Fie că vorbim de un catalog digital, de un sistem de gestiune a școlii, de teste standardizate sau de metode de educație inovatoare, toate aceste lucruri nu mai sunt aspecte ce țin de viitor, ci de prezent. Pe lângă o mulțime de alte companii din străinătate, România are câteva nume importante care dezvoltă astfel de soluții. Atât pentru piața de la noi, dar și pentru străinătate.
Deși este un domeniu complicat, iar școlile au anumite limitări în a face achiziții de astfel de produse, startup-urile din România cresc, primesc investiții și se dezvoltă.
Am făcut o listă cu cinci asemenea startup-uri. Nu e o listă exhaustivă, ci una bazată pe materialele și interviurile pe care le-am făcut pe start-up.ro. Unde am dori să acoperim și mai multe companii dacă am avea timpul. În plus, acesta nu este un clasament.
Adservio
Adservio este lider al digitalizării educației în România. Prima variantă a platformei a fost lansată acum 14 ani iar, după numeroase dezvoltări, este implementată în prezent în peste 1.150 școli. Catalogul electronic oferă calcularea automată a mediilor și descărcarea sa în format PDF, în deplină conformitate cu cerințele Ministerului Educației.
Perioada pandemiei a accelerat digitalizarea sistemului educațional. Dacă acum 14 ani catalogul digital Adservio era folosit în câteva școli din Iași, iar înainte de închiderea școlilor pe timpul pandemiei, platforma era folosită în aproximativ 200 de școli, astăzi Adservio este cea mai populară și mai complexă platformă educațională din România (pe lângă platformele gratuite), cu peste 750 000 de elevi, profesori și părinți activi lunar.
Kinderpedia
Kinderpedia oferă funcționalități personalizate pentru planificarea și monitorizarea activității administrative a școlilor, pentru gestionarea activității de la clasă, pentru monitorizarea progresului școlar și pentru comunicarea cu familia. Totodată, automatizează facturarea taxelor școlare.
Construită pentru a sprijini instituțiile de învățământ din întreaga lume, Kinderpedia este găzduită în siguranță în cloud, pe AWS, este multi-language și multi-currency și funcționează ca aplicație mobilă nativă pe Android și iOS, atât pentru școli, cât și pentru familii. 2.000 de școli și grădinițe sunt înregistrate astăzi pe Kinderpedia, din 14 țări de pe 4 continente și însumează peste 200.000 de conturi de elevi.
Virtual Board
Vboard este un startup pornit de la o problemă a pandemiei - cum pot profesorii să aibă o predare de calitate de la distanță? Așa s-a născut ideea unei table virtuale gândite special pentru domeniul educației. Startup-ul face parte din ultima cohortă Orange Fab.
Marius Mazilu are o experiență foarte mare în zona tehnică, în corporații cu renume în România. În 2020 însă era întrebat de prietenii săi profesori ce pot face pentru a preda mai bine. Situația dramatică din acele momente a născut o oportunitate, iar doi ani mai târziu startup-ul a trecut de faza de Minimum Viable Product, a fost cel mai bun scaleup la Innovation Labs, iar tot acolo au început discuțiile ce au dus la integrarea în programul Orange Fab.
Produsul VBoard este o tablă virtuală interactivă construită special pentru predatul online. VBoard oferă comunicare în timp real între profesori și grupuri de elevi, atât prin intermediul tablei, cât și prin modulul audio-video inclus în ea.
Ascendia
Ascendia a fost înființată în anul 2007, având domeniul de activitate axat pe industria IT, cu precădere dezvoltarea de software și conținut digital pentru industria eLearning.
În 2016, compania s-a listat pe Piața AeRO a Sistemului Multilateral de Tranzacționare al Bursei de Valori București, sub simbolul bursier ASC.
Ascendia se dezvoltă pe mai multe linii de business, cum ar fi prin platforma de Enterprise Learning Management System - Coffee LMS, dedicată companiilor mari și corporațiilor, prin cursuri e-learning personalizate, destinate pregătirii angajaților din cadrul companiilor, prin Dacobots - portal de jocuri educaționale pentru copii, prin colecția EduTeca, portalul eLearning România și prin activitatea de cercetare-dezvoltare desfășurată.
Brio
Brio este startup-ul românesc care ajută elevii să treacă examenele cu brio și care ar putea duce la creșterea nivelului de educație de la noi din țară.
Platforma Brio oferă teste la Matematică, Limba Română și Istorie, dar și de Literație (alfabetizare funcțională) și Literație Digitală și este folosită în prezent de peste 100.000 de utilizatori și înregistrează peste 3.000 de abonamente active și sute de mii de teste.
Ce sunt aceste teste standardizate și cum diferă de cele tradiționale? În primul rând, testele Brio se diferențiază de cele clasice prin teoriile diferite care stau la baza acestora. Brio folosește Item Response Theory (tehnologie ce stă la baza testelor SAT sau GMAT), o metodă ce analizează performanța unui elev, în raport cu performanța obținută de elevi de aceeași clasă, la nivel național, spune fondatorul Brio.