Poke House a fost fondat în 2018 la Milano și are produse specifice tradițiilor culinare din California sau Hawaii.

Ce e un Poke Bowl?

Dacă ai ajuns până aici și tot te întrebi ce e acela un poke bowl, hai să încercăm să explicăm simplu. E un mix de ingrediente sănătoase.

Începi cu o bază, fie de orez alb, salată, quinoa sau conopidă. Ulterior pui ceva proteină deasupra, care poate fi somon, vită, creveți, pui, tofu sau falafel. Și după aceea adaugi și lucruri mai verzi, cum ar fi avocado, wakame, mango, edamame, roșii, varză, morcovi, castraveți, năut sau sfeclă murată. Și niște dressing deasupra. Așa ai un poke bowl, care adună lucruri sănătoase într-un singur castron care se consumă de obicei rece.

De la Glovo și Los Angeles la un gigant HoReCa

Compania a fost fondată de Matteo Pichi după ce fusese la conducerea Glovo Italia, companie căreia îi vânduse startup-ul său de livrare de mâncarem, împreună cu Vittoria Zanetti. Ea a avut ocazia să locuiască la Los Angeles în timpul călătoriei ei postuniversitare. S-a îndrăgostit de atmosfera relaxată a Californiei și a vrut să o aducă în Europa. L-a cunoscut pe matteo, a aflat despre experiența lui de succes în zona de food delivery și a luat naștere un parteneriat.

Poke House s-a extins rapid, la zeci de locații în toată Europa și a primit și investiție. România este astfel una dintre primele țări din Europa de Est unde antreprenorii italieni s-au extins, primul flagship store fiind în apropierea Parcului Cișmigiu din București. Noi am povestit cu ei pentru a vedea care sunt planurile locale.

Matteo Pichi, cofondator al Poke House, consideră că România este un mediu de afaceri excelent datorită ecosistemului fertil de startup-uri și al serviciilor bine dezvoltate din segmentul HoReCa.

"Pe lângă acest ecosistem, există și un profil local care se potrivește modelului nostru de business. În primul rând, vorbim despre apetitul românilor pentru inovație care a stat la baza investițiilor pe acest segment, iar noi la Poke House avem deja o experiență globală dovedită în customer experience cu o comunitate de peste 150.000 de membri înregistrați în platforma noastră de fidelizare", spune Pichi.

De asemenea, consideră antreprenorul, românii au o tendință de implicare în călătoria pe care brandurile o oferă, vrând să devină parte din experiența și produsul final.

"Un exemplu excelent în acest sens este că în primele două luni de la lansarea flagship store-ului Poke House din apropierea Parcului Cișmigiu din capitală, circa 70% din vânzări au fost realizate de segmentul în care clienții își creau singuri Poke bowl-ul preferat dintr-o paletă vastă de combinații posibile", povestește antreprenorul italian.

În plus, Poke House vorbește și despre arome, culori, gusturi care definesc un lifestyle orientat către wellbeing, echilibru și mișcare, tendințe înspre care se îndreaptă din ce în ce mai mulți români.

Vittoria Zanetti spune că primele rezultate pe care le-au avut în Cișmigiu îi face să fie optimiști. În primele două luni de la lansare au depășit cu 37% ținta pentru vânzări zilnice și au generat vânzări lunare de 65.000 de euro.

"Pe lângă toate aceste rezultate, încrederea vine și din partea echipei locale care a făcut minuni într-un timp record – de la alegerea locațiilor si partenerilor, până la definitivarea detaliilor operaționale. Avem, așadar, premise solide de construcție", explică Vittoria.

În plus, le place și orașul pentru agitația sa, stilul de viață deschis și pentru faptul că bucureștenii sunt deschiși către noi tendințe și experiențe de viață.

"Privim piața din București ca pe un mediu foarte promițător, cu un interes din ce în ce mai mare atât pe segmentul going out, cât și pe cel de home delivery", spune Zanetti.

120 de locații în șapte țări în momentul de față

Poke House a primit în aprilie 2021 o investiție Serie B în valoare de 20 de milioane de euro de la Eulero Capital, FG2 Capital și Milan Investment Partners SGR. Pe lângă partea de restaurant, Poke House folosește tehnologia pentru optimizarea producției și livrărilor, folosindu-se de experiența anterioară a fondatorilor. Printre competitorii acestora se numără nume mari din Statele Unite cum ar fi Sweetgreen sau Sweetfin. După două runde de finanțare, evaluarea Poke House este de peste 100 de milioane de euro.

"Vrem să fim prezenți în fiecare colț emblematic al marilor orașe europene. Poke House a devenit lider global în categoria restaurantelor fast casual. Avem 120 de locații în șapte țări (Marea Britanie, Italia, Spania, Franța, Portugalia, România și SUA)", explică Matteo Pichi.

De altfel, Poke House se numără printre afacerile cu cea mai rapidă creștere în industria foodtech. Matteo consideră că această creștere rapidă, un exemplu pentru piață, a venit din convergența dintre online food și restaurant modern, practic o abordare multichannel care îmbină zona digitală cu experiența de restaurant.

"Am dezvoltat multe tehnologii în timpul pandemiei, precum unificarea platformelor de delivery, acceptarea automată a comenzilor, monitorizarea calității ingredientelor prin care să asigurăm prospețimea", spune Pichi. De asemenea, un alt element care a generat creșterea este programul intern de loialitate pentru clienți, care are 150.000 de membri.

De altfel, nici în România nu vor sta degeaba. Țara noastră este o locație strategică, iar planul este să mai aibă 2 locații în București până la finalul anului, iar în 2023 vor ajunge și în alte orașe precum Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Constanța și Timișoara, cu un total de 14 noi sedii la nivel național.

"Obiectivul nostru este să ajungem la 20-25 de locații în România până la finalul lui 2024. Este un obiectiv ambițios, însă rezultatele de până acum ne determină să privim cu încredere spre viitor", mărturisește Matteo Pichi.

Cum finanțezi un startup din HoReCa

La prima vedere Poke House e un lanț de mâncare. Poți să-i zici cum vrei. Livrează mâncare rapid, atât prin platforme digitale, cât și la fața locului. Totuși, pe o piață complicată a investitorilor, cum ajungi la investițiile acestea?

"A fi o companie cu ADN tech în industria alimentară înseamnă să fii constant în conexiune cu piața și tendințele. Punctul de convergență e experiența consumatorului", explică Matteo.

Pentru el tehnologia este ingredientul de bază în crearea experienței. "Am integrat tehnologia la încasare, servire, în programul de CRM Poke Squad. La nivel global am pus la dispoziția clienților platforme rapide de livrare, le-am unificat la nivel intern, am acceptat instant comenzi, dar asta se îmbină și cu ingrediente de calitate", spune Matteo Pichi.

Dar pe lângă investiții, lansările pe piețe noi vin mereu cu noi provocări, de la alegerea locației potrivite, echipa locală, furnizorii, dar și înțelegerea specificului național. În plus, Poke House a trebuit să treacă și peste pandemia.

"Distanțarea fizică ne-a făcut să dezvoltăm soluții care să le permită clienților noștri să acceseze produsele noastre ușor și să nu piardă conexiunea cu brandul. Am dezvoltat în pandemie o serie de instrumente și facilități care au crescut gradul de interactivitate și performanță al serviciilor noastre", spune Vittoria Zanetti.

Oricum, Poke House gândește la scară largă. E un lucru pe care Matteo l-a învățat în Glovo. "Am învățat să think big și să împărtășesc acest mindset și celor din jur. Am învățat această viziune optimistă, ambițioasă care m-a ajutat să ajung în punctul în care sunt astăzi".