“Startupperul Anului susținut de Total” este singura competiție de antreprenoriat din România deschisă tuturor tinerilor cu vârste până în 35 de ani, indiferent de domeniul în care activează. Ieri au fost prezentanți cei trei câștigători ai competiției, startup-urile venind cu soluții în medicină, educație și smart city.
Locul 3 a fost ocupat de Plugpoint, cu stații de încărcare pentru mașinile electrice. Pe locul 2 este OncoChain, o platformă internațională pentru pacienții oncologici ce folosește tehnologiile Blockchain și AI pentru a asigura asistența medicală personalizată și eficiență. Marele câștigător a fost desemnat TziTzi-Poc, proiect ce reinventează teatrul pentru copii prin îmbinarea artei cu tehnologia.
Plugpoint - stații de încărcare pentru mașinile electrice
Proiectul Plugpoint a pornit în 2013, la inițiativea lui Alexandru Rogojinaru, pe vremea când era încă student. Până prin 2017, a vândut aproape 75 astfel de stații, într-o piață care este în creștere, dar încă destul de mică.
„Am văzut că există potențial și am decis să lansăm un startup, ca să dezvoltăm un business sustenabil. La sfârșitul anului 2017, a apărut oportunitatea să ne ocupăm de Plugpoint. Suntem o echipă formată din foști colegi și a fost plăcut să lucrăm împreună, mai ales că fiecare știam lucruri diferite”, povestește Rogojinaru.
„Am înființat firma la final de 2017 și am făcut acest lucru pentru că ne-am dat seama că va începe să se dezvolte piața de mașini electrice din România”, afirmă, la rândul său, Alexandru Buzescu, cel care se ocupă de partea de marketing a afacerii. „Acum sunt, în România, cam 2.000 de mașini electrice. Anul trecut s-au vândut cam 500 de mașini electrice noi, iar anul acesta 1000. Sunt sigur că această tendință de creștere se va accentua, pentru că și cei care se ocupă de încărcare au început să dezvolte infrastructură și apar din ce în ce mai multe soluții, cum este și a noastră, care vor contribui la adoptarea mașinilor electrice în România”, a adăugat el.
Startup-ul se ocupă de producția fizică a stațiilor de încărcare pentru mașini electrice, precum și de partea tehnologică - un software pentru monitorizare și online și o aplicație mobilă pentru consumatori și pentru companii, care îi ajută să monitorizeze infrastructura de stații de încărcare.
Cei doi spun că folosesc componente nemțești, „pentru că vrem să ne mândrim cu ce producem”. Anul trecut, au vândut 35 de stații, „nu sunt multe, dar pentru o piață mică, cu 2.000 de mașini în total, este un număr încurajator”, continuă Buzescu.
În ceea ce privește profilul clienților aleg să cumpere stații de încărcare electrică, Buzescu spune că este un mix între companii și persoane fizice. „Dintre companii, avem un client care deține un lanț de benzinării și instalează câte o stație de încărcare de-a noastră în toate lcoațiile sale. Datorită aplicației, poate să-și gestioneze întreaga infrastructură. Apoi, mai avem companii de curierarat sau taximetrie, care vor să-și eficientizeze costurile, dar și să adopte o abordare responsabilă față de mediu, având în vedere gradul înalt de poluare”, declară Alexandru.
Tot el spune că Plugpoint se orientează spre export către țări din Uniunea Europeană, întrucât piața din România se dezvoltă, dar sunt alte piețe din Europa în care pot să crească mai bine. „Sunt mai multe variante pentru cum putem face asta. Putem să deschidem un birou local cu distribuitori și specialiști în mentenanță - să instaltăm stațiile și să avem grijă de ele. O altă opțiune este să vindem direct către consumatorul final, prin diverse platforme de vânzări online, unde se găsesc stații de încărcare. În unele țări, oamenii sunt deja obișnuiți să și le cumpere de acolo și să le instaleze singuri acasă”, explică Alexandru Buzescu.
În ceea ce privește distribuitorii, ei spune că au vorbit deja cu un furnizor de energie din Italia, care este interesat să instaleze o stație de încărcare acolo, „unde piața de mașini electrice este mai dezvoltată decât la noi, dar lipsesc stațiile de încărcare”.
OncoChain - platforma pe blockchain pentru pacienții bolnavi de cancer
La evenimentul de premiere a startup-ului a fost prezentă Roxana Margan, cofondatoare a proiectului, precum și medic specialist, obstetrică-ginecologie. Ea povestește că proiectul a pornit de la Mădălin-Marius Margan, soțul ei, „dintr-o oarecare frustrare de la locul de muncă, din spital, unde îți dai seama că trebuie să completezi tot felul de foi, introduci date într-un sistem care nu prea funcționează, iar la final nici nu prea poți să te folosești de acele date”. Așa a luat naștere OncoChain.
Inițial, au discutat ei doi despre o astfel de platformă. Apoi, au vorbit și cu alți colegi, au început să organizeze meetup-uri la Timișoara, unde au participat oameni de business, specialiști pe maketing, foști colegi din medicină orientați și ei pe zona de e-health. „Treptat, am creat o comunitate. Am vorbit și cu medici cu mai multă experiență, care au deja clinici și au fost deschiși față de această idee”, povestește Roxana.
OncoChain este o platformă pentru pacienții care suferă de cancer, în scopul îmbunătățirii interacțiunii dintre furnizorii de sănătate - medic și pacient - cu sprijinul companiilor de cercetare și pharma. Potrivit Roxanei Marga, se vrea o conexiune a tuturor factorilor implicați în procesul oncologic.
Startup-ul este în stadiul MVP și vor să lanseze o aplicație pentru pacienți în care să se vadă clar tot procesul de la partea de prevenție clinică a cancerului și tratamentul - cu personalizarea acestuia, și introducerea succesivă a datelor – diagnostic, autopsie, stabilirea tratamentului, observații.
„În timpul practicii noastre din spital am observat că se pierd date importante, mai ales în domeniul oncologic. Pacientul este plimbat pe la tot felul de spitale, primește câte un bilețel, iar el nu mai știe încotro s-o apuce. Nu este o practică normală, mai ales fiind vorba despre o boală atât de gravă, când 1 din 6 pacienți bolnavi de cancer mor în România”, afirmă Roxana.
TziTzi-Poc: teatrul, folosit ca instrument educațional
Cei de la TziTzi-Poc vor să integreze exploateze teatrul ca instrument educațional, integrând elemente digitale, pentru ca cei mici să învețe să identifice emoțiile și să le gestioneze.
„Credem că în educație nu este vorba doar despre copil, ci despre triunghiul copil - părinte - profesor”, afirmă Mirona Păun, cofondatoare a proiectului. Cele trei aspecte pe care le abordează ei în cadrul TziTzi-Poc sunt:
- Teatrul pentru copii, unde îmbină arta cu tehnologia;
- Dezvoltarea unei aplicații AR pentru dezvoltarea capacităților copiilor cu vârste între 2-8 ani;
- Furnizarea de material suport pentru părinți și profesori, care să susțină tot ceea ce construiește startup-ul pe zona de copii.
„Acoperim zona de emoții, tot ceea ce ține de timiditate, furie, impulsivitate, tristețe, supărare, dar și probleme care se întâlnesc în școli și grădinițe, cum sunt bullying-ul și adaptarea la un spațiu noi”, continuă Mirona.
Potrivit ei, TziTzi-Poc este singurul teatru serial avizat și supervizat din punct de vedere psihologic, ei având ca partener Asociația de Psihologi Clasică, care îi ajută să creeze un produs de calitate.