Interviul cu Romanița Iovan este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.


Ai spune că Romanița Iovan nu are nevoie de multe introduceri. Dar cât de multe știi, de fapt? Are 58 de ani, s-a lansat ca manechin și fotomodel , a pornit o afacere în lumea modei cu numele ei, iar ulterior s-a dezvoltat în imobiliare, dar și în lumea produselor de beauty printr-o colaborare cu o firmă mică din Cluj-Napoca.

Deși apare des pe micile ecrane sau în publicațiile mondene, am realizat înainte de interviu că nu știu mare lucru despre ea. Și am vrut să descopăr aceste aspecte din perspectivă de business, așa cum o facem pe start-up.ro. Aceasta este o incursiune diferită în lumea antreprenoarei Romanița Iovan.

Romanița Iovan a pornit la 26 de ani și a făcut un brand numit după ea - Romanitza. Are un business în imobiliare și unul în zona de beauty.

„Mi-am dorit să fiu independentă de mică. Am ales un drum plin de curaj și perseverență la 26 de ani, pe ideea de a crea propria mea casă de modă”, își amintește ea.

Spune că momentele de început au fost frumoase. A dat de antreprenoriat, deși pe vremea aceea nu se numea așa, când a făcut un calendar pentru o companie de copiatoare în 1991, primul calendar profesionist făcut în România. Și așa a avut fondurile pentru a crea prima sa colecție de modă.

Provocările începutului

Afacerea a crescut treptat, dar prima provocare a venit în 1996, la 5 ani după ce crease brandul. A vrut să-și facă un mic sediu. Dar până la urmă a creat un imobil de birouri și spune despre sine că s-a simțit ca un pionier în industria imobiliară.

„Am început treptat, iar în 1998 ajunsesem la o clădire cu patru niveluri. Așa m-am întâlnit cu o companie mare care a vrut să se mute în clădire și am semnat cu ei un contract de închiriere. De la un sediu de casă de modă s-a transformat într-un imobil de birouri”, explică Romanița Iovan. A urmat o perioadă pe care nu o anticipase, dar pe care a îmbrățișat-o, cu 15 ani de credite, provocarea de a construi o afacere în imobiliare pentru care nu se pregătise, dar spune că a meritat.

Evoluția afacerilor și lupta de a nu te plictisi

Afacerea a avut și suișuri și coborâșuri, dar antreprenoarea spune că mereu a vrut să-și dea noi provocări.

„Nu am vrut să mă plictisesc niciodată și să mă plafonez. Dacă la început am pornit cu mulți angajați, astăzi am început să gândesc altfel, să externalizez multe dintre activități, inclusiv producția”, spune Romanița Iovan.

Lucrează cu mai multe ateliere pentru a face producția pentru casă de modă, s-a dezvoltat și în imobiliare, iar de curând s-a asociat cu o companie din industria de beauty din Cluj, unde a creat o linie de cosmetice ce-i poartă numele.

„Mi-am dat noi provocări ca să nu mă plictisesc. Dacă ajung să mă plictisesc schimb. Așa m-am plictisit de producție și am externalizat. Aici în România nu poți să crești extraordinar de mult în domeniul fashion-ului și tot ajungi să te plafonezi. Atunci am zis, hai să dezvoltăm afacerea imobiliară”, explică ea.

„În momentul de față fac propriul management administrativ al acestui imobilar. Chiar dacă sunt proprietar, mă ocup eu personal, luându-mi lângă mine firme specializate pe fiecare domeniu, astfel încât să am întotdeauna informația clară a ceea ce se întâmplă zi de zi cu imobiliul”, mai spune ea despre implicarea în zona de real estate.

În pandemia s-a dezvoltat și în zona de beauty cu o întâlnire pe care o asociază cu destinul. „M-am asociat cu un startup din Cluj pe produse de beauty, ceea ce vine ca o încununare a ceea ce am parcurs de-a lungul timpului, ocupându-mă de femei în general.”, spune creatoarea de modă.

A ajuns în pandemie la un show privat de fashion, la Fashion Week la Cluj-Napoca pe vremea când toate evenimentele aveau limitări de public. Așa a dat de o companie fondată de două „doamne” cum le numește, care sunt doctori în farmacie și chimie, profesori universitari la Facultatea de Medicină din Sibiu la secțiunea dermato-cosmetică. „Ele mi-au propus această asociere. M-am dus la un festival de modă cu ușile închise și am venit acasă cu un proiect frumos, care într-un an a început să-și ia zborul”, povestește ea. Business-ul se numește Infinitum Cosmetics și colecția se numește Infinitum by Romanița Iovan, pentru că a investit în business.

Reinventarea permanentă

Pandemia și ultimii ani au adus și nevoia de reinventare pentru Romanița Iovan, așa cum a făcut-o și în trecut. „Am fost întotdeauna o clasică la vestimentație. Mi-a plăcut mult stilul clasic, chiar dacă el este adus înspre modern. Dar nu am fost adepta vânzărilor online sau comunicarea pe rețele sociale. Dar am făcut-o și m-am reinventat”, spune antreprenoare.

Astfel, și-a intensificat activitatea pentru site, a lansat o linie mai accesibilă. Și a investit mult în afacere și în oameni.

„Am vrut mereu să mă înconjur de oameni foarte bine pregătiți pe fiecare domeniu. Am pornit de mică, luând în calcul nu neapărat meseria pentru care mă pregătisem în facultate, ci meseria pentru o am de făcut azi”, spune Romanița Iovan.

Așa a făcut și la început, când s-a bazat pe angajatele de la centrul de creație UCECOM unde lucrase și ea, a căutat specialiști mereu. Deși spune că se consideră vinovată că uneori a centrat și a dat cu capul.

„Am făcut de toate la început, mă aprovizionam, făceam prețuri, eram alături de cliente de fiecare dată, mă ocupam de producție, făceam salarii. La un moment dat am realizat că e prea mult pentru mine, deși și astăzi mă trezesc după 30 de ani că fac lucruri pe care le făceam în trecut”, spune Romanița Iovan.

Sfatul pentru antreprenori

Pentru alți antreprenori, Romanița Iovan spune că trebuie să știe ce vor de la viață. „A fi antreprenor nu e ușor. E o mare bucurie, dar și o mare responsabilitate. Sunt multe sacrificii. Eu m-am bucurat să pot face sacrificiile acestea pentru că eram tânără, nu aveam familie și m-am dedicat carierei. Dar trebuie să ai un plan, să fii organizat, să ai un talent, un skill, să fii serios, comunicativ și extraordinar de perseverent”, explică ea.

Iar când se gândește la ce sfat și-ar fi dat ei acum, gândindu-se la începuturi, spune că s-ar sfătui să-și aleagă bine oamenii cu care te aliniezi și să te asociezi.

„Nu e bine să te înconjuri de prieteni, pentru că relația cu ei e diferită de relația pe care o ai ca antreprenor vizavi de de un angajat . Poți să gândești uneori cu sentimentele, dar tu trebuie să gândești cu creierul. Poți să-ți faci rău ție, afacerii sau acelui prieten”, explică ea. De altfel, în antreprenoriat trebuie să fii strict și exigent, atât cu tine, dar și cu oamenii cu care lucrezi.

Nevoile unui antreprenor de la o bancă

Romanița spune că nu s-ar fi putut dezvolta fără bănci. „Am plecat în afaceri doar creditată de către bănci. Timp de 30 de ani am făcut asta și am și azi credite care mă ajută la aprovizionare”, spune antreprenoarea.

Consideră că nu te poți dezvolta fără bănci pentru a crește rapid, dar trebuie să fii serios ca antreprenor, cu toate la zi.

Întrebarea inversată

La finalul fiecărui interviu din această serie îi provocăm pe antreprenori să-și pună singuri o întrebare. Uneori chiar și să răspundă la ea.

Romanița Iovan se întreabă „a meritat tot sacrificiul?”. Se emoționează când spune asta. Pentru că spune că a făcut sacrificii pentru a fi antreprenor și s-a transformat.

„M-am înconjurat de activități și ele m-au înconjurat pe mine. Chiar dacă sunt tânără și acum la 58 de ani, mi-am sacrificat tinerțea. Mai am câțiva ani și aș vrea să-mi pot lua tinerețea înapoi și să recuperez ceea ce nu am făcut atunci. Dar mai durează până să dau răspunsul dacă a meritat sau nu”, spune Romanița.