Acum aproape 10 ani, investițiile globale în FemTech se ridicau la 134 de milioane de dolari. Acum, piața de femtech este în continuă creștere, rata anuală de creștere fiind estimată la 13,3%, ceea ce ar duce acest domeniu la o evaluare în piață de peste 75 de miliarde în 2025.

Cum arată piața de femtech

Printre primele aplicații din categoria FemTech au fost Glow și Clue, ambele app-uri de monitorizare a menstruației și ovulației.

Conform femtech.health, la 3 ani de la primele mișcări în domeniu, în 2016 investițiile în femtech se ridicau la 503 milioane de dolari, iar startup-urile începeau să fie cât mai variate și să acopere și probleme de sănătate, intimitate și wellness.

La final de 2021, investițiile au ajuns la 2,5 miliarde de dolari, iar femtech-ul numără peste 1000 de startup-uri active, majoritatea fondate de femei, care acoperă sănătate reproductivă, sarcină, alăptare și sănătate sexuală.

Cele mai multe companii de FemTech sunt pe teritoriul Americii de Nord (55%), urmată de Europa (25%) și Asia (8%). La nivel de țară, SUA și UK sunt fruntașe la startup-uri de FemTech, cu 51%, respectiv 10%.

Domeniile acoperite de companiile de FemTech sunt legate de sarcină și alăptare (21%), sănătate reproductivă și contracepție (17%), sănătate menstruală și sănătate generală, ambele la 14%. Top 3 produse din zona de FemTech sunt bunuri consumabile (19%), wearebles - dispozitive de purtat (17%) și apps sau software (16%).

În contextul în care FemTech este pe val, soluțiile propuse de startup-urile din acest sector schimbă viețile femeilor, reușind să contribuie la reducerea decalajului între sănătatea femeilor și cea a bărbaților. Pe lângă asta, FemTech are efecte și asupra reducerii inegalității, a sărăciei și a discriminării, multe dintre soluții fiind adaptate și pentru categorii minoritare.

Câteva dintre startup-urile din FemTech au făcut pionierat în acest domeniu, devenind acele companii care au deschis drumul către multe alte soluții.

Vedetele FemTech sunt:

  • Clue este probabil cea mai populară aplicație de monitorizare a menstruației, fondată în 2012, de antreprenoarea daneză care a vorbit prima dată despre femtech sub acest termen. Clue, din 2012 până acum, a primit finanțări de 55,5 milioane de dolari și a deschis drumul către alte inovații din domeniu.
  • Ava, o brățară de fertilitate și urmărire a sarcinii, făcută în 2014, care a strâns 42,4 milioane de dolari până în prezent.
  • Maven Clinic, o clinică virtuală care oferă îngrijire holistică continuă pentru fertilitate, pentru familie și care oferă și alte servicii de sănătate pentru femei și familie. Maven Clinic este și primul femtech devenit unicorn, din SUA, în 2021.
  • Progyny, o companie care gestionează beneficiile de fertilitate pentru angajatori, care s-a listat la bursă în 2019 și a avut o evaluare de peste 1 miliard de dolari. În prezent, e evaluată la aproximativ 4 miliarde USD.
  • Glow, aplicație de fertilitate creat la bază de o companie de date științifice, fondat în 2013. Până în 2019, strânsese 23 de milioane de dolari în investiții.
  • Lola, companie fondată în 2014, care pune la dispoziția femeilor un abonament la produse de îngrijire feminină (tampoane, absorbante, uleiuri esențiale pentru crampe menstruale). Lola a reușit să strângă investiții în valoare de 43,84 milioane de dolari.
  • Natural Cycles este prima aplicație de fertilitate aprobată de FDA (food&drug administration). În primii 6 ani pe piață, Natural Cycles a ridicat investiții de 37,5 milioane de dolari.
  • Bloomlife este un dispozitiv, un weareable care monitorizează contracțiile și oferă date în timp real într-un app. Fondat în 2014, până în 2019, acest femtech a reușit să adune investiții de 14,4 milioane de dolari.
  • Elvie este un trainer de exerciții Kegel și de alăptare, o pompă deșteaptă pentru femeile care alăptează. Acest femtech creat în 2013 a strâns investiții în valoare de 53,8 milioane de dolari.

În România, piața de femtech nu este la fel de accelerată ca în alte zone. Dintre companiile de femtech din România, Enroush, Femieko și Librea sunt printre cele mai cunoscute.

  • Enroush oferă o alternativă la absorbantele și tampoanele disponibile în retailul clasic, invoând în termeni de ingrediente folosite pentru o sănătate intimă cât mai sigură și mai bună. Mai mult, și enroush oferă opțiune aunui abonamnet, care să înlăture grija unei cumpărături lunare.

Citește materialul nostru cu antreprenoarea Enroush aici.

  • Femieko oferă produse bio de îngrijire feminină și produse sustenbaile, cum ar fi chiloții menstruali, cupe menstruale și alte accesorii pentru femei și confortul lor menstrual.
  • Librea este un alt startup românesc de femtech, unul care comercializează chiloți menstruali produși local. Librea este un startup FEMTECH, fondat în anul 2021 de două franțuzoaice, Laurence Blondiaux și Anouk Ragot, care aduce în România o perspectivă proaspătă și inovatoare asupra igienei menstruale. Chiloții menstruali Librea, produși în România cu design franțuzesc, din materiale organice, reprezintă o alegere practică și sustenabilă.

Citește materialul green.start-up.ro cu antreprenoarele Librea aici.


Pe lângă piața de femtech, există câteva comunități, acceleratoare și resurse disponibile care să contribuie la creșterea antreprenoriatului tech la feminin, atât în România, cât și în Europa, iar în următoarele materiale din serie vom reveni și cu perspectiva lor și care e contribuția lor la întregul ecosistem.