Emanuele Musa e un italian care ar putea fi descris ușor drept un globetrotter. A studiat la Paris, a lucrat la Londra, iar masterul l-a terminat în Brazilia. De doi ani s-a stabilit în România și a fondat startup-ul Babele, împreună cu soția sa, Ruxandra Creoșteanu. Babele e o platformă care permite organizarea proiectelor mari, cu ajutorul unor unelte colaborative, concentrat pe zona de inovație socială.

M-am întâlnit cu Emanuele la Nod Makerspace, un hub amplasat în zona Timpuri Noi din București. E printre puținii membri ai hub-ului care folosește doar un laptop și are o afacere exclusiv online. În jurul lui, creatorii taie lemn, arhitecții proiectează noi clădiri, iar unii fac haine. În dimineața de la început de februarie, Emanuele mă întreabă dacă mai avem cinci minute la dispoziție ca să-și facă o cafea. “Un italian adevărat nu poate să înceapă să vorbească fără cafea”, spune Emanuele, născut in Sardinia.

Babele se pronunță cu accent pe ultimele două silabe, nu așa cum ar crede lumea, cu accent pe primele două. “Nu e o rețea socială pentru bunici!”, spune Emanuele amuzat de confuzia produsă uneori din citirea românească a numelui startup-ului.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.
Începuturile

Babele a început în 2008, în momentul în care Emanuele studia la Paris la ESCP Europe, o facultate de business cu sedii în Paris, Berlin, Londra, Madrid, Torino și Varșovia.

“Vin din Sardinia. Fiecare persoană de aici, poate pentru că suntem o insulă, e foarte atașată de acest loc. Voiam să fac ceva pentru insulă, dar când am început și am vorbit cu politicienii locali, lucrurile se mișcau foarte lent. Atunci am realizat că pot să îmi construiesc ideea pentru toată lumea”, povestește Emanuele.

Problema incubatoarelor e că repetă lucrurile iar și iar, de la cohortă la cohortă. Întrebările sunt identice. Am creat comunități în interiorul platformei cu mentori, antreprenori și studenți

Ideea lui a pornit ca un marketplace, unde poți să găsești indivizi, societate civilă, antreprenori și autorități pentru a crea proiecte sustenabile. “S-a dezvoltat și a devenit platforma de astăzi - un site colaborativ de modelare de afaceri (business modelling), combinat cu metodologii de lean startup și de validare a unor ipoteze”, explică Emanuele. Astăzi, proiectele cu impact social pot folosi platforma pentru a-și strânge comunitatea și pentru a discuta diverse proiecte pe care urmează să le implementeze. Cu toate acestea, există și o metodă plătită de a folosi platforma - cei de la Babele oferă produsul companiilor care vor să colaboreze pe proiecte masive.

După absolvire, moment în care a cunoscut-o și pe Ruxandra, Emanuele a trebuit să se angajeze. “Era 2009, supercriză. Toată lumea îmi spunea să mă angajez, să accept orice. Am găsit un job de consultant foarte bine plătit, am lucrat pentru Procter&Gamble și apoi pentru Bombardier Transportation”, spune Manu. Proiectul său nu l-a părăsit niciodată, iar întâlnirea cu Ruxandra a fost momentul când a început să lucreze serios la implementare.

“Ne-am cunoscut la absolvire. Am început să vorbim despre proiect din ziua unu. Am sedus-o cu un Power Point”, povestește, râzând, Emanuele. Și-a dat seama că nu va putea să evolueze dacă nu-și dă demisia și se concentreză pe Babele. Tot ea l-a sfătuit să o facă. S-au mutat de la Paris, unde “am fi plătit un rinichi în fiecare lună pentru chirie” și au ajuns la București.

Evoluția

La început, au făcut cursuri de lean startup și validau ipotezele platformei. Practic, în Babele poți să lucrez public, privat sau în cadrul unei companii. Proiectele sunt colaborative și utilizatorii au acces la diverse aspecte ale acestora. În loc să comunici pe mail, într-un infinit șir, mai bine o faci pe o platformă deja pusă la punct. Momentul de business esențial s-a produs când Emanuele s-a întâlnit cu reprezentanții unui incubator de afaceri din Austria. Au vrut să cumpere produsul, fără să folosească platforma publică.

Pentru oferirea platformei către entități care să o folosească după cum vor ei, prețul începe de la 25.000 de euro

“Problema incubatoarelor e că repetă lucrurile iar și iar, de la cohortă la cohortă. Întrebările sunt identice. Am creat comunități în interiorul platformei cu mentori, antreprenori și studenți”, explică Emanuele.

Astăzi, Babele are 20 de clienți plătitori, cel mai mare fiind Regiunea Hamburg din Germania, care o folosește pentru a conecta entitățile din domeniul inovației - acceleratoare, institute, primării și ministere.

“Pentru comunitățile publice, cu 25 de afaceri și 1.000 de colaboratori, interesate de a face inovație socială, platforma este gratuită. Pentru oferirea platformei către entități care să o folosească după cum vor ei, prețul începe de la 25.000 de euro”, spune Manu. Softul permite companiilor să introducă și clienți în discuție, manageri, angajați. “Avem diverse paliere de securitate - platforma e construită ca o ceapă. Poți accepta doar anumite persoane în cadrul unui proiect sau al unei etape.

Viitorul

Babele are în momentul de față patru angajați: cei doi cofondatori și doi dezvoltatori. Nu au aplicații mobile, ci doar un site responsive, pentru că au considerat că dacă cineva face business modelling, nu o va face de pe mobil.

Nu au primit nicio investiție până astăzi, dar nici nu vor momentan să primească doar capital. Veniturile sunt reinvestite permanent, în creșterea echipei și în dezvoltarea a mai multor feature-uri pe site. “Nu aș lua niciodată bani de la un tip care așteaptă doar să facă mai mulți bani. Contează cineva care să fie credincios viziunii noastre și să ne ajute. Vreau un partener, nu doar un om cu bani”, spune Emanuele Musa.

Despre participarea Babele la competitia Chivas Venture, puteți citi aici. 

Pe viitor, Emanuele crede că nivelul maxim al platformei ar fi să ajute orașele să implice cetățenii, o adevărată democrație participativă. Dacă vreți - Babele vrea să ia locul Microsoft Office, al mail-ului, al Slack-ului, atunci când coordonezi un proiect masiv, în care implici și cetățeni, oameni pe care nu-i cunoști.

Apple e una dintre cele mai mari companii din lume, dar a făcut bani din scandaluri și din muncitori care lucrează în condiții grele în China. La finalul zilei, vrei să creezi o generație nouă de antreprenori, în care oferi o parte din profituri și către inițiative sociale, care au impact asupra comunității

Momentan, testează cu un oraș din Suedia un asemenea exemplu. Cetățenii pot propune proiecte cu impact social și inovator, acestea sunt discutate în platformă, pe care le implementează în legislație, prin cooperare directă. “Poți să faci asta în Suedia pentru că au cultura potrivită. Dar dacă poți face ceva cu un oraș, poți să faci cu orice proiect”, spune Emanuele.

Recunoaște că în Italia sau în România, un asemenea proiect ar fi imposibil, din cauza zgomotului produs în platformă și în lipsa unei culturi colaborative. De asemenea, Emanuele speră să influențeze și modul în care se fac afaceri la nivel mondial, cu mai multe companii care sunt responsabile. “Apple e una dintre cele mai mari companii din lume din lume, dar a făcut bani din scandaluri și din muncitori care lucrează în condiții grele în China. La finalul zilei, vrei să creezi o generație nouă de antreprenori, în care oferi o parte din profituri și către inițiative sociale, care au impact asupra comunității”, explică fondatorul Babele.