoie de respectivele servicii.

"COVID-19 este, în primul rând, o provocare umanitară globală. Încă nu putem prevedea cum vor evolua lucrurile. Companiile din întreaga lume trebuie să acționeze prompt pentru a-și proteja angajații, clienții, lanțurile de aprovizionare și rezultatele financiare. Cu o rată accelerată a adopției digitale, noua normalitate aduce schimbări pentru companiile din toate sectoarele. Un lucru important pentru companii este ca acestea să-și intensifice procesul de transformare și să parieze într-o măsură mai mare pe canalele digitale. Digitalizarea în sine satisface așteptările clienților, dar nu le depășește, ceea ce nu generează loialitate în rândul acestora. Companiile ar trebui să urmărească să adopte digitalizarea integrală, din perspectiva nevoilor afacerii, dar si din perspectiva tehnicilor de design thinking. Astfel este îmbunătățită experiența clienților, specifică fiecărei industrii, și se obțin rezultate financiare mai bune", a concluzionat Partenerul Coordonator al biroului McKinsey & Company din București și Lider al McKinsey DnA (Digital and Analytics) Practice în Europa Centrală.

Sondajul a fost efectuat în cursul lunii mai 2020 și a inclus peste 1200 de respondenți. Toate rezultatele au fost ajustate în funcție de datele socio-demografice și de cele privind utilizarea Internetului pentru a fi relevante pentru întreaga populație din România cu vârste cuprinse între 18 și 80 de ani.