FintechOS, furnizor global de tehnologie pentru instituții bancare, de asigurări și alte servicii financiare, a ridicat o rundă de investiții de tip Serie B de 60 milioane de dolari pentru a-și continua dezvoltarea. Finanțarea a fost condusă de Draper Esprit, cărora li s-au alăturat Early Bird, OTB Ventures, Gapminder Ventures si Launchub.


Fintech OS funcționează ca un fel de Windows pentru sistemul bancar sau de asigurări. Astfel, băncile pot implementa sisteme moderne, precum aplicații sau servicii de creditare noi, fără să dezvolte de la zero, bazându-se pe o infrastructură deja creată de Fintech OS.

Suma de 60 milioane de dolari va fi utilizată pentru a consolida poziția companiei în Europa și Marea Britanie și pentru a susține extinderea companiei în zona Asia-Pacific, Orientul Mijlociu, Africa și America de Nord. FintechOS are în plan să deschidă în următorul an - un an si jumatate birouri in SUA, Dubai și Singapore. De asemenea, investiția va fi utilizată pentru dezvoltarea tehnologiei FintechOS prin soluții bazate pe inteligență artificială și machine learning.

Fintech OS urmărește extinderea și spre alte zone în afară de cea bancară și cea de asigurări, pentru că serviciile financiare devin de interes pentru o mulțime de industrii.

„Când dezvolți ca operator economic o bază de clienți mare, de milioane de consumatori, piața aceea este o piață pe care tu ar trebui să o poți să o deservești cu soluții integrate, cu soluții complexe, care includ servicii financiare”, explică Sergiu Neguț în cadrul interviului cu start-up.ro.

Practic, Fintech OS se uită pe termen mediu și lung și la dezvoltări alături de industria telecom, despre care crede că e foarte pregătită să introducă soluții de tehnologie financiare. De asemenea, industria de retail poate să se dezvolte în această zonă, în care să ofere soluții de finanțare proprii direct în magazine.

„Toate companiile care vând utilități au milioane de consumatori cărora pot să le vândă servicii suplimentare integrate care să le crească veniturile și să faciliteze accesul la servicii pentru utilizatorul final”, spune cofondatorul Fintech OS.

O rundă de tip Serie B foarte mare

60 de milioane de dolari investiție Serie B reprezintă o rundă mare atât pentru Europa, cât și pentru Statele Unite.

Runda medie de Serie B în SUA e de 24 de milioane de dolari, iar în Europa e și mai mică. Așadar, Fintech OS a reușit să „ridice”, așa cum e terminologia specifică domeniului, o rundă aproape triplă față de medie.

„Am vrut să luăm o rundă mare, aproape maximum de o rundă pe care ne-o putem permite la momentul respectiv, tocmai pentru că vrem să concurăm într-o piață unde sunt și alți jucători care au făcut niște runde de finanțare de tip Serie C sau Serie D. Dacă noi pornim la drum în piață ca să atacăm piața globală trebuie să ne batem cu arme egale”, explică Sergiu Neguț.

Fintech OS a pornit de la dorința de a ridica o rundă de minimum 30 de milioane de dolari care să le ofere libertate de mișcare pentru creștere, dar au fost pregătiți pentru o investiție și mai mare. E important ca un startup să știe exact ce investiție are nevoie, iar dacă primește mai mult, cum o folosește.

Cum a atras Fintech OS Draper Esprit - sute de investitori evaluați

În viața unui startup, momentul obținerii unei investiții înseamnă un full time job. Pentru Fintech OS a însemnat discuții cu 130 de fonduri care erau interesate până la găsirea celui potrivit. Am vrut să aflu mai multe despre acest aspect și de ce e extrem de important să alegi în funcție de expertiza investitorului.

„Orice relație pe termen lung începe cu o primă bună impresie. Am avut o bună impresie de la primul contact cu Draper Esprit. Drumul de a ne găsi e un drum în care fiecare fond intervievează sute de companii. Fiecare companie stă de vorbă cu o mulțime de fonduri”, explică Neguț.

Fintech OS a avorbit cu 130 de fonduri pentru ca acestea să fie investitor ancoră, adică cel principal, în Seria B. Cofondatorul Fintech OS spune că e vorba de un volum mare de muncă, mai ales că Fintech OS activează pe un domeniu foarte specializat în zona de B2B cu tehnologie pentru un domeniu complex, așa cum este banking-ul.

Românii s-au uitat la un fond care să înțeleagă tendințele, să știe care sunt jucătorii pe val și de ce, ce merge și ce nu merge.

„Cred că principalul lucru pe care l-am văzut la Draper Esprit e faptul că înțeleg spațiul de tehnologie pentru servicii financiare la fel de bine ca noi, poate uneori mai bine ca noi, deci avem ce învăța. În egală măsură, faptul că înțeleg și au o capacitate demonstrată de a sprijini startup-uri la bine și la greu pe o perioadă lungă de timp cu referințe concrete”, spune Neguț.

Practic, în momentul când au găsit Draper Esprit și au realizat cât de bine știu piața serviciilor financiare, s-au oprit din a mai căuta investitori.

Unde este Fintech OS astăzi?

Fintech OS a ajuns într-un moment în care veniturile recurente se dublează la fiecare 12 luni și se așteaptă să păstreze acest ritm. Compania românească are trei birouri, la Londra, Amsterdam și București. Dacă la București e mare parte din echipa tehnică, Londra și Amsterdam sunt birouri comerciale.

„Avem vreo 40 de clienți care e un lucru extraordinar pentru o companie atât de tânără, mai ales că vorbim de bănci și asiguratori, nu IMM-uri. Avem afaceri cu ei în probabil vreo 20 de piețe, cea mai mare parte în Europa”, explică Sergiu Neguț.

Ca dezvoltare, Neguț spune că Fintech OS vrea să ajungă în mai multe locuri din Europa, cum ar fi Germania, unde nu sunt prezenți în momentul acesta, dar și pe piețe globale, cum ar fi SUA sau Asia.

„În plus față de asta, tehnologia noastră se pretează în a fi implementată nu doar de noi, ci și de partenerii noștri sau de echipele interne. Creșterea pe orice meridian a numărului de consultanți Fintech OS, de cetățeni care sunt echipați să lucreze cu tehnologia e o prioritate”, spune Neguț.

Investiția se va duce și în tehnologie

Investiția de 60 de milioane de dolari nu e doar despre extindere globală, ci și despre a fi în pas cu tehnologia, pentru că Fintech OS acționează într-un spațiu în continuă mișcare.

„Vrem să fim prezenți pe o listă la clienții la care am putea să intrăm în infrastructura lor cât mai bine cu o tehnologie cât mai ușor de utilizat și cât mai ușor conectată cu orice alte soluții tehnologice, fie că vorbim de un sistem de core banking vechi de 70 de ani și care a suferit o evoluție permanentă și pe care clienții noștri nu vor să-l schimbe, ci să construiască deasupra lor, fie că vorbim de structuri fintech care permit interconectarea, o anumită profilare de clienți. Spațiul este uriaș”, explică reprezentantul Fintech OS.

Ca să facă acest lucru, Fintech OS trebuie să investească în oameni care un sunt doar buni tehnic, ci înțeleg și piața, pentru că trebuie să știe cum poate să fie folosită tehnologia de clientul final.

Practic, de aici vine și denumirea de „OS”, un sistem de operare pe baza căruia Fintech OS să se integreze cu clienții din bănci. „Trebuie să avem soluții preconstruite în Fintech OS, pentru ca un client să poată să o ia aproape de pe raft și să o cupleze în business-ul lui și după aceea să o poată extinde cu alte soluții”.

Din acest motiv, focusul Fintech OS se bazează pe soluții low code și no code, cuvinte foarte prezente acum în spațiul tehnologiei. Dar ce înseamnă ele?

No Code sau Low Code?

Sergiu Neguț spune că într-adevăr, no code și low code existau și până acum, dar nu erau denumite astfel. Acestea sunt soluții self service, prin care băncile sau asiguratorii să poată să se cupleze la soluții fără să dezvolte intern foarte mult cod.

„Puteam să facem operațiuni pe MS Dos, a apărut Windows și lucrurile au devenit mult mai ușoare. Asta e și metafora cu Fintech OS. Hai să creăm acel sistem de resurse integrate care să permită dezvoltarea supraaccelerată a unor soluții mai complexe, mai prietenoase pentru utilizator”, explică Sergiu Neguț.

„În loc să codezi, intri într-o aplicație care-ți permite să creezi, să configurezi și să modifici fluxuri și structuri de date. Asta înseamnă două direcții: direcția no code înseamnă că nu scrii nicio linie de cod. Direcția low code înseamnă că pentru anumite lucruri care nu sunt încă prinse în platformă sau nu vor fi prinse niciodată, pentru scrierea de API-uri ca să te integrezi cu programe preexistente, scrii cod, dar cea mai mare parte a funcționalităților le faci prin configurare și dezvoltarea sistemului”, spune Neguț.

Ce înseamnă o infrastructură bancară modernă?

Digitalizarea băncilor înseamnă ca acestea să fie pregătite pentru toate nevoile clienților într-un mod flexibil și rapid. Transformarea digitală e infinită, nu are un început și un final.

„Cred că am trecut de etapa în care băncile aveau un program de digital transformation în care credeau că există un început și un sfârșit. E foarte clar că digital transformation e un continuum fără final în care la fiecare iterație tu produci noi aplicații, noi soluții, mai integrate, mai aproape de clienți, care respectă noi reglementări. Nimic nu e final”, explică fondatorul Fintech OS.

„Vedem situații interesante în care jucători care au pornit cu un avans digital considerabil, dar care nu au mai investit la fel de susținut în ultimii ani, iar soluțiile lor au ajuns să fie la fel de ok sau rămase în urmă față de soluții lansate între timp de bănci care în urmă cu doi ani nu aveau așa ceva și care cu ajutorul Fintech OS au lansat un număr de aplicații care să le dea o prezență digitală mai bună”, spune acesta.

„Consumatorul vrea acum de toate. Cont curent, investiții, depozit, lucruri pe durată mai mare, împrumut ipotecar, investiții pe mai multe piețe, acces la mai multe soluții financiare, cuplare în aceeași interfață de soluții de banking și de asigurări. Dacă am o companie, vreau să o administrez din același loc”, mai explică Neguț nevoile clienților.

Practic, orice bancă trebuie să aibă o tehnologie versatilă și permisivă la integrări nenumărate cu orice alte soluții.

De asemenea, pandemia a adus nevoia de digitalizare extinsă. Cu toate acestea, Sergiu Neguț consideră că orice jucător mare trebuie să aibă un continuum de produse și servicii de care omul secolului XXI are nevoie astăzi.

„Acest „pentru toată lumea” înseamnă că jucătorii tradiționali nu mai trebuie să se pregătească pentru Milennials sau Gen Z, ci pentru toată lumea. Din punct de vedere al serviciilor digitale și cei cu păr alb în barbă sunt la fel de dornici să primească o ofertă digitală”, explică el.

Pentru acest lucru, Fintech OS se adaptează în funcție de nevoile clienților. Cu unii lucrează la nivel de consultanță, mai sunt și implementări făcute de echipe Fintech OS sau total independent de angajații băncii.

Pentru extindere, Sergiu Neguț explică faptul că Fintech OS are nevoie de consultanți, fie că e vorba de cei interni, fie de firme externe de tehnologie care să recomande și să implementeze Fintech OS în organizație. Iar acest lucru e o prioritate pentru Fintech OS.

De la Softelligence la Fintech OS

Un lucru pe care mulți nu-l mai știu acum despre Fintech OS e că această companie finanțată cu 74 de milioane de dolari a pornit mai întâi ca un proiect din cadrul unei alte firme, Softelligence, fondată de frații Blidăruș. Softelligence dezvolta soluții software, dar era o firmă de servicii, nu de produs.

Am discutat cu Sergiu despre momentul când au decis că e timpul ca Fintech OS să crească singur.

„Eram conștienți că dacă vrei să dai cele mai bune șanse unui produs de tehnologie, soluția de a-l incuba într-o companie de servicii, să-l ții legat acolo, e una dintre cele greșite”, explică Neguț. El spune că decizia a fost luată mult mai devreme decât o iau alte companii.

În plus, decizia a fost luată și pentru că o companie de servicii, așa cum era Softelligence, trebuie să fie profitabilă, dar are o anumită evaluare. În timp ce o companie de tehnologie pur-sânge nu trebuie să fie neapărat profitabilă, mai ales la început, ci să accelereze dezvoltarea și să aibă acces la investiții.

„E un lucru greu de făcut de antreprenorii din business-ul tradițonal pentru că nu vor nici să renunțe la una, nici la cealaltă. Orice echipă puternică de VC va dori să vadă de la bun început o echipă dedicată, condusă de un antreprenor care e dedicat trup și suflet în treaba aceasta. Teodor Blidăruș a renunțat la Softelligence și a plecat în Fintech OS, iar Softelligence a rămas să fie condus de Adrian Blidăruș. Softelligence s-a dezvoltat separat ca o firmă de servicii”, explică Sergiu Neguț.

Momentul separării de Softelligence a fost când au avut primele implementări cu un prototip la un client și primele mici venituri.

De la investitor la antreprenor full time în Fintech OS

Sergiu a intrat prima oară în Fintech OS ca investitor. I-a plăcut proiectul, dar și-a dat seama că pentru succes e nevoie de o implicare mai mare. Așa că a decis să fie antreprenor full time în Fintech OS. Spune că a făcut-o dintr-un „amestec de frică și dorință”.

„Pe de o parte mi-am dorit foarte mult să înțeleg, să fac parte dintr-o companie de tehnologie finanțată VC ca să înțeleg care sunt mecanismele și cum se poate face tot traseul de creștere accelerată cu finanțare externă, după care m-am temut că dacă nu mă bag eu, prin cunoștințele pe care le-am acumulat despre tipul ăsta de tranzacții de-a lungul timpului, nu vom putea gestiona rundele de finanțare”, spune Neguț.

Astfel, Neguț s-a implicat full time în povestea Fintech OS, care a trecut deja prin două runde de finanțare, de 14 milioane de dolari și acum 60 de milioane de dolari, pentru evoluția globală.