O identitate digitală ne poate ajuta în raport cu băncile și instituțiile, ne poate ajuta atunci când vrem să demonstrăm că noi chiar suntem noi și ne poate ajuta și în raportul de încredere cu alți oameni.

Evident că o identitate digitală lasă loc de falsificări sau de fraude, de aceea chiar voiam să vedem cum a găsit Răzvan Bragheșiu, solo fondatorul aplicației Lightpass o soluție pentru această nevoie. Aflăm din pitchul de mai jos.

1. Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului. Principala problemă identificată în piață și pe care vreți s-o rezolvați?

Numele meu este Răzvan Bragheșiu și sunt fondatorul startup-ului Lightpass. Momentan sunt solo-founder. Am un background mai divers, în sensul ca primii ani de carieră i-am petrecut în domeniul maritim, la bordul navelor comerciale de mare tonaj pe funcția de ofițer, unde am avut ocazia sa călătoresc prin toata lumea și să interacționez cu o diversitate de culturi.

Apoi am revenit la uscat unde am intrat în contact cu faimoasa lume a tehnologiei pe partea de design și dezvoltare de produs, și pot să spun că a fost dragoste la prima vedere. Aici am ajuns să conduc echipe care dezvoltau cursuri de tip e-learning și am avut rolul de product manager al unei aplicații de tip SaaS în domeniul HR și educațional.

Ultimii 2 ani i-am petrecut lucrând la probleme din domeniul identității digitale, și cum aș putea oferi oamenilor o experiență cât mai sigură și lipsită de fricțiune atunci când își transmit datele personale și accesează diferite servicii online.

Aș dori să clarific la ce anume mă refer când vine vorba despre identitate digitală, pentru că poate însemna multe lucruri pentru mulți oameni. În termeni simpli, este modul în care banca ta știe că atunci când vrei să trimiți bani cuiva online ești tu cel care inițiază transferul și nu altcineva care vrea să îți golească contul.

În mediul online este foarte ușor să falsifici informații, iar o identitate digitală sigură te poate ajuta atât să dovedești multe informații despre tine pentru a avea acces mai rapid la servicii, cât și să verifici informații pe care alții le partajează cu tine.

Sunt 2 factori importanți care m-au motivat să pornesc în această aventură antreprenorială:

(1) sunt foarte condus de misiune (mission-driven) și cred cu tărie în munca semnificativă. O văd ca pe o responsabilitate civică să încerc să rezolv probleme din societate la care consider că pot aduce soluții mai bune decât cele existente. Niciodată nu mi-a plăcut să accept status-quo-ul.

(2) al doilea factor ar fi simptomele pe care le-am resimțit în ultimii ani cu privire la lipsa de control si transparență asupra datelor mele personale și a identității digitale. Cum spunea mai devreme, aici nu mă refer doar la atribute precum nume, prenume, adresă, ci la suma tuturor informațiilor care atestă cine ești, ce știi să faci, ce competențe ai, unde ai lucrat, ce îți place, ce nu îți place, s.a.m.d. Abilitatea de a avea control asupra acestor date, de a decide ce transmitem, cui și în ce fel, ne oferă stabilirea unei relații de încredere mult mai rapidă și sigură, fie că vrem să cumpărăm ceva de pe un marketplace online, să ne facem o asigurare medicală sau să aplicam la un program de master. Sunt de părere că, într-o lume în care interacționăm din ce în ce mai mult în mediul online, fiecare persoană ar trebui să își organizeze și să gestioneze singură identitatea digitală, și să se conecteze cu furnizorii de servicii cu care doresc, având control asupra informațiilor personale transmise.

Problema fundamentală pe care vrem sa o rezolvăm așadar, este transmiterea și verificarea datelor personale și a identității în mediul online.

De ce este important acest lucru? Pentru că încrederea stă la baza oricărei tranzacții sau interacțiuni. În mod tradițional, ne folosim de diferite documente pe care le obținem de-a lungul vieții ca să dovedim lucruri despre noi cum ar fi educația, experiența profesională, identitatea, istoricul medical, etc; în funcție de contextul în care ne aflăm (deschidere cont bancar sau înrolare la un nou loc de muncă). Majoritatea acestor documente însă, sunt în format fizic, ceea ce face colectarea, procesarea și verificarea informațiilor greu de efectuat într-o lume din ce în ce mai digitală, afectând astfel securitatea și confidențialitatea datelor.

Avem nevoie de soluții sau documente nativ digitale, care să ne ajute să comunicăm/ transmitem mult mai ușor date despre noi. De asemenea, odată cu trecerea de la tranzacții fizice la tranzacții digitale, pandemia accelerând acest trend, cu tot mai multe tranzacții efectuându-se în mediul online, nevoia companiilor de a autentifica și verifica identitatea clienților și de a efectua un schimb de informații personale într-un mod fără fricțiune și sigur, a crescut foarte mult. Mai ales în contextul în care furtul identității a adus pierderi în valoare de 56 miliarde de $ în anul 2021.

Așadar, Lightpass își propune să facă interacțiunile în mediul online și schimbul de informații cât mai accesibile și de încredere. Pentru companii, asta înseamnă o aplicație de autentificare a clienților si schimb de date și documente autentice, iar pentru consumatori, un portofel de identitate digitală.

2. Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2022?

În momentul de față construim prima versiune a produsului, după ce am testat prototipul cu câțiva utilizatori. Obiectivul pentru 2022 este de a lansa produsul într-un cerc restrâns de utilizatori și de a valida valoarea pe care o aducem pe piață.

3. Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?

Suntem în continuare susținuți din fonduri proprii. Odată ce ne îndeplinim anumite obiective ce țin de validarea produsului si numărul de clienți, probabil o să urmărim și investiții externe.

4. Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?

Concurența reala din piață o reprezintă modul în care partajăm deja date personale și documente: aplicații de mesagerie, emailuri, procese manuale (dosar cu șină), scan-uri și formulare. Practic soluții de tip “workaround”, nicidecum special concepute pentru așa ceva. Această piață de soluții de identitate digitală este incipientă, în plină creștere, și între timp au mai apărut câteva companii din Europa care lucrează la această problemă.

Ce ne diferențiază pe noi însă este

(1) abordarea noastră de a construi soluții bazate pe standarde deschise și acceptate la nivel internațional, care oferă în final interoperabilitate la nivelul schimbului de date;

(2) obsesia de a crea și oferii soluții cât mai simple și “non-intrusive”, care oferă progres fără prea multe bătăi de cap.

5. Dacă ar fi să explice unei bunici startup-ul lor cum ar face asta în câteva rânduri?

Draga bunică, mai ții minte dosarul cu acte și copii pe care îl ai în dulap și îl deschizi de fiecare dată când trebuie să mergi la primărie sau în vreo instituție? Vreau să te scap de griji, de stresul dosarului, și să îți ofer aceste acte în format digital, având acces la ele oriunde, oricând. Astfel, îți fac viața mai ușoară când vrei sa îți faci un abonament, să îți reînnoiești un act, să le deschizi nepoților un cont de economii sau orice interacțiune care îți cere să prezinți informații personale, atât în mediul online, cât și la ghișeu.

6. Cel mai dificil aspect în a lansa și construi un startup în România?

Nu cred că sunt in măsură să ofer un răspuns relevant, mai ales că nu am ajuns într-un stadiu avansat în care să mă izbesc de tot felul de probleme, și nici nu am un alt sistem de referință. Ce am observat însă, încercând să construiesc și să vând o soluție de tip B2B/B2G, este reticența companiilor (IMM-uri sau enterprise) și a instituțiilor publice de a încerca soluții noi, inovatoare, fie și ele in regim de testare sau prototip, nu neapărat de implementare finală.

Nu știu dacă alți fondatori s-au confruntat cu aceeași problemă, însă m-aș bucura dacă companiile din Romania si instituțiile publice ar fi încurajate și susținute să consume mai multe soluții de la startup-uri locale, la fel cum noi toți suntem încurajați să consumăm produse locale când mergem la cumpărături.

7. Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vreți să le atingeți?

În 2024 vrem să avem un număr de 50.000 de oameni la nivel european care folosesc în fiecare zi portofelul de identitate digitală să se autentifice la partenerii noștri și să își partajeze datele personale într-un mod rapid si sigur.

8. Cea mai grea întrebare pe care v-ați pune-o ei într-un interviu către voi?

Ce alte segmente de piață există care ar beneficia de o astfel de soluție, însă ai ales deocamdată să le ignori? Și de ce?

9. Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența lor?

Cred că sunt ultima persoană în măsură să dea sfaturi la nivel general, mai ales de natură antreprenorială. Ce pot sa fac însă, este să îi ofer un sfat lui Răzvan din trecut, dacă ar fi să o mai ia de la capăt:

⦁ gândește-te din prima zi la modul cum o să faci bani, și nu ignora partea de preț (venit) și costuri. Deși misiunea și scopul sunt cele mai importante, ai nevoie de bani ca să supraviețuiești și să menții această misiune în viață.

⦁ ai mai multă încredere în instinct si intuiție. Într-o lume a datelor, instinctul a devenit așa un subiect tabu, însă fii atent la diferența dintre a fi condus de date, și a fi informat de date. Totodată, ascultă mai mult de oamenii care au fost implicați direct în construirea unui startup, și mai puțin de cei care au citit despre asta.

⦁ cere ajutorul. Ai rămâne surprins câtă lume vrea să te ajute. Trebuie doar să ceri ajutorul.