Această cercetare s-a realizat cu ajutorul tehnologiilor Google și roboților software ce au digitalizat procesul de colectare a datelor și instrumentelor de analiză statistică.

În urma cercetării realizate, s-au putut evidenția numeroși indicatori de performanță ai magazinelor online analizate, cât și facilități oferite de către antreprenori pentru creșterea valorii percepute de client, rezultatele relevante fiind prezentate în infografic.

În 2019 am observat că antreprenorii ce dețin un magazin online sunt orientați spre a investi în digitalizarea afacerii. Aceștia sunt dispuși să investească mai mult decât în trecut pentru a reduce timpii de lucru alocați muncii repetitive”, afirmă Valentin Mănescu, development manager în cadrul Webecom.

Iată câteva din rezultatele ce detaliază starea actuală a magazinelor online din România.

Comenzile și clienții magazinelor online

  • Comenzile online au o evoluție semnificativă pe piața românească, astfel în perioada 2018-2019, magazinele online participante la cercetare au procesat în total 28.913 comenzi având listate 253.505 de produse.
  • Media de comenzi lunare a magazinelor analizate este de 275 de comenzi/ lună, listând în medie 2.414 produse per magazin.
  • 31,40% dintre magazinele analizate au sub 10 comenzi procesate lunar, acestea pot fi considerate magazine mici sau la început de drum.
  • Se poate observa faptul că magazinele online de dimensiune medie acaparează piața cu un procent de peste 50%, acestea procesând între 10 și 300 de comenzi.
  • La polul opus, există un procent de 14,30% de magazine online care au peste 300 de comenzi lunar, acestea având un mix de marketing potrivit.
  • În urma analizei făcute, 92,40% dintre magazine vând spre persoane fizice, 81,90% vând către persoane juridice, 32,40% vând în regim B2B și 14,30% vând către instituții publice.

Astfel, se observă faptul că majoritatea magazinelor online acționează pe mai multe segmente de clienți în același timp, având un public țintă variat.

Starea digitalizării magazinelor online

  • 34,28% din administratorii magazinelor online au acces la feed-uri de la furnizor, dar foarte puțini dintre aceștia le folosesc la adevăratul potențial. Din cei 21% de administratori ce folosesc import prin sistem Excel/ CSV, numai 2,9% actualizează produsele prin această metodă.
  • Cu toate că numai 9,5% adaugă produse prin sisteme digitalizate, fără să intervină manual în timpul importului, totuși, 13,3% dintre administratori actualizează produsele, rezultând faptul că mai mulți administratori actualizează decât introduc.

Facilități pentru cumpărătorii online

  • Din punct de vedere al livrării, magazinele oferă mai multe posibilități de livrare, însă este preferată livrarea prin curier național, ce este furnizată de 94,60% din magazine, dar numai 19,80% dintre magazine oferă și livrare internațională. Ridicarea de la sediu este oferită de 32,40%, în timp ce 9% optează pentru punct de livrare, iar 7.2% funcționează și în regim de drop shipping.
  • De asemenea, în urma cercetării, s-a putut observa că majoritatea administratorilor de magazine online consideră faptul că cele mai multe comenzi provin datorită clienților fideli și notorietății de brand.
  • Mai mult de o treime consideră că obțin comenzi datorită optimizării în motoarele de căutare, urmate de comenzile primite datorită rețelelor de socializare (Facebook/ Instagram) și Google Ads, acestea fiind utilizate în mixul de marketing.
  • Mai puțin populare și utilizate pentru a prelua comenzi sunt agregatoarele de oferte si sistemele de afiliere.

”Studiul pe care l-am coordonat a fost structurat încât să urmărească cele 9 secțiuni ale The Business Model Canvas, acesta fiind cel mai popular mod de a descrie un concept de afacere la momentul actual. În urma analizezi statistice a datelor colectate, am observat că foarte mulți antreprenori oferă multiple facilități către clienți prin propunerea de valoare, aceasta neputând fi îndeplinită fără digitalizarea proceselor din afacerea lor. Pe de altă parte, am putut observa că mediul online este din ce în ce mai competitiv, existând necesitatea de a procesa mai rapid comenzile, cu un cost de operare cât mai redus”, afirmă Valentin.

Potrivit specialistului în eCommerce, la momentul actual clienții online își doresc prețuri avantajoase, servicii de calitate, livrare rapidă în timp ce antreprenorii întâmpină dificultăți cu costul resursei umane. Digitalizarea sistemelor online eCommerce și simplificarea proceselor repetitive într-un magazin online pot fi o soluție la actualele provocări din economia locală.

”Rezultatele cantitative obținute pot fi utile oricărui antreprenor online, astfel încât să își analizeze afacerea comparativ cu starea actuală din piața românească”, menționează Valentin Mănescu.

Webecom este o companie înființată în 2005 cu scopul de a furniza soluții online pentru mediul de afaceri. Compania creează pachete de soluții unice și complete necesare fiecărei afaceri, indiferent de domeniu, pentru a susține antreprenorii dornici de a-și dezvolta o afacere online.

Cu o experiență de 14 ani pe piața eCommerce din România, echipa Webecom a realizat peste 900 de magazine online și numeroase site-uri de prezentare, contribuind la activitatea a peste 1.200 de companii și organizații cu soluții digitale.