Hygge Today este un startup care vrea să îmbine inteligența artificială cu obiceiul de a ține un jurnal. Conform studiilor, acest lucru duce la o îmbunătățire a calității vieții și a liniștii.

Hygge este un mod de viață, o liniște venită din cultura nordică. În momentul de față startup-ul pornit la incubatorul Bright Labs din Oradea este în dezvoltare și până la finalul anului vor să lanseze produsul prin care să poți să scrii în aplicație, să înregistrezi mesaje audio pentru tine sau să scrii atunci când nu te simți bine. Cu ajutorul aplicației, poți primi sfaturi de la un AI, dar poți să treci și prin evoluția ta.

I-am invitat la Startup Pitch, scena virtuală unde fondatorii de startup-uri din România pot să își prezinte compania ca în fața investitorilor. De ce? Pentru a putea înțelege produsul mai bine și pentru a-i mapa mai ușor. În articol ai și 10 întrebări puse către fondatorii Hygge Today care oferă mai multe detalii despre motivația și problema pe care o rezolvă.

Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului

Alex Ghiurău: I-am povestit ideea lui Vadim (Cracan), un coleg de 7 ani și prieten, în primăvara anului 2022 cu ocazia participării la un hackathon (Bright Labs Hackathon 2022), deși ideea era în mintea mea din 2020 pentru că practicam journalingul și îi văzusem deja beneficiile în viața mea, dar spre deosebire de un jurnal clasic, ideea de a avea posibilitatea de a înregistra vocal gândurile și a le transpune în text cât și un AI care să fie în stare să rezume ce ai scris sau să-ți ofere prompt-uri inteligente mi se părea interesantă. Ulterior în cadrul participării la hackathon s-a alăturat și Alexandra Martin, ea însăși practicând journalingul de-a lungul timpului. Știind că și-a dobândit cunoștințe temeinice la Universitatea din Viena pe partea de Cognitive Linguistics, Alexandra a văzut utilitatea soluției și a aderat foarte rapid la ea.

Principala problemă identificată în piață și pe care vreți s-o rezolvați

Alex Ghiurău: Nevoia oamenilor de a-și face ordine în gânduri și simțiri, de a sta și a fi mulțumitori, intenționați cu privire la lucrurile care li se întâmplă în viața de zi cu zi. Toate acestea sunt lucruri pe care journalingul le rezolvă, iar când mai ai și un asistent prietenos care “să te tragă de mânecă” să faci asta, să te ghideze în proces, 5 minute de journaling pe zi pot face diferența în viața unei persoane.

Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2022

Alex Ghiurău: Momentan aplicația mobilă e în stadiul de dezvoltare, si sperăm la o lansare în urmatoarele luni; are un design plăcut datorită Dariei Dobrova, care ni s-a alăturat în procesul de design, iar site-ul e contribuția lui Emil Van Velden. Pe lângă pagina de prezentare pe care am lansat-o în septembrie odată cu rețelele sociale, ne dorim să lansăm anul acesta o secțiune de blog prin care să conștientizăm lumea de beneficiile journalingului, de istoria lui și să oferim unelte care să-i ajute să practice asta zilnic aducându-le valoare.

Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?

Alex Ghiurău: Premiul pe care l-am obținut de la Make IT Oradea Bright Labs Incubator a constat în 5.000 de euro pe care i-am folosit în dezvoltare, însă dincolo de asta fiecare membru al echipei a venit cu timp (multe ore lucrate după serviciu, trecut la part-time pe perioada verii). 150.000 de dolari ne-ar ajuta în primul an să reușim să ducem produsul la primii 1.000 de utilizatori.

Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?

Alex Ghiurău: Există într-adevăr concurență, pe partea de journaling probabil cea mai demnă de menționat ar fi Reflectly, iar pe partea de mindfulness apps sunt jucătorii mai mari cum ar fi Headspace, însă diferențiatorul principal în cazul nostru este acest AI care este capabil să-ți adreseze întrebări contextuale, să-ți facă sumarizări precum ar face un biograf personal, să te asculte cum ar face-o un prieten, iar planul nostru pe termen mediu și lung este să ducem experiența de amintiri pe care un om le face în VR (Virtual Reality). Să stai la final de an și să poți avea parte de o experiență unică croită din propriile amintiri.

Dacă ar fi să explici unei bunici startup-ul cum ai face asta în câteva rânduri?

Alex Ghiurău: E exact cum ți-ai nota ce ai făcut peste zi într-un caiet, iar la final de săptămână, lună sau an ai putea revedea momentele memorabile de pe parcurs. Ce e impresionant e că atunci când scrii, simți ca și cum ai vorbi cu un prieten, mai ales că îți poți înregistra gândurile și ideile.

Cel mai dificil aspect în a lansa și construi un startup în România?

Alex Ghiurău: Cred că resursele atât financiare cât și umane, mai ales într-un context precum cel al zilelor noastre. Oamenii sunt mai reticenți să investească, un raport recent arătând o scădere de 42% în Q3 2022, însă eu văd aici o oportunitate. Sunt martor a 8 ani de muncă în domeniu și am văzut îndeaproape cum un startup poate să ajungă recunoscut la nivel mondial cu resurse limitate și să genereze venituri considerabile cu o mână de oameni talentați, asta imediat după criza din 2007-2008. Multe lucruri faine s-au născut pe fondul unor crize majore.

Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vor să le atingă?

Alex Ghiurău: Ne dorim ca până în 2024 să avem 10.000 oameni care să folosească aplicația și să avem încheiate cel puțin 10 contracte cu firme care să le ofere angajaților lor Hygge Today ca perk. Vom începe să fim prezenți în VR, întrucât prospectele arată că în perioada 2022-2025 vom asista la una din cele mai mari creșteri, iar piața se va diversifica dincolo de entertainment.

Alexandra Martin: Credem că nișele de self-help și lifestyle vor fi tot mai largi, deci cu potențial mult mai mare de clienți, în special că cei mai mici din Generația Z vor ajunge la facultate sau chiar în câmpul muncii și vor vedea utilitatea aplicației, cum au crescut având acces la tehnologie. Dar nu ne limităm doar la ei, ci și la generațiile mai mari care inevitabil nu mai pot (sau nu mai doresc) să separe activitatea zilnică de folosirea device-urilor.

Cea mai grea întrebare pe care ați pune-o voi într-un interviu către … voi?

Alexandra Martin: „Cum vă asigurați că soluția este implementată corect?”

Am primit câteva variații pe această întrebare de la părinți îngrijorați pentru adolescenții lor care „și așa petrec suficient timp pe device-uri”, la utilizatori preocupați de privacy și siguranța datelor, la adulți temători că aplicația i-ar „împinge într-un loc întunecat”.

Hygge Today este întâi de toate o aplicație de journaling. Vrem să intensificăm metoda de journaling folosindu-ne de tehnologia avansată, pentru că ne e la îndemână și pentru că timpurile cer acest lucru: inteligența artificială și realitatea virtuală nu pot fi evitate. Ar fi straniu să ne întoarcem la pergament sau web 1.0 pentru că ne e frică de aplicații defectuoase ale tehnologiei.

1) Într-adevăr Generația Z (și nu numai) petrece mult timp pe telefon, dar decât pe social media și TikTok unde li se schimbă schimbă atenția și focusul tot la câteva secunde, mai bine să dezvolte un obicei sănătos de reflecție personală, de self-awareness, să-și concentreze atenția 5-10 minute și să enunțe trăiri și experiențe.

2) Vrem ca Hygge Today să reflecte etica muncii noastre și seriozitatea cu care tratăm soluția. Tratăm siguranța datelor cu responsabilitate de aceea datele sunt anonimizate.

3) Personal aplic metoda de journaling de 15 ani din multe motive, iar anii aceștia au implicat multe suișuri și coborâșuri, ba chiar perioade anxioase. Cine face journaling știe: îți conferă claritate și chiar o eliberare de stres și alte îngrijorări, îți dezvoltă un optimism și recunoștință pentru viață.

Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența voastră?

Alex Ghiurău: Să aibă interviuri devreme cu oameni care se află în categoria problemei pe care startup-ul lor o rezolvă. Nu pot să accentuez cât de important e acest lucru.

Să participe la workshop-uri, conferințe, incubatoare care cred că le vor aduce un plus de valoare, să le consolideze o structură pe care mai apoi să poată construi ceva durabil. Asta implică, desigur, acces la mentori și experți în domeniu, iar în general le va facilita accesul la oameni-cheie, lucru care cred că e vital pe termen lung.

Alexandra Martin: Nu aș spune că am experiență în domeniu; personal am pivotat în carieră deja de două ori. Dar ce am învățat în ultimele luni e că anumite calități de antreprenoriat se dezvoltă, bineînțeles, în timp și cu mult efort.

Pentru asta, întâi de toate trebuie să fii curios. Dacă ai interes sporit pentru soluția ta, atunci poți să înveți, să testezi, să iterezi și să reiterezi.

Normal că nu știu ce implică tot orizontul de business în domeniul tech, dar cartografiez pas cu pas ce învăț pe parcurs.

Aș spune să fii deschis la feedback și mentorarea altora, să gândești bine fiecare sfat și decizie, și să fii asumat. În fond, fiecare eșec și fiecare succes te vor ajuta în dezvoltarea ta ca antreprenor.