Noi am vorbit cu Alina Caburgan, CEO al startup-ului Parent's Advisor, ca să aflăm cum funcționează aplicația gândită de ei, de unde a pornit ideea proiectului și care sunt următorii pași.

1. Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului. Principala problemă identificată în piață și pe care vreți s-o rezolvați:

Echipa de fondatori este alcătuită din 3 persoane.

Alina Caburgan, care îndeplinește și funcția de CEO, cu un background in marketing de 10 ani, a identificat prima problemă atunci când s-a mutat cu familia în Timișoara și a început să caute centre de activități pentru fetița sa. Cea mică nu vorbea pe atunci, nu știa ce activități i-ar plăcea, așa că a făcut o alegere banală - dansuri. I-a luat 2 săptămâni ca să găsească o școală de dans potrivită, iar pe parcurs a întâlnit mai multe mame care aveau aceeași problemă - informațiile de pe site-uri nu sunt actualizate, reprezentanții centrelor educaționale nu răspund la mesaje pe social media, așteptările nu se adeveresc, etc.

A decis să găsească o soluție la această problemă în cadrul unui accelerator pentru startup-uri, împreuna cu Apopei Veronica, care este frontend developer, e stabilită în Germania și va răspunde pentru scalarea pe piața de acolo, și Macovei Gabriel Răzvan, care a devenit ulterior și CTO.

În cadrul programului, au fost învățați să facă cercetare de piață și interviuri cu clienți potențiali.

Aceste acțiuni i-au ajutat să identifice și alte probleme, cum ar fi cea că părinții se ghidează de propriile ambiții și vise atunci când aleg activități pentru copiii lor, că, din dorința de a oferi copilului cât mai mult, îl supraîncarcă cu activități, sau cea legată de centre educaționale mici care nu știu cum să-și promoveze serviciile, nu au bugete necesare pentru a face acest lucru, iar managementul se face în agende de hârtie.

2. Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2023

La moment ne pregătim de lansarea primei versiuni a aplicației, având un proiect-pilot în colaborare cu grădinițe și școli din Timișoara. Ne propunem sa oferim produsul nostru drept instrument de cercetare pentru a identifica profilul psihologic și a oferi recomandări personalizate unui număr de minim 10000 de preșcolari și școlari mici.

Am reușit să facem asta datorită colaborării cu Iuliana Costea, specialist în psihologie cu experiență de 13 ani și lector universitar la Universitatea de Vest din Timisoara, în crearea instrumentului de testare a aptitudinilor copiilor.

Având o bază solidă științifică, am dezvoltat o testare și un algoritm propriu care îi ajută pe părinți să identifice talentele și aptitudinile copilului din confortul propriei case, doar urmărind comportamentul copilului și răspunzând la întrebări. Săptămânal adăugăm în lista de așteptare centre noi educaționale din oras, pentru că ne dorim să conectam 1000 dintre acești părinți cu furnizorii de servicii pentru copii din zona lor.

Urmărim acest obiectiv pentru a crea istorii de succes care ne vor ajuta să atragem pateneri și în alte 7 orașe mari din România până la sfârșitul anului 2023.

3. Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?

Până la momentul de față, am dezvoltat produsul fără investiții externe, însă înțelegem că avem nevoie de mai multe resurse pentru a evolua mai rapid. Căutăm, așadar, un business angel, și suntem dispuși să-i acordăm 10% din companie pentru 50.000 euro și minim 1-2 ore de mentorat/implicare săptămânal.

4. Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?

În România nu avem o concurență directă, însă am observat că părinții caută recomandări de cele mai multe ori in comunități de mămici/părinți pe social media. Pe plan global, există platforme și aplicatii foarte vestite unde poti gasi locații pentru activitatile copiilor, însă majoritatea sunt de tip marketplace. Noi dorim sa facem mai mult, să devenim mâna dreaptă a părinților, rezolvându-le problema de lipsă a timpului și organizând orarul copiilor în locul lor.

5. Dacă ar fi să explici unei bunici startup-ul vostru, cum ai face asta în câteva rânduri?

Parent’s Advisor este ca un fel de târg unde alegi activități pentru copii, dar unde vânzătorul te și ajută să alegi locații potrivite, și îți dă și rețeta pentru dezvoltarea armonioasă a copilului.

6. Cel mai dificil aspect în a lansa și a construi un startup în România?

Valoarea startup-ului este echipa, iar cel mai greu este să găsești oameni care vor fi gata să lucreze fără remunerare ceva luni bune, și să nu cedeze, să nu piardă entuziasmul. În România, puțini sunt gata să renunțe la confortul unui job stabil la o multinațională pentru a se implica în construirea unui start-up.

7. Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vreți să le atingeți?

În următoarele luni ne propunem să demarăm un proiect-pilot în Timișoara, iar în 2024 planificăm să ne extindem în alte 7 orașe mari din România, după care scalăm afacerea și în Germania. Investiția pe care o căutăm ne va ajuta să aducem proiectul la o valoare de 2.000.000 de euro în 2024, ceea ce presupune x8 recuperarea investiției pentru investitor.

8. Cea mai grea întrebare pe care ai pune-o într-un interviu către … tine?

Ce caută investitorii la o echipă de startup și ce îi face să decidă să investească?

9. Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența voastră?

Nu vă temeți să vă dezvăluiți ideea înainte de a avea produsul gata. Cu cât mai devreme începeți să validați ideea, cu atât mai multe greșeli veți evita.