Serafim a început la Innovation Labs 2016 cu o soluție de drone pentru agricultură, dar, odată ajunși în piață și-au dat deama că nimeni nu dorea o asemenea soluție. Așa că s-au schimbat și au făcut un sistem de analiză de date, util pentru agricultori.
Astăzi, Serafim monitorizează 100.000 de hectare din România, au obținut o investiție de cinci zerouri de la investitori din străinătate și am discutat cu Robert Mistovski, CEO al companiei, la emisiunea “Ziua Zero”.
Schimbarea unui startup
“Am devenit un startup de data analytics. Schimbarea a avut loc când am ajuns pe piață și am realizat că nu gândisem produsul cu gândul la agricultori și că nevoile erau cu totul altfel. Am avut foarte mult suport din partea fermierilor și am construit un produs utilizat în peste 100.000 de hectare din România”, a spus Mistovski.
Ceea ce ne-a interesat pe noi la investitori a fost know how-ul, ne-a interesat partea de network pe care ni-l puteau pune la dispoziție
“Am plecat de la o ipoteză vagă la Innovation Labs 2016, iar când am ajuns în piață am descoperit că era cu totul diferit de ceea ce ne gândeam noi. Bugetul agricultorului român era cu totul altul. Noi o luasem înainte ca gândire. Au fost schimbări în startup, rămânând singurul fondator din echipa inițială, am mai recrutat ingineri IT: Tudor Coman, Marius Drăgoi, Șerban Măcrineanu. Am avut colaboratori în zona de agronomie. În septembrie 2016 am pornit ca un startup în zona de analytics”, a mai spus fondatorul startup-ului.
Investiție din străinătate
“Avem aproximativ 80 de utilizatori, ferme mari, pe 100.000 de hectare. Am reușit să facem parteneriate puternice la nivel național. Ceea ce făceam era unic pe piață, în afara de zona de analiză de imagini, unde mai existau companii. Când am venit cu partea de corelarea datelor și adaptarea pe agricultura din România, am simțit un boost și am evoluat extrem de bine. De când am pivotat, și am pivotat pe noua direcție, s-a arătat un grad imens de interes. Aveam contactele formate deja. Avem parteneriat cu AgriSo, cel mai complex soft de farm management din România. Am putut să scalăm cu ei destul de rapid”, a mai spus Robert Mistovski.
“Am început discuții cu mai multe grupuri de investitori privați și companii mari de agribusiness. Tot procesul a durat un an. Am vrut să creștem și să scalăm rapid ca să avem leverage în majoritatea discuțiilor. Am avut oportunități de a pleca în afară, în Spania, Irlanda, Germania, unde am avut investitori interesați, mai ales că noi suntem din România, o țară cu agricultură impresionantă la nivel de UE”.
Fermierul român are dorința de a investi în tehnologie, dar e pragmatic și ține la bani
“Potențialul era mare doar pe piața locală și am primit destul de multe oferte de la fonduri de investiții private din afară și locale. Am luat o decizie cu scurt timp în urmă. Important nu a fost capitalul, pentru că acesta există în agricultură. Contează să știi ce să faci ca startup. Ceea ce ne-a interesat pe noi la investitori a fost know how-ul, ne-a interesat partea de network pe care ni-l puteau pune la dispoziție. La final e partea de capital care ne ajută să ne mărim echipa de programatori, să creștem forța de vânzări și să scalăm piața din România și piața din afară”.
“Fermierul român are dorința de a investi în tehnologie, dar e pragmatic și ține la bani. Când faci ceva tehnologic, trebuie să ții cont de bugetul fermierului, să te adaptezi acolo. Dacă e o soluție mult prea scumpă, indiferent cât de bună e soluția, dar nu e dovedită în piață, atunci vei avea probleme. Ne-a ajutat să ne adaptăm, trecând pe o soluție mai puțin costisitoare decât o investiție în drone. Am întâlnit fermieri care au fost ingineri IT, care au plecat din București și au început să se ocupe de ferma familiei. Sunt oameni moderni, deschiși. Unii sunt mai reticenți, dar trebuie înțeleși: tehnologia trebuie dovedită”.
Am realizat că agricultorul român este o persoană foarte pragmatică, astfel încât trebuie să vadă rezultate când investește
De la tehnologie la agricultură
“Am învățat agricultură făcând acest startup. Faptul că am plecat cu lipsă de experiență, asta ne-a și dus spre pivotare. Ipoteza precum că fermierii ar avea nevoie de date care să-i ajute să ia decizii mai bune era ok, numai că era foarte vagă, pentru că noi credeam că putem să facem asta prin hardware și după aceea prin software. Am realizat că agricultorul român este o persoană foarte pragmatică, astfel încât trebuie să vadă rezultate când investește. Mai ales în hardware, unde investiția e mare. Ne-am îndreptat către altă zonă: luarea deciziilor, unde ne-au explicat ce nevoi aveau clare. Am gândit un produs care să fie ok la nivel de costuri și să le aducă și plus valoare”, a mai spus CEO-ul Serafim.