Smally este un business fondat în august 2018 de Georgiana Ropotă și la care s-a adăugat Bogdan Sîrbu în 2020. De la o cifră de afaceri de aproximativ 20.000 de lei în primul an, estimarea pentru 2020 arată o cifră de 226.512 lei și aproape o dublare în 2021, pe fondul producției proprii de haine pentru copii. Noi am discutat cu echipa Smally despre evoluția unui business mic pentru copii mici și trecerea de la simplu importator și distribuitor la producător.

Magazinul online www.smally.ro vinde haine pentru copii, de la îmbrăcăminte de tot felul, până la încălțăminte, jucării, accesorii sau rucsacuri. Pe site-ul lor aceștia vând și produse de la branduri diferite, dar și produsele lor proprii, prin începerea producției.

Primii ani ai afacerii

Georgiana Ropotă a fondat business-ul în 2018, iar în 2020 s-a alăturat și Bogdan. Pe lângă Smally, Georgiana lucrează de 15 ani în companii multinaționale de IT. A trecut prin mai multe departamente, iar cele mai importante experiențe ale ei au fost cel de HR director pentru un birou cu peste 700 de angajați și altul a fost de delivery lead pentru proiecte IT.

Smally nu e prima ei inițiativă antreprenorială, în 2010 fiind fondatoarea unei grădinițe.

Bogdan are o agenție media de 3 ani și a ajuns să lucreze alături de Georgiana în urma unei recomandări. „După doi ani în care am avut una dintre cele mai bune colaborări de tip agenție-client, am ajuns să devenim parteneri pentru Smally. Acum formăm o echipă foarte frumoasă și încercăm să transformăm brandul Smally într-unul dintre cele mai puternice pe piața din România din zona de baby and children clothing”, spune Bogdan.

Ideea pentru Smally a pornit mult mai devreme față de momentul fondării din 2018. Georgiana spune că prima idee a venit în iarna anului 2014, când s-a născut fiul său cel mare.

„El nu accepta hainele groase, voluminoase și atunci am început să caut alternative la acestea pentru sezonul rece. Așa am început să înțeleg mai bine piața de produse și în special haine pentru copii. Tot așa s-a conturat și ideea business-ului actual”, explică Georgiana.

Totul a început prin comercializarea altor branduri

Smally a început prin comercializarea altor branduri și testarea mai multor piețe.

„Am testat și piața din China, dar am avut atât surprize plăcute, cât și multe neplăcute. Am avut stocuri neperformante la început, am făcut greșeli, dar în timp am învățat din ele, iar acum am ajuns la un echilibru și la o rețea pe care o folosim cu încredere. Ideea de producție a fost neîntreruptă în tot acest timp”, explică primii pași ai afacerii Smally Georgiana Ropotă.

Dar momentul cheie al afacerii a fost această transformare și ambiția de a deveni producător de haine pentru copii.

Din punctul de vedere al Georgianei, cel mai complicat lucru a fost să găsească oameni care să fie deschiși să lucreze în serii mici sau medii, fiindcă nu-și permiteau să lucreze cu stocuri de mii de bucăți. Acest lucru aduce și o problemă complicată pentru producătorii români.

„Cu părere de rău o spun, poate am avut eu neșansa de a da peste foarte mulți oameni care nu înțeleg că un parteneriat puternic se crește în timp și că numai investind timp și uneori bani poți ajunge la o variantă de succes pentru ambele părți. Un contract trebuie să fie avantajos pentru ambele părți. Întâlnesc foarte mulți oameni care caută metoda îmbogățirii peste noapte, ceea ce există foarte rar sau deloc”, explică Georgiana Ropotă problema ei antreprenorială.

Astfel, lucrează cu fabrici mici în momentul de față pentru a putea produce stocurile necesare. „Suntem conștienți că producătorii locali au nevoie de sprijin și numai ajutandu-ne între noi putem crește sau măcar să ne menținem, mai ales într-o perioadă atât de dificilă ca aceasta”, spune cofondatoarea Smally.

Ce haine cumpără românii pentru copii

Cele mai populare produse pe Smally sunt câteva modele de încălțăminte și câteva modele de jachete și salopete pentru toamna-iarna, spun cei din echipa producătorului local. Smally a crescut prin folosirea Google Ads, dar și Facebook sau Instagram, în plus, vor să strângă o comunitate de părinți în jurul unui grup de Facebook dedicat celor mici.

Echipa Smally lucrează la acest aspect cu grijă, pentru că vor să aducă în comunitate acele persoane care fac parte din targetul lor și să crească totul în mod organic. „Avem deja mii de părinți alături de noi și dincolo de faptul că ne cumpără produsele, ne oferă feedback și sunt ambasadori ai brandului”, explică Georgiana Ropota.

„Anul acesta ne-a ajutat colaborarea cu diverși micro influenceri din zona de parenting și am capitalizat foarte mult cu ajutorul acestora pe toate direcțiile”, spune fondatoarea Smally.

În ceea ce privește profilul clientului care achiziționează de pe Smally, Georgiana spune că părinții nu caută neapărat produse ieftine, cât mai cu seamă de calitate peste medie. „Profilul clientului nostru este cel al persoanelor cu studii superioare, al părintelui informat, preocupat de a alege lucruri mai puține, dar de calitate superioară”, explică aceasta.

Planurile Smally

Pentru 2021, Smally vrea să extindă gama produselor proprii și volumul producției. În plus, cei doi fondatori iau în calcul treptat și extinderea posibilă în zona offline, dar aceasta ar putea fi pusă în practică abia în 1-2 ani, iar totul depinde și de modul cum va evolua economia după pandemie.

Când vine vorba despre dificultățile antreprenoriale, Georgiana menționează că dacă ar fi să se gândească la provocările de a fi antreprenor mic în România, cea mai mare ar fi faptul că „instituțiile statului care nu înțeleg că au rolul de a sprijini antreprenorii și nu de a le pune piedici sau șicana. În trecut am vândut sau închis business-uri fiind obosită de lupta cu birocrația sau cu unii reprezentanți ai statului”.