Sfatul meu este...
A trecut ceva timp de când nu am mai purtat o conversație cu voi și s-a întâmplat multe între timp în jurul nostru. Dar astăzi vreau să vin cu un sfat.
Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 6 octombrie 2020. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!
Mai degrabă, aș zice că vreau să vorbim despre sfaturi și despre cum e bine să le cereți din toate părțile atunci când sunteți la început, despre cum să nu vă bazați doar pe sfaturi doar dintr-o singură sursă, despre cum să le cerneți pe cele proaste de cele bune.
Scriu aceste rânduri pentru că sunt ușor sătul să văd lansări pripite de startupuri pe plan local, sunt sătul să primesc cereri de interviu scrise cu picioarele, sătul să văd idei bune implementate prost scufundându-se la câteva luni după crearea unui produs.
În primul rând, înainte de a lansa oficial un business sau un startup, întreabă cât mai mulți oameni cu experiență pe piața pe care o țintești despre greutățile pe care urmează să le întâmpini pe respectiva piață. Nu știe nimeni mai bine cum se simte o lovitură decât cel care le tot primește de câțiva ani și cumva e încă în picioare și cu zâmbetul pe buze în întâlnirile cu investitorii. Ți-e rușine să mergi la viitorul tău competitor? Nu trebuie să-ți fie - doar asigură-te că te-ai orientat către cineva care e conștient că o piață fără o concurență sănătoasă e o piață pe moarte. S-ar putea să fii surprins de ajutorul pe care îl poți primi până într-un anumit punct.
Apoi, nu te limita la a cere sfaturi legate doar de domeniul tău de activitate. Un business nu stă doar în produsul pe care acel business îl oferă. Stă în echipă și în experiența de management a echipei, în marketing făcut cu cap, într-o comunicare bună cu presa, în managementul deștept al resurselor, în parteneriate, legislație. Întreabă în toate părțile și din toate domeniile. Întreabă pe cineva dacă știe pe cineva care te poate ajuta pe un domeniu la care tu nu ai acces. Întreabă ca și cum domeniul tău de activitate ar fi obținerea de sfaturi bune.
Acum că ai pus toate întrebările, cum faci să alegi doar răspunsurile care te pot ajuta cu adevărat? Majoritatea celor care îți vor da sfaturi proaste nu sunt rău intenționați, dar e tendința umană de a ne întinde mai mult decât ne permite plapuma. De asta e bine să aplici o regulă care e de aur în presă: confirmă informația din cel puțin trei surse. Un alt filtru ușor de aplicat este următorul: nu lua de bune sfaturile unei persoane care nu te întreabă nimic. Nu poți vorbi aplicat și cu încredere despre un lucru decât dacă îl cunoști în detaliu și nu îl poți cunoaște în detaliu decât dacă întrebi cât mai multe (Lucrul aici fiind afacerea ta).
În ultimul rând, nu întreba de dragul de a întreba. Aplică ce înveți. Țin minte că în liceu dezvoltasem o capacitate extraordinară de a pune întrebările corecte în timpul orelor, întrebări care aduceau expresii mirate din partea profesorilor și colegilor și chiar și note bune. Problema e că nu mai stăteam să analizez și răspunsurile primite, să stochez și informația care îmi era oferită la schimb. Mă simțeam atât de deștept că puneam cele mai bune întrebări până când mi se dovedea cât eram de prost când mi se cerea să aplic răspunsurile. Notează-ți sfaturile bune cât sunt proaspete și aplică ce ai învățat imediat - nu aștepta ”momentul potrivit”, pentru că tot ce vei face va fi să bați pasul pe loc.
Și cam atât. Nu uitați că noi, la start-up.ro, suntem mereu deschiși la discuții. Abordați-ne, dar nu o faceți ca și cum vă datorăm ceva, nu o faceți în timpul nostru liber sau la ore neortodoxe, nu o faceți cu aroganță și nu vă supărați când vă punem întrebările ”de jurnalist”.