Pe lângă plata cu cardul, Smarty integrează și alte metode moderne de plată, de exemplu criptomonede, șoferii își primesc mai rapid comisioanele, deci sunt motivați să accepte plățile digitale, iar aplicația poate fi folosită și de bunica care are nevoie de un taxi dar pentru care smartphone-ul încă are niște secrete.

Pe termen lung, Smarty Ride Tech își dorește să aducă în piață conceptul MaaS (Mobility as a Service) sub formă de club de mobilitate, în care pasagerii vor avea la dispoziție transportul multimodal cu taxi, trotinete, biciclete, mașini electrice, și în care comunitatea participă activ la dezvoltarea rețelei de transport cu propriile dispozitive.

Despre momentul în care se află în acest moment Smarty, planurile echipei de a integra cât mai multe opțiuni de mobilitate urbană și despre viziunea pentru dezvoltarea aplicației am aflat de la Alexandru Dumitru, fondator Smarty App.

1. Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului.

Echipa de fondatori este formată din 6 oameni cu multă experiență în crearea de produse pentru mobilitatea urbană și pentru piață din România.

Din echipa de fondatori fac parte componenții echipei tehnice care a creat prima și, spunem noi, cea mai îndrăgită aplicație de transport 100% românească, Clever Taxi, cât și unul din fondatorii CleverTaxi.

Contextul în care se găsește piața de mobilitate urbană din România, din care un jucător important a decis recent să iasă și a lăsat o parte din cererea de transport pe partea de taxi neacoperită, ne-a determinat să lansăm platforma Smarty.

Cererea zilnică din ce în ce mai crescută de mobilitate urbană determină apariția de noi tehnologii și noi soluții pentru deplasare și vrem că Smarty App să fie un one-stop-shop pentru nevoia de transport a oamenilor.

2. Principala problemă identificată în piață și pe care vreți să o rezolvați.

În piață românească, în acest moment, nu există o platforma care să ofere toate opțiunile de mobilitate urbană în același loc. Taxi, trotinete, biciclete, vehicule fără șofer - există toate aceste servicii, dar este nevoie, că pasager, să folosești mai multe aplicațîi pentru fiecare din ele.

Dacă vorbim strict despre partea de transport persoane cu șofer, este evidentă lipsa din piață a unei metode sigure de a comandă un taxi cu preț corect și folosind metodele moderne de plată cum ar fi card sau criptomonede.

Una din cauzele pentru care industria de taxi s-a bazat până acum în foarte mare măsură pe plățile în numerar, plățile cu cardul bancar nefiind preferate, este timpul mare de așteptare în care sunt încasați banii de la procesator, în unele cazuri fiind chiar 2 săptămâni.

Am rezolvat această problema dezvoltând un sistem fintech prin care putem plăti șoferii în 24-48 de ore și îi stimulăm în acest fel să accepte plățile prin aplicație. La Smarty aceste metode de a comandă sunt standard, toți șoferii de taxi înrolați fiind acceptatori de plăti digitale.

În concluzie, este un moment bun pentru apariția unei aplicații moderne, care să suplinească dispariția altor jucători din piață.

3. Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2023.

Smarty este deja disponibil pentru pasageri în orașele mari din România, în care am deschis serviciul de transport taxi. Suntem în stadiul în care creștem numărul de șoferi disponibili și ne prezentăm publicului. De asemenea, mai multe companii mari au ales serviciul Smarty Business pentru transportul angajaților.

Pentru 2023 ne propunem să devenim cea mai folosită aplicație de transport cu taxi din România.

4. Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?

Cuvântul de ordine aici este bootstrapping. De 3 ori bootstrapping. Și fonduri personale ale echipei. Căutăm investitori care să ni se alăture.

5. Concurența reală din piață în momentul de față și ce faceți diferit de alte startup-uri/companii existente acum?

Piața de transport a fost și este în continuare una din cele mai fierbinți, cu o concurență foarte puternică.

Există aplicații pentru taxi, transport alternativ, trotinete, mașini electrice. Nu există însă nici una care să le aibă pe toate în același loc și spre asta vrem să ne îndreptăm.

6. Dacă ar fi să explicați unei bunici startup-ul vostru cum ați face asta în câteva rânduri?

"Bunico, mai știi când luai un taxi de la colț că să ajungi la bunicul? Acum se face altfel, nu mai e nevoie să suni. Deschizi aplicația Smarty pe un telefon mobil, apeși un buton și îți vine mașină. Și nici măcar nu trebuie să umbli cu bani la tine, doar te urci în mașină și cobori la destinație."

7. Cel mai dificil aspect în a lansa și construi un startup în România?

Din experiența noastră, cel mai important lucru pentru un startup tech la început de drum este să îți formezi echipa potrivită, cu mentalitatea potrivită. Și asta e un aspect foarte dificil în condițiile economice curente.

8. Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care doriți să le atingeți?

Este cale lungă până în 2024 și avem multe planuri. Multe dintre ele sperăm să revoluționeze transportul de persoane în România.

Suntem foarte data-driven și pentru moment ne vom concentra pe creșterea serviciilor pe care le vom lansa.

9. Cea mai grea întrebare pe care v-ați pune-o într-un interviu către … voi?

Cea mai grea întrebare ar fi "Unde va fi startup-ul în 2024?". Depinde foarte mult de climatul economic actual și viitor, domeniul transporturilor fiind foarte sensibil în sensul asta.

10. Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența voastră?

Nu știm dacă sunt universal valabile, dar nouă sperăm să ne prindă bine.

Nu renunțați niciodată, atâta timp cât ideea e validată, fiți data-driven și luați decizii numai pe baza de cifre și analize (Data Driven Decision Making). Și în final, celebrul "If you are going to fail, fail fast".