Investitorul oferă un împrumut dezvoltatorului începând cu 100 euro și obține un randament garantat de până la 15%. Echipa stock.estate selectează proiecte imobiliare care prezintă potențial, după criterii stricte de evaluare, se ocupă de pregătirea campaniei de crowdfunding, iar apoi le promovează în fața investitorilor.

Astfel, le oferă investitorilor imobiliari acces la oportunități verificate în prealabil. În același timp, dezvoltatorii imobiliari pot obține prin stock.estate o parte din capitalul necesar dezvoltării proiectelor lor.

Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului

  • Vicențiu Vlad - CEO - ex army officer, formare militară și diplomatică. Investitor activ în real estate de peste 10 ani.
  • Alexandru Constantin – CTO - peste 10 ani ca software și machine learning engineer. A fost implicat în alte două startup-uri FinTech în trecut.

Motivația: Pasiunea pentru imobiliare ne-a adunat în jurul acestei idei.

Ca și investitori activi, vedeam oportunități de a investi în proiecte imobiliare faine, dar din cauza lipsei de capital suficient, pierdeam oportunitățile. Așa ne-am dat seama că o platformă de crowdfunding ar rezolva acest gap de finanțare, mai ales pentru investitorii imobiliari care nu au acces facil la finanțări bancare.

Problema: Printre obstacolele principale pe care platforma Stock.estate dorește să le rezolve se numără:

  • birocrația implicată în orice tranzacție imobiliară pentru toate părțile implicate
  • accesul la finanțare este un proces lent și birocratic pentru dezvoltatorii imobiliari. De multe ori, finanțarea bancară nu este disponibilă pentru dezvoltatori din cauza multitudinii de condiții ce trebuie îndeplinite
  • investitorii in imobiliare au nevoie de sume semnificative de bani (zeci de mii de euro, pe puțin) pentru a investi pe cont propriu în mod tradițional

Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2022

Din punct de vedere tehnic, în luna septembrie am lansat versiunea 2.0 a platformei cu un sistem de rezervare a campaniilor. Pentru a începe, trebuie să vă creați un cont la noi, acest lucru durează doar câteva minute. După aceea, vă puteți rezerva cu doar 10 euro campania în care doriți să investiți.

Pe plan juridic, activitatea de crowdfunding a fost reglementată abia în luna August în România. În următoarele două săptămâni, vom depune dosarul de licențiere la Autoritatea de Supraveghere Financiară, care ar trebui să fie aprobat în Q1 2023. Lucrăm la pregătirea acestui dosar de 6 luni și vom fi prima platforma de crowdfunding imobiliar din Romania care va obține licența.

Până atunci, ne concentrăm pe brand awareness și pe extinderea numărului de investitori și rezervări pentru campaniile promovate.

Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?

Am mers pe o strategie de bootstrapping, investind până în prezent circa 200.000 euro din fonduri proprii. Focusul nostru a fost pe livrarea celei mai bune experiențe pentru dezvoltatori imobiliari și investitori. Nu ne-am concentrat pe căutare activă de finanțare.

Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?

În România, pe nișa crowdfunding avem doar un competitor direct: Crowdestate.

Însa, dacă am avea în vedere o plajă mai largă de alternative de investiții în imobiliare în general, am putea spune că noi concurăm pentru a atrage capitalul investitorilor și cu REIT-uri sau alte fonduri de investiții în imobiliare.

Aspecte în care stock.estate are un avantaj competitiv:

  • la stock.estate randamentul investiției este stabilit clar de la bun inceput, dobânda fiind plătită către investitori lunar sau trimestrial, iar capitalul investit inițial urmând să fie returnat în portofelul digital al investitorului la sfârșitul perioadei de creditare, după ce dezvoltatorul a finalizat construcția și a vândut imobilele (sau o parte din acestea). Prin comparație, în cazul unui fond de investiții listat, randamentul este legat de prețul acțiunilor, care nu este neapărat oglinda performanței fondului. Ne-am putea găsi în situația în care fondul performează, dar asta nu se reflectă în prețul de tranzacționare pe bursă.
  • stock.estate prezintă transparent randamentul investițional estimat, printr-o formulare foarte clară, care să fie si pe înțelesul investitorilor mai puțin sofisticați. Prin comparație, alte platforme de crowdfunding prezintă randamentul investițional sub forma de IRR sau alți indicatori mai complecși, iar randamentul final net este de multe ori mai redus decât cel perceput inițial de investitori.

stock.estate a dezvoltat o soluție tehnică inovatoare, astfel încat tot procesul de investiție este foarte ușor și direct. Evident, fiind un startup, încă nu am ajuns sa beneficiem de un brand awareness puternic, dar lucrăm la acest lucru zi de zi.

Ne diferențiem de concurență și prin modul în care selectăm proiectele listate pe platfomă. Randamentul oferit investitorilor nu este unicul criteriu, ci punem accent și pe sustenabilitate. Gradul de eficiență energetică, materialele de construcție folosite, calitatea arhitecturală a proiectului, dar și misiunea dezvoltatorului sunt punctul de plecare în procesul nostru de due diligence.

Dacă ar fi să explice unei bunici startup-ul lor cum ar face asta în câteva rânduri

Bunica, dacă ai fi un dezvoltator imobiliar, te ajutăm să strângi capitalul necesar pentru dezvoltare foarte rapid și ușor. Pe de alta parte, dacă ai niște bani deoparte și vrei să îți producă venituri pasive, îți oferim oportunități imobiliare verificate și garantate.

Cel mai dificil aspect în a lansa și construi un startup în România?

Eu am văzut multe avantaje. Costurile de lansare sunt mult mai mici în comparatie cu alte țări și avem mult talent pe partea de tech. Pe de altă parte este o piață mai mică și diferită dacă ne comparăm cu alte piețe mai mari din Europa de Vest sau SUA, și pentru anumite verticale ar putea fi o piață nepotrivită pentru lansare.

Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vor să le atingă?

2023 va fi un an de consolidare pe piața românească cu ținta de a finanța campanii imobiliare în valoare de peste 4 milioane de euro. Apoi în 2024 vrem să ne extindem pe piața europeană. Vom avea campanii imobiliare de finanțare pentru proprietăți din Franța, Italia și Spania.

Cea mai grea întrebare pe care ar pune-o ei într-un interviu către … ei?

“România 2022. Este momentul și locul potrivit pentru lansarea acestui startup?”

Credem că este momentul potrivit pentru că dezvoltatorii imobiliari încep să se lovească de reticența băncilor de a acorda finanțări, iar România este un loc în care investitorii au un apetit mai ridicat către investiții imobiliare, dar și randamentele încă sunt mai ridicate decât în alte țări din regiune.

Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența lor?

Never give up. La început de drum totul pare foarte greu, și așa este. Dar cu determinare, reziliență și multe pivoturi se poate ajunge la product market fit.